3359
Sök

Lärling och jobb

312 Inlägg
14 augusti 2007
Trådstartare
Har nu jobbat sju veckor på SSAB som elektriker, sommarvikarie alltså och jag får längre inte jobba där hur mycket jag än velat. Och nu söker jag då nya jobb, har fått erbjudan att jobba som lärling på en elfrima där jag bor men då tjänar man ca 50kr/tim och får ut ca 6000kr/mån vilket är slaveri. Vet inte vad jag ska göra, vill helst ha ett fast jobb där man tjänar nog för att flytta hemifrån osv.

Värt att jobba som lärling, har väl inget annat val. Men det går väl att hoppa av om man får tag i något annat fast jobb eller?

Tips o råd från dem som har lite erfarenhet vore skitbra! :>

755 Inlägg
14 augusti 2007
det är väl bara stå ut ett tag men tänk på vad du skriver på om du skiver papper..

4 554 Inlägg
14 augusti 2007
är du med i facket? dom får inte säga upp en lärling hur som helst varför får du inte vara kvar?

edit: 50kr/h är under kollektivavtalet för en elektriker lärling så de blir inte skoj för dom om dom inte ger dej mer

72 Inlägg
14 augusti 2007
lite svårt när man inte har hållt på så länge men ibland kan det hjälpa med att förklara att man inte kan leva på den lönen. Kompisen gjorde så när han bytte jobb och lyckades få upp den ett par tusen i månaden. Men det är nog dessvärre ovanligt.

4 554 Inlägg
14 augusti 2007
från 5e maj får du inte tjäna sämre än 11 137kr om du jobbar som läling med mindre än 720timmar avklarat. från 720h till lärlingstidens slut ska du ha minst 12 896kr så stå på dej! i dagens högkonjunktur tjänar nästan alla hantverkare bra mycke mer än vad avtalet säger. själv började jag med 15 000kr som lärling på mitt nuvarande jobb och ska byta jobb om 1 månad och får då som 1a års montör bra mycke mer än avtalet.. fick du lite riktlinjer

956 Inlägg
14 augusti 2007
jag får ungefär ut 15000 kr rent i månaden...är snickarlärling i och för sig..vet inte riktigt hur mkt elektriker lärlingar har..
Jag har snart jobba i 5 månder...

eldus veldus

905 Inlägg
14 augusti 2007
thesvensk skrev:
Har nu jobbat sju veckor på SSAB som elektriker, sommarvikarie alltså och jag får längre inte jobba där hur mycket jag än velat. Och nu söker jag då nya jobb, har fått erbjudan att jobba som lärling på en elfrima där jag bor men då tjänar man ca 50kr/tim och får ut ca 6000kr/mån vilket är slaveri. Vet inte vad jag ska göra, vill helst ha ett fast jobb där man tjänar nog för att flytta hemifrån osv.

Värt att jobba som lärling, har väl inget annat val. Men det går väl att hoppa av om man får tag i något annat fast jobb eller?

Tips o råd från dem som har lite erfarenhet vore skitbra! :>

har du fått erbjudande om lärlingsjobb så ta det och kämpa dig genom den tiden sen har du hur lätt som helst att få det jobb du vill ha så att säga. men 50kr/timmen är för dåligt betalt bara prata med facket dom har papper.
Jobbade själv på ssab i luleå  förra sommarn. smile

Sök