Billiga V8or.

camaro67 Meister
7 augusti 2007 · 6 763 Inlägg

Så var de för 20 år sen med förgasare. Men med dagens isprutning så går de att åka under litern.

Redbull skrev:
Bryr man sig om bränsleförbrukningen köper man inte V8, svårare än så är det inte.

Finns inga V8or som går billigt, under litern eller ens "runt" där är bara att glömma. Det är önsketänkande från blåögda människor som tror på personen med sin van och sjukt höga utväxling som lyckades köra på 0,99l/mil en gång när det var 90% nedförbacke och gaspedalen behövde knappt nuddas.

1,5l/mil med vettig körning och en någorlunda V8a är närmare sanningen.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Redbull Moderator+
7 augusti 2007 · 1 081 Inlägg

camaro67 skrev:
Så var de för 20 år sen med förgasare. Men med dagens isprutning så går de att åka under litern.

Redbull skrev:
Bryr man sig om bränsleförbrukningen köper man inte V8, svårare än så är det inte.

Finns inga V8or som går billigt, under litern eller ens "runt" där är bara att glömma. Det är önsketänkande från blåögda människor som tror på personen med sin van och sjukt höga utväxling som lyckades köra på 0,99l/mil en gång när det var 90% nedförbacke och gaspedalen behövde knappt nuddas.

1,5l/mil med vettig körning och en någorlunda V8a är närmare sanningen.

Knappt, dessutom snackar trådskaparen om en billig V8a bil. Finns dessutom inte så många moderna V8or som går under litern heller, möjligen enligt dess ägares lögner.

Vem jag?
Aga_Diff Bärs!
7 augusti 2007 · 3 456 Inlägg

Redbull skrev:
Bryr man sig om bränsleförbrukningen köper man inte V8, svårare än så är det inte.

Finns inga V8or som går billigt, under litern eller ens "runt" där är bara att glömma. Det är önsketänkande från blåögda människor som tror på personen med sin van och sjukt höga utväxling som lyckades köra på 0,99l/mil en gång när det var 90% nedförbacke och gaspedalen behövde knappt nuddas.

1,5l/mil med vettig körning och en någorlunda V8a är närmare sanningen.

Där satt den! wink
Däremot har jag för mej att Wheels för nått år sedan lyckades köra nån gammal GTO lr vad det var under litern, så det går ju...

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Redbull Moderator+
7 augusti 2007 · 1 081 Inlägg

Aga_Diff skrev:
Där satt den! wink
Däremot har jag för mej att Wheels för nått år sedan lyckades köra nån gammal GTO lr vad det var under litern, så det går ju...

Klart det går, men när man snackar om bränsleförbrukning så nämner folk oftast det lägsta dom lyckats med under en optimal långkörning och inte den förbrukning som gäller vid NORMAL körning smile

Vem jag?
haxer Proljece?
7 augusti 2007 · 1 464 Inlägg

Vem vill köra en v8 under litern.... inte så svårt att räkna ut att motor volymen 5l te.x är mycket smile därför man skaffar en v8 tongue

Vi satt och räknade ut igår att det kostar ungefär 2500kr att åka till vallåkra härifrån "tomelilla" till vallåkra. Med polarens v8 pickis smile

Senast redigerat av haxer (7 augusti 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
zoopåse
7 augusti 2007 · 1 171 Inlägg

Vi har ju fortfarande inte fått reda på hur mycket V8-Racers bil drar.

Att knappt nudda gaspedalen lär inte ge särskillt låg förbrukning på en V8, ju mindre gas desto större sugförluster. Det gäller att hålla sig mellan 80 och 100 så ofta det går och undvika att bromsa.

Men jag förstår inte syftet med att skaffa en till bil. Det är ju bli dyrare att äga en extra vinterbil än att det drar lite mer bensin. Sätt smala vinterdäck på 540:n och åk.

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
7 augusti 2007 · 2 258 Inlägg

Fairlanen ligger på 0,8 med en 260 i originalutförande under huven.

// Ellen smile

Edit: Monzan jag hade med en trimmad 400SB och cirka 400 hk drog ledigt två liter milen även om man bara vickade på tårna lite försiktigt... big_smile Inte särskilt praktiskt, men ganska kul... wink

Senast redigerat av vulture (7 augusti 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
V8-Racer
8 augusti 2007 · 53 Inlägg

aenfors skrev:
Har hört från andra som kört fords 289a runt litern vid fiskörning, sen om man ska tro på det eller ej är en annan sak. Tror att det är en omöjlighet att hitta en V8 bil som går på litern eller mindre vid normalkörning. för trots allt så är det väl inte så ofta man kör SÅ lugnt som krävs för att få den förbrukningen som du är ute efter. ett alternativ är ju diesel V8, en snål sån kanske du kan få ner under litern? bara en gissning. Varför vinterbil med V8? brukar ju vara tvärtom.

diesel v8an vet ja att man kan få ner under litern . polarn hade en oldsmobile cutlass me diesel 8a å den drog under litern . fan att ja it tänkte på den modellen först nu . nu gäller de bara å hitta en på blocket hehe.

Take A Picture It Last Longer =)
V8-Racer
8 augusti 2007 · 53 Inlägg

Kettunen skrev:
Vet varför han vill ha en V8. En gång V8 Alltid wink

Precis!

