Motor till Amazon?

only_the_lonely
7 september 2007 · 53 Inlägg

Japp, det är långa spaken. Just därför jag inte ville byta låda från början. Är ju så charmigt med lång spak.

Kalla mig gärna dum, men jag vågar iaf fråga!
v8rickard Gammelbilsnörd
7 september 2007 · 450 Inlägg

Hehe, det var ju bra att du blev nöjd med ditt svar. Du kan ju skicka på min mail om det e ngt annat oxå.

Det finns både för o nackdelar med att byta låda, själv är jag väldigt nostalgisk av mig o tycker det e ball med långspak! En låda som satt orginal på b23 håller nog en aning bättre och om den skulle gå sönder så är det lättare o hitta en ny! Tänk bara på att kardanens längd inte kommer att vara samma om du skall ha m46 (överväxellåda). inget som inte går att fixa men kostar la en slant extra, har för mig att kortning plus balansering av kardan går på starx under 1000lappen... går såklart korta själv men då gäller de att man får ihop den rakt! Bästa e o sätta upp i en stor svarv och nypa av den, då får man ett rakt fint snitt. Sen om du byter låda får du tänka på att du måste ha den något ovanliga sprängkåpan från 240 dl -76. m40 och m45 har nämerligen inte samma sprängkåpa. Det unika med denna kåpa e att du kan ha en rakstående motor på en m45 som sagt. Räkna med 1000-1500kr om du hittar en sådan... Sen kan du nog räkna med lite meck vad det gäller växellåds balk. men fan vad dessa bilar går med b23... En polare hade en sådan i sin 142 gjorde mätarn ut med b23a. gick dock lite för bra med tanke på väghållning:P Han voltade ung 2.5 varv på en trevlig grusväg... (alla gick det bra för, dock var taket bara ung 3dm högt efter incidenten)
Det du prata om först med b30 e ju riktigt trevligt men kankse inte lämpligt som nybörjarprojekt som du själv förstått, kör själv en hel del b30 o det e ju en go motor! Men att hinka i en b23 är det inga större problem med och inte särskillt svårt, bara man lägger lite tid så!

only_the_lonely
7 september 2007 · 53 Inlägg

Tid har jag så det räcker och blir över så det är det inga problem med. Och pengar löser sig allt eftersom. Det ska nog bli bra med en b23, men visst tycker jag oxå det hade varit mysigt med en b30. Men, men, det får bli en annan gång när jag har lite mer erfarenhet.

Har sett att det är ganska vanligt med taksänkta gamla volvos men trodde man gjorde det när bilen stod hemma i garaget wink
Tur att dom klarade sig iaf!

Kalla mig gärna dum, men jag vågar iaf fråga!
BlackisBlack
10 januari 2018 · 1 Inlägg

Jag har en B21 ET i min amazon M47-låda motorn ”rakställd” bytt till B20-tråg, breddad tunnel för att lådan ska passa. Lite pyssel med motor till ca 200 hk. Explosiv!

caromania Forummoderator
10 januari 2018 · 9 296 Inlägg

BlackisBlack skrev:
Jag har en B21 ET i min amazon M47-låda motorn ”rakställd” bytt till B20-tråg, breddad tunnel för att lådan ska passa. Lite pyssel med motor till ca 200 hk. Explosiv!

Välkommen! Man får väl kalla det Årtusendets lyftning? big_smile

Gör gärna en projekttråd om din Amazon där du dundrar upp bilder!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
volvo245amazon
10 januari 2018 · 110 Inlägg

Hej
Beror på vad du är villig att göra?
Jag har B23 med 5 växlad - kalas.
Men nya motorfästen, bygga om kardantunne, korta kardan.
Du får en billig. enkel motor.
B23 har original 120 hästar +.

caromania Forummoderator
10 januari 2018 · 9 296 Inlägg

volvo245amazon skrev:
Hej
Beror på vad du är villig att göra?
Jag har B23 med 5 växlad - kalas.
Men nya motorfästen, bygga om kardantunne, korta kardan.
Du får en billig. enkel motor.
B23 har original 120 hästar +.

Som sagt. Tråden är 10år gammal...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang