Vi tar fram lite förordningar och annat.
71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
-I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
-Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.
72 § Vid färd på väg får dimbakljus användas endast i dimma, vid kraftig nederbörd eller under därmed jämförliga siktförhållanden och på sådant sätt att förare av bakomvarande fordon inte bländas.
[(
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm) Trafikförordning]
Rätta mig hemskt gärna om jag har tolkat galet eller använt irrelevanta källor, MEN,Enligt lagarna får man alltså INTE använda dimljus tillsammans med halvljus.
Enda gången man FÅR använda dimljuset (istället för halvljuset) är vid
"dimma och vid kraftig nederbörd" samt under dagtid (så länge det är ljust och fint så man INTE kan bländas), men dock bara tillsammans med positions/parkeringsljus.
Med andra ord så är kombinationen halvljus+dimljus i alla lägen förbjudet.
Man får förstås ha hur mkt dimljus man vill på när man har samma omständigheter som gäller vid helljus, dvs, hur mkt lyktor och ljus man vill.
Sry "lonewolf-holm" inlägg #3 att jag tar upp samma sak igen!
Mvh