Går bilen igenom besiktningen om den har mer effekt?

Dann3
12 augusti 2007 ·

Undrade nu apropå en 200sx s13 som jag är intresserad av "gäller ju andra bilar med såklart" om dem går igenom besiktningen när dem är vrål trimmade?

Besiktningmannen ser ju detta direkt och när han kör den känner han det garaneterat ju så jag undrar vad får man göra åt saken.

Får man regga om bilen? Blir det dyrare? Går det att göra det förresten?

Helt vilse inom detta område....Hjälp mig!

Några Nissan 200:or som jag är inne på som har ca 350-450 hk

/danne

Senast redigerat av Calibra_extreme (12 augusti 2007)

Saelen
12 augusti 2007 · 191 Inlägg

Tjaah, om de inte är en riktig tomte som besiktar, så går de knappast igenom.. Omreggningar och skit är väl möjligt, men rätt dyrt har ja fått för mig?
Överlåter det till proffsen, men som sagt, nej, det ska inte gå igenom besiktningen under normala omständigheter.

Just another sick man in this sick world..
PH_
12 augusti 2007 · 310 Inlägg

Vad är det som gör att en motor ser trimmad ut då? Tror inte många besiktiningsmänn har koll på vilken turbo, grenrör, insug mm det ska sitta på. Sen det mesta godiset sitter ju ändå i topp och block eller? Bara avgasvärdena är bra och du inte råkar på en över nitisk jävel så kan man nog slinka igenom med rätt mycket..

Vet folk som slinkit igenom med turbokonverterade dieselbilar, eftermarknadsprut, 383 bigblock v8a istället för minsta jäkla smallblock med mera men blivit fällda på idiotsaker som att exempelvis avgasklämmorna sitter åt fel håll. Ni vet väl dom skall sitta med muttrarna uppåt golvet så inte fotgängare kan riva sig på dem när du kör över dom? roll

Känns lite som att bara du inte kör volvo så kan du slinka igenom med mycket. Besiktningsmännen kan inte hålla sig uppdaterade om alla bilmodeller och motorutföranden, sen är väl det en fråga hur mycket dom bryr sig också.

Senast redigerat av Master PH (12 augusti 2007)

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Dann3
12 augusti 2007 ·

Master PH skrev:
Vad är det som gör att en motor ser trimmad ut då? Tror inte många besiktiningsmänn har koll på vilken turbo, grenrör, insug mm det ska sitta på. Sen det mesta godiset sitter ju ändå i topp och block eller? Bara avgasvärdena är bra och du inte råkar på en över nitisk jävel så kan man nog slinka igenom med rätt mycket..

Vet folk som slinkit igenom med turbokonverterade dieselbilar, eftermarknadsprut, 383 bigblock v8a istället för minsta jäkla smallblock med mera men blivit fällda på idiotsaker som att exempelvis avgasklämmorna sitter åt fel håll. Ni vet väl dom skall sitta med muttrarna uppåt golvet så inte fotgängare kan riva sig på dem när du kör över dom? roll

Känns lite som att bara du inte kör volvo så kan du slinka igenom med mycket. Besiktningsmännen kan inte hålla sig uppdaterade om alla bilmodeller och motorutföranden, sen är väl det en fråga hur mycket dom bryr sig också.

Men man ser klart att en 200:a med ca 400 hk är trimmad sedan känner dem när dme kör den med. Jätte stor turbo på den med stor intercooler m.m. På tal om alla mätare i bilen som visar bar och allt. Men men det får väl gå som det gå men så man kunde tydligewn regga om bilarna hur funkar det?

Zhnibben
12 augusti 2007 · 66 Inlägg

Nu är väll inte jag den som egentligen borde svara på hur det funkar utan överlåter dem stora detaljerna till dom som kan det men när man reggar om en bil så är det ju i stora drag så att du registrerar om den för att du har ändrat nånting i specifikationerna på registreringsbeviset så att du inte längre framför "den rätta bilen". Vägvärket ser bilen du kör som en helt ny bil om du inte reggar om den. I det här fallet så får du regga om den för ny motoreffekt men man kan även regga om den för t.ex installation av dragkrok eller ny lack. Exakt hur man gör för att regga om den finns det nog information om på www.vv.se eller www.bilprovningen.se MVH Viktor

Senast redigerat av Zhnibben (12 augusti 2007)

Marlboroman
12 augusti 2007 · 8 234 Inlägg

Calibra_extreme skrev:
Undrade nu apropå en 200sx s13 som jag är intresserad av "gäller ju andra bilar med såklart" om dem går igenom besiktningen när dem är vrål trimmade?

Besiktningmannen ser ju detta direkt och när han kör den känner han det garaneterat ju så jag undrar vad får man göra åt saken.

Får man regga om bilen? Blir det dyrare? Går det att göra det förresten?

Helt vilse inom detta område....Hjälp mig!

Några Nissan 200:or som jag är inne på som har ca 350-450 hk

/danne

Klart det gåer att fuska igenom den, det är ju många som gör så.

Man får bygga tillbaks den till ett orginalliknande utförande och ställa ner laddtrycket för att va lite säkrare på att klarar sig.

Ja, man kan regga om den. Dock kostar det en liten slant. Men det är inget mot va ombyggnationen för att få igenom omreggningen kommer kosta. För att inte tala om att försäkringspremien stiger.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MeloveGolf Vw trimmare
12 augusti 2007 · 2 995 Inlägg

Calibra_extreme skrev:
Besiktningmannen ser ju detta direkt och när han kör den känner han det garaneterat ju så jag undrar vad får man göra åt saken.
/danne

hur "Ser" han det? På silikonslangar eller polerad motorkåpa? man kan få en 1.6L 75hk se ut som ett monster om man bara vill så vad han ser är igentligen inte så viktigt men han kan ge dig 2:a på tex öppet filter om han bara vill...oftast får man bygga om till orginal
men jag skulle nog chansa även om han "Ser" eller "Känner" så får han svårt att bevisa
och det värsta som kan hända är ombesikitning...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Sokrates Eliminator
12 augusti 2007 · 1 441 Inlägg

Nu vet jag inte vad du har för årsmodell på bilen, men är den helfordonsgodkänd så går det inte att regga om med ändrad motoreffekt. Om den inte är helfordonsgodkänd så måste du ha tillverkarintyg som intygar att chassit etc, uppfyller /klarar den nya effekten. Vissa generalagenter kan ordna detta till viss kostnad, sedan tillkommer reggbes som inte är så dyr. Sannolikheten för att få den helt laglig och godkänd är inte så stor tyvärr.
De flesta som besiktat med för hög effekt beror på besmans ouppmärksamhet, men det spelar ingen roll hur mycket den gått igenom vid olycka eller flygande besiktning. Oavsett om du besiktat samma dag eller dan innan så blir det ombesiktning böter etc. om det uppdagas att fordonet är trimmat.

//Tommy.

Senast redigerat av Sokrates (12 augusti 2007)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang