kam till volvo 242 tic

trulsson
9 augusti 2007 · 73 Inlägg

jag hade tänkt att byta kam i min 242 tic det ligger en b21et motor i den, jag vet inte riktigt vilken kam jag ska ha men har fått tips om a kam eller vx kam vet någon nått om dessa eller har några andra tips om kam?

Ekan_
10 augusti 2007 · 41 Inlägg

Du kan ju slipa om din orginalkam. 280 Graders kam skulle jag rekomendera. Mvh Robin

Chreli
10 augusti 2007 · 87 Inlägg

A-kammen drar bättre upp till 4.000 varv

VX3-kammen drar bättre över 4.000 varv

Beror helt på vad du tänkt dig om den ska dra bra från botten till varvstopp eller bra från mellan till topp? Alt. Botten till mellan men de e den väl original? Va har du för kam i nu?

De bästa vore ju en turbokam typ ENEM V15 eller V16.

Mvh//Chrille
mektrollet Reparatör
10 augusti 2007 · 630 Inlägg

trulsson skrev:
jag hade tänkt att byta kam i min 242 tic det ligger en b21et motor i den, jag vet inte riktigt vilken kam jag ska ha men har fått tips om a kam eller vx kam vet någon nått om dessa eller har några andra tips om kam?

en t5 kam skulle sitta fint i din maskin skule jag tro

turbotompa fritidsprofessor
10 augusti 2007 · 1 197 Inlägg

hade en 245tic med b21et innan.. hinkade i en vx3-kam och 405-topp i den, stor skillnad jämfört med org. t-kam.. drog starkare på lågvarv, byggde ladd lite tidigare och drog även längre upp i registret..

Så en vx-3 relommenderar jag..

Du hittar den kammen (och även 531-topp) i ex. 940GL 91´-92´med b230fb motorn.

trulsson
11 augusti 2007 · 73 Inlägg

ok så tror det bilr en vx3 kam som åker i då

tack för hjälpen

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 augusti 2007 · 13 746 Inlägg

har en Stenparner slipad kam en Tu117 kanske lite vass för din motor
nypriset är 4500:- vill ha 2000:- och den är i mycket bra skick

Nockvinkel 117 grader
Lyft 11,8-12,o
Tid in 288 grader
Tid Ut 275 grader

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
trulsson
12 augusti 2007 · 73 Inlägg

ja jag tror att den kan vara lite för vass för min motor, men vad har du haft den i?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 augusti 2007 · 13 746 Inlägg

trulsson skrev:
ja jag tror att den kan vara lite för vass för min motor, men vad har du haft den i?

aldrig använt den själv
men köptes till en b230Et med marinvev ft kolvar och stakar
men nu har jag sålt bilen grejerna skulle vara i så allt ska säljas

förövirgt körde jag K-kam i min 245turbo ihop med 405:A har ett video klipp ligger på garaget där bara K-kammen är monterad ihop med 940grenrör+turbo 940insug och 0,8 i ladd hade dock 16T och 405:A på slutet men ingen film då sad gick riktigt gott

är en skapligt rolig kam dock svårt vid rödljusrejs då det tar en stund innan kammen kommer i sitt rätta men efter 4500 drar det rätt skapligt
dock helt död under 2500

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
trulsson
12 augusti 2007 · 73 Inlägg

ok  men det låter nästan som att den är lite för vass, ska testa med en vx3 kam men om det inte blir nått bra så hör jag av mig om jag vill köpa din.

PH_
12 augusti 2007 · 310 Inlägg

vet att det finns vissa som kört med V och K kam i sina turbo maskiner också. Det handlar ju inte om några stora pengar för dom kamaxlarna så varför inte testa några olika alternativ och bestämma sig sedan? Annars kan du nog få mer hjälp på www.svenska200klubben.se eller TPC

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 augusti 2007 · 13 746 Inlägg

Master PH skrev:
vet att det finns vissa som kört med V och K kam i sina turbo maskiner också. Det handlar ju inte om några stora pengar för dom kamaxlarna så varför inte testa några olika alternativ och bestämma sig sedan? Annars kan du nog få mer hjälp på www.svenska200klubben.se eller TPC

V kammen går att hitta för skapliga pengar
men K-kammarna är svåra att få tag på

V är rätt lik vx3:An
sitter i B23E 84 och B230E

har själv både vx3 och K-kam ligger och väntar till 940turbon
troliga är väll att k-kammen hamnar i 745:An när jag orkat kastat ur den äkliga sopsluta B234:An

tror v eller vx3 passar bra om man inte gillar att varva svinet
iof ganska gott att kunna köra i 200 på 4:An och det rör på sig skapligt upp dit oxå
det tror jag inte man gör med en Vx3 då är det K som gäller

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
PH_
12 augusti 2007 · 310 Inlägg

När jag letade k-kam så gjorde jag helt enkelt så att jag köpte en 405 topp med k-kam på en skrot. Betalade 1000kr. Helt överkommligt tycker jag, iom att man kan sälja vidare 405toppen sen om man inte vill ha den.

När jag kollade så fanns det ca 4-5toppar med k-kam på bildelsbasen. ca 6månader sen.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
trulsson
13 augusti 2007 · 73 Inlägg

ok så ni tycker det är bättre att köra med en k kam i stället för en vx3 kam?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang