1760
Sök

kan en till person använda min recover skiva för vista.

596 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
tänkte på en annan sak..
kan nån annan person använda min recovery skiva och installera visat på den datron
eller funkar bara denna skivna till min dator!!

preem pump
836 Inlägg
15 augusti 2007
antar att det är en recovery skiva som e till din "fack" dator eller liknande

den går att använda på andra datorer oxå men den är ju utformad efter specifikationerna på din dator.... alltså grafik kort ljudkort mus tangent bord osv osv men själva operativsystemet borde gillas av alla datorer

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

2 230 Inlägg
15 augusti 2007
du menar en skiva som fäljer med datorn som orgnal?
så ja och nej.. är datorn av samma märke går det men är det ett annat märke så går det inte..

så kan det vara då det inte blev som det skulle

410 Inlägg
15 augusti 2007
det går nog att använda den på en annan dator men det kommer bara bli gröt på den datorn. Eftersom windows innehåller information och drivrutiner för just din dator. Använder du den på en  annan dator kommer det bli massa skräp kvar som den andra datorn inte behöver men windows inte tar bort ordentligt. Jag skulle inte rekommendera det men det kommer antagligen funka.

596 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
okej för denna skivan fick ja ju bränna ut själv... va en fil eller va man kallar det..
så fick inte med nån orginal cd till datan.

så man kan fortmatera eller återställa datan som den va när ja köpte den.

1 453 Inlägg
15 augusti 2007
lollo skrev:
okej för denna skivan fick ja ju bränna ut själv... va en fil eller va man kallar det..
så fick inte med nån orginal cd till datan.

så man kan fortmatera eller återställa datan som den va när ja köpte den.

Precis och när du köpte datorn så innehöll den redan ett visst grafikkort, ljudkort osv som skivan kommer installera drivrutiner för på hans dator.

Frågan är, ska du använda skivan för reparation (Windows repair) eller blåsa om den med ny OS-installation? Två vitt skilda saker...
Personligen skulle jag använda XP då Vista är alltför krävande 'i onödan', har hört att man rekommenderar minimum 4 GB RAM för att Vista Ultimate ska fungera problemfritt...
/Jocke
Senast redigerat av sveddan (15 augusti 2007)

2 230 Inlägg
15 augusti 2007
vissa recovery skivor som man får med/bränner ut återställer datorn precis som den var dvs med drivrutiner och prgram m.m.. medans vissa fungerar som vilken xp/vista skiva som helst som tommer HDD och lägger in windows på nytt eller om man väljer att reparea som dock inte fungerar så bra i vista... och om att använda skivan på annan dator så kan det vara krångligt.. för ska vi säga har du en Dell dator så funkar inte skivan på en acer dator tex då nycklen inte fungerar eller så kommer det bvara inte gå,..

och att vista ultimate ska funka problem fritt med minst 4gb stämmer ej.. jag har 1.4gb å det funkar utan problem.. (4år gammal dator)

1 453 Inlägg
15 augusti 2007
Rojpen skrev:
vissa recovery skivor som man får med/bränner ut återställer datorn precis som den var dvs med drivrutiner och prgram m.m.. medans vissa fungerar som vilken xp/vista skiva som helst som tommer HDD och lägger in windows på nytt eller om man väljer att reparea som dock inte fungerar så bra i vista... och om att använda skivan på annan dator så kan det vara krångligt.. för ska vi säga har du en Dell dator så funkar inte skivan på en acer dator tex då nycklen inte fungerar eller så kommer det bvara inte gå,..

och att vista ultimate ska funka problem fritt med minst 4gb stämmer ej.. jag har 1.4gb å det funkar utan problem.. (4år gammal dator)

Har du Vista Ultimate då med alla Aeroglass- och programinläsningsfunktioner aktiverade?

Licensnyckeln är inte knuten till skivan på annat sätt än att det måste vara rätt verion av Windows för det ska gå igenom, exempelvis XP Pro licens och XP Pro skiva.
Däremot FÅR man bara installera operativet på en PC - detta regleras numera genom att aktivering mot Microsoft krävs efter 30 dagar.