Take A Picture It Last Longer =)
FL3JM Inga konstigheter
8 augusti 2007 · 2 064 Inlägg

Min 5,7L HEMI V8'a stänger av 4 cylindrar när den känner att det är funkis, dvs vid låg belastning, då man är uppe i fart och det inte är nån backe osv.
Kör jag lugnt så hamnar jag på 1.2-1.3 liter/mil blandad körning.
När jag körde från Sthlm till Nynäshamn snittade jag 0.98, det är helt ok med tanke på att det ändå är 340 dromedarer i motorn med 525 nm, och kärran väger strax under 2 ton.

MeloveGolf Vw trimmare
8 augusti 2007 · 2 995 Inlägg

vulture skrev:
Fairlanen ligger på 0,8 med en 260 i originalutförande under huven.

// Ellen smile

Edit: Monzan jag hade med en trimmad 400SB och cirka 400 hk drog ledigt två liter milen även om man bara vickade på tårna lite försiktigt... big_smile Inte särskilt praktiskt, men ganska kul... wink

inte illa för 4.2L men audis ligger väll på 3.6? den borde kunna snålköras....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Redbull Moderator+
8 augusti 2007 · 1 081 Inlägg

vulture skrev:
Fairlanen ligger på 0,8 med en 260 i originalutförande under huven.

// Ellen smile

Undra varför folk köper moderna bilar när gamla jänkar är lika effektiva, eller ja mer effektiva med tanke på att det är en mycket större motor. Grattis till en unik bil! Sälj aldrig den, troligen mer högteknologiskt än en rymdfärja, Ford måste verkligen gjort något riktigt revlutionerande för att få en stor jänk med V8a att dra 0,8l/mil 1964, grattis igen!

Vem jag?
BERNI
8 augusti 2007 · 252 Inlägg

min drar 0.93 om man ligger och fiskör i 90Km/h på 6:ans växel och "tittar" på gaspedalen, men hur kul är det att köra så?
Jag brukar snitta på 1.4-1,6 på motorvögen och ca.2,3-2.6 inne i stan:)
// Berni

Got vtec?
Honda S2000 "Den röda." (2003)
N_W V8 de bästa som finns!
8 augusti 2007 · 1 092 Inlägg

Nu kanske detta i är världens bästa tips men en 540 med 6vxl manuell är snål i jämförelse med automaten.
Jag har en 97a med 4,4L motorn(m62), när jag testade hur snålt jag kunde köra den så fick jag ner den till 0,78L/mil på långkörning(50mil). Fast då körde jag vääääldigt lugnt. På hemvägen körde jag utan att tänka på förbrukningen, b.la. toppade jag bilen ett par gånger då slutade det på 0,92L/mil. I stan drar de ju mycket mer, kring 1,4L/mil. Men den drar inget mer än de 940Turbos man haft tidigare.
Synd att 530 inte fanns med 6vxl då hade den legat jäkligt bra till.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
V8-Racer
9 augusti 2007 · 53 Inlägg

kapasu skrev:
Porsches v8 till 928. finns i 240 hk 300, 310, 320, 330, 350..dom ska visst va svåra att ha ihjäl oxå. sikta på 240 hästars modellen.

tack för tipset

Take A Picture It Last Longer =)
V8-Racer
9 augusti 2007 · 53 Inlägg

zoopåse skrev:
Vad drar den då?

Hur kör du? Varvar du mycket? Bromsar du ofta? Kör du fort på motorväg/landsväg?

Sedan är det ju annat än motorn som påverkar bränsleförbrukningen i en bil, vikten och luftmotstånd är ett par. Lär nog bli svårt att hitta en bil som drar väsentligt mindre med V8.

drar mellan 0,9-1,4

Take A Picture It Last Longer =)
zoopåse
10 augusti 2007 · 1 171 Inlägg

Det är ju inte så farligt...

Låt bli bromspedalen bara så är du ju under litern. Jag tror inte du hittar en bensinare med V8 som drar mindre. Den är ju varken för ny eller för gammal direkt så det är väl perfekt för vintern?

Lincoln Trucker
10 augusti 2007 · 234 Inlägg

Redbull skrev:

vulture skrev:
Fairlanen ligger på 0,8 med en 260 i originalutförande under huven.

// Ellen smile

Undra varför folk köper moderna bilar när gamla jänkar är lika effektiva, eller ja mer effektiva med tanke på att det är en mycket större motor. Grattis till en unik bil! Sälj aldrig den, troligen mer högteknologiskt än en rymdfärja, Ford måste verkligen gjort något riktigt revlutionerande för att få en stor jänk med V8a att dra 0,8l/mil 1964, grattis igen!

Att kalla en Fairlane för stor jänk vet jag ju inte precis. roll De väger ju lite mer än 1500 kg och lite hästar så det är inte så konstigt att det går att köra billigt med de små V8.

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det
falloutboy
10 augusti 2007 · 1 723 Inlägg

Merclone skrev:
V8a under litern? Lycka till...

både Lt1an och LS1an går under litern landsväg. men då är inte bilen i sig så billig wink

Mr_Gear Biltokig
10 augusti 2007 · 870 Inlägg

Bmw 530i V8 E34? borde väl vara bensinsnålare än din 540?

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang