2466
Sök

Saab 9-3 SS Ljudsystem?

5 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
Tjena alla!

Jag har en Saab 9-3 SS som jag verkligen inte är nöjd med ljudsystemet med.
Ringde till bilpartner och kollade med dem för pris för stösta ljudsystemet. De skulle ha 10.000kr med installation. Yeaaah right!
aja.. jag undrar finns där några vägar man kan fixa det själv? Sidodörrarna, är de lätta och plocka ut och sätta in nya eller? Slutsteg osv. hur går jag tillväga? Ni som har likadan bil vet vad jag snackar om. Kan jag ta Strömmen från hatthyllan och göra om till lågnivåkabel in i slutsteg?

Aja säg gärna hur ni tycker man ska göra!

//Mvh Jippe

Dagen ja köpte bilen

341 Inlägg
30 juli 2007
9-3 ss är ingen kul bil att bygga stereo i...
Jag tog signal från bakhögtalarna och satte in en förstärkare och baslåda. Problemen var mest att det inte fanns någon 12v bak på bilen. Fick dra en ny remotekabel.
Framdörrarna orkade jag inte med, då jag såg att kontakterna skulle kräva en hel del jobb.
Uppgraderade istället till bättre högtalare, så nu låter det iaf halvbra smile

5 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
MTR skrev:
9-3 ss är ingen kul bil att bygga stereo i...
Jag tog signal från bakhögtalarna och satte in en förstärkare och baslåda. Problemen var mest att det inte fanns någon 12v bak på bilen. Fick dra en ny remotekabel.
Framdörrarna orkade jag inte med, då jag såg att kontakterna skulle kräva en hel del jobb.
Uppgraderade istället till bättre högtalare, så nu låter det iaf halvbra smile

Okej.. Men jag vill ha bättre fram/bak system samt en bra låda. Så vettifan hur jag ska göra. Behöver ja dra om alla kablar eller kan jag använda befintliga kablar som är på original?

Dagen ja köpte bilen

1 Inlägg
10 augusti 2007
Sök efter trådar i STCS forum istället, börja med länken http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=162959 som beskriver hur systemet är uppbyggt.  Själv bytte jag ut alla högtalare och satte in ett DLS steg som driver 6x9 högtalare i hatthyllan på samma signal som de förmonterade hatthyllehögtalarna. Tyvärr är den signalen skuren från 120Hz och uppåt vilket gör att basen inte blir så bra som man vill men det låter många ggr bättre än originalsystemet.

Sök