2 230 Inlägg
15 augusti 2007
japp allt är aktvierat på den.. hittar iaf inge mer att aktivera eller liknande..

¨å ja precis det du sa stämmer fint det.. smile fast förut iaf så kunde man inte använda dell skivor på vanliga datorer på grund av nått...

Sir Real
390 Inlägg
15 augusti 2007
funkade inte för mig iallafall. provade med en annan cd key tilloch med fick det att funka med lite twekningar smile men kunde inte uppdatera vista sen så jag sket i det sad

596 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
men om man nu tar bort vista helt kan man då lägga in windows XP istället eller??
ber om ursäkt men är välldigt dålig på detta me datorer hehe

så tur det finns vänliga folk här som hjälper och förklarar för en!!
Senast redigerat av lollo (15 augusti 2007)

8 894 Inlägg
15 augusti 2007
lollo skrev:
men om man nu tar bort vista helt kan man då lägga in windows XP istället eller??
ber om ursäkt men är välldigt dålig på detta me datorer hehe

så tur det finns vänliga folk här som hjälper och förklarar för en!!

Det går alldeles utmärkt att lägga in XP i stället för Vista, förutsatt att du formaterar hårddisken först.

Fotograf på tierpidag.se

Rörpulare
1 453 Inlägg
15 augusti 2007
Men varför ta bort wink Gör som ja kör begge smile Se bara till att du installerar de på olika portioner eller helst olika diskar... Många saker som inte kmit till vista som xp har... därav min anledning till att inte ta bort xp!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Drop Shop
926 Inlägg
15 augusti 2007
nissan 200sx skrev:
Men varför ta bort wink Gör som ja kör begge smile Se bara till att du installerar de på olika portioner eller helst olika diskar... Många saker som inte kmit till vista som xp har... därav min anledning till att inte ta bort xp!

nämn 5 saker man använder som inte funkar i vista..

Rörpulare
1 453 Inlägg
15 augusti 2007
mellowd skrev:
nissan 200sx skrev:

Hehe ja har mina pgrm... dock har ja inte sökt updates på ett ta så vem vet kanske har hunnit ut liknande pgrm iaf...

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Sir Real
390 Inlägg
15 augusti 2007
mellowd skrev:
nissan 200sx skrev:

det mesta som ljudkort tillexempel. Kanske ger vista en ny chans om typ 2 år när dom fixat alla buggar. Har inte vart med om ostabilare ops!!!

freak
23 Inlägg
15 augusti 2007
Vista är mer stabil, komplett och buggfri än vad XP var vid sin lansering, funkar mycket bra på dom ca 10 datorer jag har lagt det på, olika konfar av hårdvara på dom alla.
Äntligen har vi ett OS som har kontokontroll smile

Sir Real
390 Inlägg
17 augusti 2007
Toxicarea skrev:
Vista är mer stabil, komplett och buggfri än vad XP var vid sin lansering, funkar mycket bra på dom ca 10 datorer jag har lagt det på, olika konfar av hårdvara på dom alla.
Äntligen har vi ett OS som har kontokontroll smile

ja det är möjligt att det är men det betyder ju inte att det är stabilt. Det är iallafall inte bättre än XP är nu.

596 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
om man nu ska ha xp istället för vista..
hur gör man då??
sätter man i xp skvian och formaterar och den sköter sig själv eller måste man gå in på nått för att formatera..
eller måste man ha vista skiva för att formatera..

är helt rudis på detta me datorer!!

tacksam för svar.

Proljece?
1 464 Inlägg
17 augusti 2007
lollo skrev:
tänkte på en annan sak..
kan nån annan person använda min recovery skiva och installera visat på den datron
eller funkar bara denna skivna till min dator!!

Funkar perfekt med xp så varför inte vista? Testa så får ni se.. se till att ha reda på vad grafik kortet heter på den nya datorn så ni kan ladda ner drivrutiner till den. Heter det nvidia  nått nått te.x Geforce ntdso så är det Nvidia.com Är det ATI te.x Radeon blaha blaha.
Så går ni in på www.ati.com och laddar ner drivers där.

Hoppas det fungerar vem f** köper windows ladda ner det.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Sök