Jobba i Norge...

Murvald Knegare
10 augusti 2007 · 718 Inlägg

Tjena..

Jag vet att det finns liknande trådar men jag hittade ingen som jag fick fram det jag vill ha på ett bra sätt..

Det är så här att jag KANSKE ska börja jobba som hjälparbetare på ett företag i Norge där min far jobbar. Om jag får detta jobbet är timlönen ungefär på 250kr enligt min far. Men det jag vill veta är.. Hur blir det med skatten? Jag jobbar 11 dagar och är ledig 9, dessa nio dagar tillbringar jag i Sverige. Betalar jag Norsk eller Svensk skatt då?
Hur är det med alla olika typer av kassor? Får jag tex stämpling i Sverige ifall jag skulle bli arbetslös eller börjar jag på noll då, precis som om jag aldrig jobbat?

Någon som vet hur hög skatten är i Norge? Har för mig att den är lägre där men man vetju aldrig.

Det jag ska jobba som är hjälparbetare. Företaget bygger tunnlar osv.

William 2009-02-20
Holme
10 augusti 2007 · 1 417 Inlägg

skatten är lägre. och vilken skatt du ska betala beror på i vilket land firman du jobbar åt är registrerad. TROR JAG. skatteverket vet mera.

AudiS LicensSvetsare
10 augusti 2007 · 280 Inlägg

Jag jobbar i norge, är där nu, så du kan lita till 100% på att allt jag skriver är 100%rätt

Du betalar skatt till det land ditt företag kommer ifrån, dvs, om du jobbar för ett norskt företag som du ska göra så betalar du norsk skatt!

För att jobba i norge behöver du ett norskt skattekort, det får du på skattekontoret.   Det är också då det avgörs hur mycket skatt du får, Tex: När jag jobbade i Bergen hade jag 30%skatt men nu är jag i Narvik(nordnorge) och betalar 36% skatt. Men detta betyder egentligen bara att jag får tillbaka mer när det är dags att deklarera!

Angående Akassa vet jag faktiskt inte!

Om jag kan hjälpa dig med något annat så skicka ett PM!

Mvh

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
Jonve Livsnjutare
10 augusti 2007 · 342 Inlägg

Hur f*n var det där med A-kassan, ska se om jag kommer på det..

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!
Markus_C Kart & Mätningstekniker
10 augusti 2007 · 701 Inlägg

Murvald skrev:
Tjena..

Jag vet att det finns liknande trådar men jag hittade ingen som jag fick fram det jag vill ha på ett bra sätt..

Det är så här att jag KANSKE ska börja jobba som hjälparbetare på ett företag i Norge där min far jobbar. Om jag får detta jobbet är timlönen ungefär på 250kr enligt min far. Men det jag vill veta är.. Hur blir det med skatten? Jag jobbar 11 dagar och är ledig 9, dessa nio dagar tillbringar jag i Sverige. Betalar jag Norsk eller Svensk skatt då?
Hur är det med alla olika typer av kassor? Får jag tex stämpling i Sverige ifall jag skulle bli arbetslös eller börjar jag på noll då, precis som om jag aldrig jobbat?

Någon som vet hur hög skatten är i Norge? Har för mig att den är lägre där men man vetju aldrig.

Det jag ska jobba som är hjälparbetare. Företaget bygger tunnlar osv.

Vet du var i Norge det är? ska också dit och bygga tunnlar något söder om Oslo vet inte mer än men ska börja den 1 sep.

lundwall
10 augusti 2007 ·

Jag har jobbat däruppe i grannlandet, och jag bestyrker mer än gärna det AudiS säger, precis sådär är det. Sen när det gäller deklaration så kan man få tillbaka 15% på den inbetalda skatten för att man är icke-norsk, och dessutom så kommer ju semesterpengarna skattefritt, fast året därpå. Med den timlönen är det en 25-30 tusen NOK iaf som en extra bonus året där på smile

Murvald Knegare
11 augusti 2007 · 718 Inlägg

Sjukt najs!big_smile

Ifall ajg får det så blir det i närheten av fauske/bodö...

William 2009-02-20
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang