4239
Sök

Volvo 850 GLT/GL Skillnaden på dessa? mm.. Hjälp!

1 131 Inlägg
5 augusti 2007
Trådstartare
#1
Tja!
Det är nämligen så att jag har tänkt å köpa en Volvo 850 GLT (Nuvarande Bil: Sleeeeten 740 gl). Men har lite frågor och funderingar.

Hur är skillnaden i prestanda mellan en GL och en GLT? är det någon märkvärdig skillnad på axet lr är det bara orken?, körkänslan mm.
Vet bara att vissa GLT har 159hk, å en gl typ 113hk så inte speciellt proffs på det.
Sen om jag nu köper en 850 GLT så:

   -Går den att trimma? isf, vilka olika sorters trimm finns det? och vad kostar det typ?

Tacksam för Svar!


342 Inlägg
5 augusti 2007
#2
Gl har 140hk och GLT har 170hk det är inte så stor skillnad som man kan tro, GL:n har lite bättre bottendrag. GLT:n kommer först på de högre varven.

Men jag skulle köpt GLT för GL:n har inte lackade kofångare orginal och säkert inte lika mycket utrustning som en GLT kasnske har.

Ang. Trimmning så blir det dyrt, man kan chipa dem men det ger bara 10-15hk inte värt det. Annars är det väll öppetfilter och avgassystem(inte för stort bara för då tappar du effekt pga. mottrycket)

499 Inlägg
5 augusti 2007
#3
Det går att trimma en bil utan turbo men det är knappt någon idé.

850 GLT har 170hk och GL eller 2.5SE har 140hk respektive 144hk. Det skiljer nog ett par sekunder på dem 0-100km/h. En GLT är nog jättepigg för dig som har åkt en 740 GL innan. Jag tyckte mina föräldras S80 med liknande motor var rätt pigg när jag hade min 740, nu tycker jag den är riktigt trött när jag har en turbo.

Prisskillnaden mellan en turbo och en GLT brukar inte vara så stor, så överväg att köpa en Turbo/T5.


Fri fart för ett fritt folk!
14 883 Inlägg
5 augusti 2007
#4
vet inte vilken gl du tänker på

men mellan 850 glt och gl skiljer det rätt mycket

gl:en har inget extra kanske ecc med en jäkla tur
inte lackade kofongare trösklar eller backspeglar

sen är motorn på 144hk på GL och glt 144hk

glt brukar ha hissar runt om och elbackspegle på höger fram
sen är det lite olika beronde på årgången

undvik 92-93 dom rostar något fruktansvärt  dessutom får man nya kofongarna 94 på glt

tycker inte någon av bilarna är pigga men 144hk är pinsamt slöa
medans glt är hopplösa att köra normalt med då är dom slöa oxå
man får varva sig blå

men jag stör mig iof lika mycket på min 740glt 16v som oxå är stendöd på låga varv


skulle jag välja skulle jag spara till en turbo även om dom oxå är rätt trötta på låga varv mot volvos röda 8v motorer

Kör fort så hinner inget hända...

4 824 Inlägg
5 augusti 2007
#5
Här hittar du info om 850, vad som var standard och vad som ingick i dom olika paketen http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/95 … Beg850.pdf

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

342 Inlägg
5 augusti 2007
#6
Growe skrev:
vet inte vilken gl du tänker på

men mellan 850 glt och gl skiljer det rätt mycket

gl:en har inget extra kanske ecc med en jäkla tur
inte lackade kofongare trösklar eller backspeglar

sen är motorn på 144hk på GL och glt 144hk

glt brukar ha hissar runt om och elbackspegle på höger fram
sen är det lite olika beronde på årgången

undvik 92-93 dom rostar något fruktansvärt  dessutom får man nya kofongarna 94 på glt

tycker inte någon av bilarna är pigga men 144hk är pinsamt slöa
medans glt är hopplösa att köra normalt med då är dom slöa oxå
man får varva sig blå

men jag stör mig iof lika mycket på min 740glt 16v som oxå är stendöd på låga varv


skulle jag välja skulle jag spara till en turbo även om dom oxå är rätt trötta på låga varv mot volvos röda 8v motorer

GL har 140hk
GLT har 170hk

144hk har den nya modellen som kallades 2,5 SE

Sen är dem inte pinsamt slöa det beror på vad man gämförde med, min gamla GLE (samma motor som i GL) på 140hk gick ändå okej. Det går ju inte gämföra mot turbon man nu i å försig

huh?
10 427 Inlägg
5 augusti 2007
#7
Sen kan man tillägga att 2.5liters motorn med 170hk (GLT) har 20 ventiler medan
2.5liters motorn med 140/144hk har 10 ventiler (GL, GLE, SE, osv). Båda har
dubbla kamaxlar.

Du ska inte haka upp dig allt för mycket på modellbeteckningar på Volvo-bilar.
Särskilt inte mellan 700-900-serien kontra 850 osv (helt olika bilar).

Provkörde en 850 GLT -1994 ('nya' lägre fronten, gamla bakljusen) som
hade gått 17000, tyckte inte den var speciellt pigg alls jämfört med min
gamle 740 GLE. Kanske hade sotat igen, vad vet jag wink (Blev helt avtänd på 850 iallafall)
Senast redigerat av steifan (6 augusti 2007)


huh?
10 427 Inlägg
5 augusti 2007
#8
Sen finns det väl 2 liters femma from 1995 också. (120nånting HK).

Ska väl vara lika snabb till hundra som en gammal 740 GL.


Fri fart för ett fritt folk!
14 883 Inlägg
5 augusti 2007
#9
steifan skrev:
Sen kan man tillägga att 2.5liters motorn med 170hk (GLT) har 20 ventiler medan
2.5liters motorn med 140/144hk har 10 ventiler (GL, GLE, SE, osv). Båda har
dubbla kamaxlar.

Du ska inte haka upp dig allt för mycket på modellbeteckningar på Volvo-bilar.
Särskilt inte mellan 700-900-serien kontra 850 osv (helt olika bilar).

Provkörde en 850 GLT -1994 ('nya' lägre fronten, gamla bakljusen) som
hade gått 17000, tyckte inte den var speciellt pigg alls jämfört med min
gamle 740 GLE. Kanske hade sotat igen, vad vet jag wink (Blev helt avtänd på 850 iallafall)

Offtopic
Dom senare 2.4 liters femmorna till S60 är väl alla 20ventilare men olika gasspjäll (140hk vs 170hk?).

provade en 144hk glt 95:a den gick inte ens loss när man backade fullt bakåt och la i 1:an och klippte av kopplingen vid varvstopp

hehe riktigt slö bil
drog även släp med en glt 97:a det var sjukt vad den var slö fick gå ner på 2:an i 70 för att den skulle orka upp för lite backar då stog det en s40 utan motor och låda på släp
inte ens min 745 är så slö fast jag saknar 3:ans växel
när jag drog polarens 855turbo på släp bakom

men drog min 940turbo med ens 850glt 92 och den orkade fin fint
så det är rätt stor skillnad mellan olika 850

Kör fort så hinner inget hända...

4 824 Inlägg
6 augusti 2007
#10
steifan skrev:
Offtopic
Dom senare 2.4 liters femmorna till S60 är väl alla 20ventilare men olika gasspjäll (140hk vs 170hk?).

Nej allt är exakt samma det enda som skiljer är programvaran, gäller alla 2,4/2,5 sug 5:or i S70/V70 00, S60, V70N, S80

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

huh?
10 427 Inlägg
6 augusti 2007
#11
Christian S skrev:
steifan skrev:
Offtopic
Dom senare 2.4 liters femmorna till S60 är väl alla 20ventilare men olika gasspjäll (140hk vs 170hk?).

Nej allt är exakt samma det enda som skiljer är programvaran, gäller alla 2,4/2,5 sug 5:or i S70/V70 00, S60, V70N, S80

Allrighty then, spänx smile Får ändra i inlägget så man inte lurar nån.



Sök