Nya fälgarna passar inte :( behöver hjälp

lance
3 augusti 2007 · 120 Inlägg

Fick hem nya fälgarna i veckan och när jag skulle trycka dit dom såg jag att de inte passa. De tar i bromsoken men inte med så mycket du kan iaf INTE skruva på fälgen helt. Nu är väll spacers ända utvägen så undrar hur breda man ska ha räcker 10mm? vad är snyggt?
Fälgarnas mått: 225/40 och et 40 18"
bil: Audi tt

Senast redigerat av lance (3 augusti 2007)

Erick
3 augusti 2007 · 4 767 Inlägg

Det beror ju lite på hur fälgens ekrar är utformade också, men du borde kunna se hur mkt mellanrum det är kvar när det börjar ta i, och sen köpa spacerplattor som ger iaf nån mm eller tre i frigång.

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
lance
3 augusti 2007 · 120 Inlägg

okej för funderar på om 10mm i fram och 16 i bak blir bäst men vart är de bästa ställerna man kan köpa spacer plattor då?

MasterTitan
3 augusti 2007 · 46 Inlägg

lance skrev:
okej för funderar på om 10mm i fram och 16 i bak blir bäst men vart är de bästa ställerna man kan köpa spacer plattor då?

behöver du verkligen så stora plattor, med plattor ändrar du ET och det ska man inte ändra för mycket för då blir bilen väldigt känslig på "spår" i vägen. vad är orginal ET på din bil och vad har fälgarna du köpt? det kanske blir med 3mm eller 5mm plattor???

mvh Robban
www.stylingenheten.se

MVH Robban
Däck i Sverige AB
DÄCKiS på FB
"Skilnaden mellan pojkar och män är priset på derass leksaker när man inte har en fru att bekosta" *ler*
Toyota Supra 3.0i Turbo "DÄCKiS" (1989)
lance
4 augusti 2007 · 120 Inlägg

Har et 32 orginal och det är et 40 på de nya fälgarna.

Masterworks
4 augusti 2007 ·

lance skrev:
Har et 32 orginal och det är et 40 på de nya fälgarna.

Då borde ju 10mm plattor runt om vara perfekt??? cool

VLN denkz
4 augusti 2007 · 323 Inlägg

Nån som har koll på om det finns typ fälg/däckbutiker i sthlmsområdet som säljer spacers? är det lite långsökt kanske. Palla beställa när man precis fått fälgarna, dem måste ju på ! big_smile

Senast redigerat av VLN (4 augusti 2007)

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
Kirre
4 augusti 2007 · 2 122 Inlägg

om du ändrar lika både bak och fram blir bilen inte så känslig men om du ändrar mkt mer bak blir de sämre!

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Masterworks
4 augusti 2007 ·

VLN skrev:
Nån som har koll på om det finns typ fälg/däckbutiker i sthlmsområdet som säljer spacers? är det lite långsökt kanske. Palla beställa när man precis fått fälgarna, dem måste ju på ! big_smile

Det gör väll dom flesta gummiverkstäderna?

lance
5 augusti 2007 · 120 Inlägg

Problemet är tillfälligt löst iaf smile, åkte förbi biltema på dagen och köpte deras 5mm spacers för 30kr tongue. Någon som vet hur dom håller osv. Fälgarna satt grymt bra på bilen iaf fy fan vad snyggt det blev. Kommer med bilder imorgon.

OpelAscona
5 augusti 2007 · 124 Inlägg

ja nog håller deras spacers lika bra som andra.. ingen större kompliserad bildel tongue

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)
Christian_
5 augusti 2007 · 19 Inlägg

lance skrev:
Problemet är tillfälligt löst iaf smile, åkte förbi biltema på dagen och köpte deras 5mm spacers för 30kr tongue. Någon som vet hur dom håller osv. Fälgarna satt grymt bra på bilen iaf fy fan vad snyggt det blev. Kommer med bilder imorgon.

KAN spacers ha dålig kvalitet ?

Senast redigerat av Christian_ (5 augusti 2007)

lance
5 augusti 2007 · 120 Inlägg

Christian_ skrev:

lance skrev:
Problemet är tillfälligt löst iaf smile, åkte förbi biltema på dagen och köpte deras 5mm spacers för 30kr tongue. Någon som vet hur dom håller osv. Fälgarna satt grymt bra på bilen iaf fy fan vad snyggt det blev. Kommer med bilder imorgon.

KAN spacers ha dålig kvalitet ?

Hehe inte vet jag jag bara undrade eftersom de kostade 30kr och så kollar man på andra sidor tar de 740kr för 2 st då börjar man ju undra vad som är fel:cool:

Weermets Gasglad
5 augusti 2007 · 295 Inlägg

Om det nu inte är så mycket det tar i, sätt vinkelslipen i oket och slipa ner oket tills det inte tar i. Och lacka om dem snyggt. Kanske lite vågat men det är en lösning iallafall.

Opel Vectra "2.0T" (2007)
JonasPLind
5 augusti 2007 · 820 Inlägg

Christian_ skrev:

lance skrev:
Problemet är tillfälligt löst iaf smile, åkte förbi biltema på dagen och köpte deras 5mm spacers för 30kr tongue. Någon som vet hur dom håller osv. Fälgarna satt grymt bra på bilen iaf fy fan vad snyggt det blev. Kommer med bilder imorgon.

KAN spacers ha dålig kvalitet ?

Dom  kan väl rosta mer eller mindre? smile

Mäki Långsam Perfektionist
5 augusti 2007 · 4 800 Inlägg

Ja spacers kan vara av dålig kvalite. Materialet kan vara ojämnt, kapningen kan vara dålig och dom kanske inte har bytt verktygen tillräckligt ofta när dom har gjort spacers´en. Och om det inte är gjort så kan dom bli olika stora, det kanske kan glappa lite osv. Kolla med någon som har maskin om dom kan göra ett par åt dig, det blir nog bäst. Kom även ihåg att du ska köpa nya hjulbultar som är längre, dom ska vara lika mycket längre som spacersen är breda. smile
Mvh Marcus.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
lance
5 augusti 2007 · 120 Inlägg

Mäki skrev:
Ja spacers kan vara av dålig kvalite. Materialet kan vara ojämnt, kapningen kan vara dålig och dom kanske inte har bytt verktygen tillräckligt ofta när dom har gjort spacers´en. Och om det inte är gjort så kan dom bli olika stora, det kanske kan glappa lite osv. Kolla med någon som har maskin om dom kan göra ett par åt dig, det blir nog bäst. Kom även ihåg att du ska köpa nya hjulbultar som är längre, dom ska vara lika mycket längre som spacersen är breda. smile
Mvh Marcus.

Okej tack det var det jag skulle komma till. Igår när jag skruvade fast bultarna gick det att skruva de 5 och ett halvt varv med 5mm spacer, Håller bultarna eller måste jag köpa 5mm längre bultar?  Här är en bild på hur den gängat iaf. http://img469.imageshack.us/my.php?image=bultenws9.jpg

Mäki Långsam Perfektionist
5 augusti 2007 · 4 800 Inlägg

Jag skulle åkt och köpt nya direkt. Finns en skräckfilm här på garaget hur det kan gå annars. Jag ska leta på den.

Edit:
[video]http://www.garaget.org/video/68h66bm78hao[/video]

Senast redigerat av Mäki (5 augusti 2007)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Audikrille
5 augusti 2007 · 324 Inlägg

Jag satte på sånna billiga spacers förut, och det blev obalans. Hela bilen skakade.
Jag köpte mina på Danmobility.se (eller hur det stavas) typ samma som biltemas.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
Mäki Långsam Perfektionist
5 augusti 2007 · 4 800 Inlägg

Audikrille skrev:
Jag satte på sånna billiga spacers förut, och det blev obalans. Hela bilen skakade.
Jag köpte mina på Danmobility.se (eller hur det stavas) typ samma som biltemas.

Dom var olika stora och/eller hårda. Då blir det obalans. Jag råder er att köpa kvalitetsspacers.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang