1672
Sök

Hjälp!, pv med v8 eller annat

459 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
#1
Tjo, nu har ja äntligen skrotat 745:an och kommer få plats för en ny bil eventuellt, funderar och har känningar på en pv, dock utan motor/låda, då är min fråga, vad tycker ni man borde satsa på för motor?, skulle va kul med en smallblock eller liknande, men skulle också va ballt med typ en 850 t5 snurra i, kommer bygga flipfront och röram i fram, sitter 164 framvagn på. skulle och va skönt å få lite tips om vad folk brukar köra för bakaxlar när dom trycker i en 8 eller dyligt.


Glad för svar, även bilder som kan inspirera mig till kommande bygge.

///Dennis, stolt volvo ägare


Smålänning
7 887 Inlägg
11 augusti 2007
#2
Skit i flipfronten! Kör helt original, men feta sulor bak, och ovanligt fin, helst i nån diskret färg.
350 SMB (Smallblock) är ju lätta att hitta delar till, så kör på en sån, ihop med 700-automaten, sen antingen original bakaxel, som lär hålla, eller bakaxel från samma bil som motorn kommer ifrån.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

459 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
#3
Ok.
Senast redigerat av TicDemp (11 augusti 2007)


459 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
#4
Funderar på att bygga hjulhusen bak breddade innåt, så lågt som möjligt, så man ej ser att det är feta sulor från sidan, man ser ju gummit, men inte mer, sen bakifrån ser man bara en klump å 2 feta däck. vore extremt ballt.


116 Inlägg
11 augusti 2007
#5
eftersom det sitter bakaxel från 240 nu så satsa på 240 turbo axeln (1031) med drivaxlar till volvo "valp" då behöver du ju inte bygga om något och valp axlarna håller för 8sek/400 meter med riktiga "manserendastbakaxelklumpenslicks" smb är en förkortning på smallblock. det finns i regel två olika motorer smallblock= litet block och bigblock=stort block
chevas 350 smb är den absolut vanligaste motorn vid motorbyten av v8. den är "konsum motorn" billigast och vanligast. satsa på v8 du. då slipper du allt med 850:ins el och insprut och allt sånt. det finns knut kors som är både volvo storlek och cheva så då kan du ta kardan från 240 och koppla ihop den med yoken i jänkelådan

passa på att lägga en börn idag för imorn kan däcken vara slut

933 Inlägg
11 augusti 2007
#6
gör en sleeper tongue

asså mattsvart får järna vara lite rostig
Senast redigerat av martincool (11 augusti 2007)


1 723 Inlägg
11 augusti 2007
#7
TicDemp skrev:
sitter en 240 axel på den , vet ej vilken modell, men vad är smb för märke?

gissar att han menar 350 CSB, Chevy Small Block

459 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
#8
stressmek skrev:
eftersom det sitter bakaxel från 240 nu så satsa på 240 turbo axeln (1031) med drivaxlar till volvo "valp" då behöver du ju inte bygga om något och valp axlarna håller för 8sek/400 meter med riktiga "manserendastbakaxelklumpenslicks" smb är en förkortning på smallblock. det finns i regel två olika motorer smallblock= litet block och bigblock=stort block
chevas 350 smb är den absolut vanligaste motorn vid motorbyten av v8. den är "konsum motorn" billigast och vanligast. satsa på v8 du. då slipper du allt med 850:ins el och insprut och allt sånt. det finns knut kors som är både volvo storlek och cheva så då kan du ta kardan från 240 och koppla ihop den med yoken i jänkelådan

Jo vet va small block å bigblock e men trodde smb va nått specielt motor märke, typ om d va en v8 från en rover,cheva, eller liknande. men 1031:an håller alltså?


459 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
#9
Den ska vara låg, iaf i fram, sitter breddade plastskärmar bak, kommer bli mattsvart.


459 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
#10
Men vill först veta vad jag skall ha för motor/låda,bakaxel. känns som det är viktigast.


459 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
#11
Om ni sett brazukas pv, så ere ungefär det stuket jag vill få fram, dock lite lägre än vad den är. + mattsvart å annan vinge.


Smålänning
7 887 Inlägg
11 augusti 2007
#12
OM inte 240axeln skulle hålla, så gör som någon sa och satsa på valpaxlar. Väger en del, men är förbannat överdinmensionerade och håller för ca 600 häst utan vidare.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

459 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
#14
Ingen som har lite shyssta projekt bilder eller dylig å dela med sig av?, så man får lite inspiration satsäga


Gear Heads Göteborg
156 Inlägg
11 augusti 2007
#15
TicDemp skrev:
sitter en 240 axel på den , vet ej vilken modell, men vad är smb för märke?

afaik står det för small block


459 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
#16
jo förstår d nu, tänkte ej på att det var en förkortning för small block


116 Inlägg
11 augusti 2007
#17
hur mycket hätar hade du tänkt dig på ett ungefär

passa på att lägga en börn idag för imorn kan däcken vara slut

116 Inlägg
12 augusti 2007
#19
runt 250 hästar. men för dom hästarna håller även den volvo axeln som sitter på sen har du ingen nytta alls av allt jobb det innebär av att flytta in ramen flytta in bladfjäderpaketen och göra nya hjulhus.sen måste du även korta bakaxeln.  då räcker det med ett par slicks som får rum i original hjulhus. men jag håller med jätteslicks är superhäftigt men det är mycket jobb. men om du ändå bestämmer dig för det kom ihåg att du kan inte längre besikta med v8 (volvo har slutat med dom intyg som krävs) och att om du ska komma igenom med hjulhusen måste du göra en sfro besiktning. så ta kontakt med en sån besiktnings man innan så han får kolla steg för steg att det blir rätt.  lycka till

passa på att lägga en börn idag för imorn kan däcken vara slut

310 Inlägg
12 augusti 2007
#20
De intygen som volvo skrev var ju endast avgascertifieringar eller liknande för deras egna motorer och dom behövde du om du skulle montera in en exempelvis b21et i en bil tillverkad efter 1975.

Nu skriver dom som sagt inte ut dessa papper längre (sägs det, finns väl ingen regel utan undantag men jag antar att detta är deras policy) men det enda det gör är att hindra dig från att montera en katalysatorlös motor i en bil efter 75.

PVn som slutade att tillverkas långt före 1975 omfattas dock inte av detta regelverk utan du har fritt fram att montera vilken motor du vill så länge effekten på denna ej överstiger de siffrorna som Volvo själva satt för PV karossen.

Denna effektgräns för 240 är 200hk och 231NM (och den är tyvärr ännu lägre för amazon)och det är alltså volvo som satt den. De anser väl inte att karossen med de bromsar, hjulupphägning och bakaxel klarar mer.

Men om du nu monterar en bakaxel från bilen du tar motorn ifrån, gör en vettig bakaxelupphängning, monterar värre hejdare osv borde du kunna regga den som ombyggt fordon och få igenom det ändå.

Detta med att regga som amatörbyggt fordon har jag dock ingen vidare klämm på. Det bästa du kan göra är att ta kontakt med en besiktningsman och fråga vad som krävs.

Det kommer garanterar bli ett stort projekt men låt inte det avskräcka dig. Allt går, bara man vill.



Sök