6648
Sök

Svartsjuka?

Pfffft
906 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
Hur mkt ska man tolerera?
När slutar det vara gulligt med "Vem va de där?"
När är det inte längre okej att bli frågad "Var har du varit?"
När ska man bli rädd för "Vem smsar du med?"

Har frågat mig detta mkt de senaste dagarna.
Mina tre senaste förhållande har varit med mkt svartsjuka killar.
Och jag kan bara inte fatta det!

Jag är tex inte svartsjuk på simpla saker som internet, om det inte står "jaa, drömde att jag knullade dig inatt" då, med all rätt, får man ställa lite frågor!
Men.. Om man skriver "puss & kram"
eller om man träffar folk som vänner som delar samma intresse, eller ngt liknande..
Slutar det vara okej när man skaffat kille/tjej?

Kanske är känslomässigt handikappad..
Men jag finner inget i överdriven maktutövning eller att söka bekräftelse genom svartsjuka..
Snälla förklara hur det funkar!

//Fundersam CiZla

Umadbro?

417 Inlägg
16 augusti 2007
Det där med svartsjuka går oftast över med åren. Men oavsett ålder, så ju omognare och osäkrare killen är på sig själv, desto svartsjukare. Mycket svartsjuka är inte samma som ett bevis på att personen älskar en. Vilket många tror.

mvh/Jocke

1 174 Inlägg
16 augusti 2007
Det är väl från person till person? jag är svartsjuk som fan men det beror väl på att varje förhållande jag varit med förutom 1 har jag blivit bedragen med att tjejen varit otrogen en eller fler (en va otrogen 10 ggr)

Å det har jag förkalrat för min flickvän nu å antingen accepterar hon de eller så får hon dra å hon har accepterat de big_smile

DFFL
9 020 Inlägg
16 augusti 2007
Jag tycker svartsjuka är bra, men det är tonen och hur ofta man frågar sakerna som förstör ett förhållande.

T.ex om min flickvän skulle frågat mig vem jag pratade med i "normal" samtalston så skulle jag inte ta det dåligt, utan bara svara och så var det över.

Men ifall hon skulle vara sur och grinig över att jag pratat med någon så funkar ju inte det.

Och ännu värre om det är så hela tiden.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 174 Inlägg
16 augusti 2007
FireTraXX skrev:
Jag tycker svartsjuka är bra, men det är tonen och hur ofta man frågar sakerna som förstör ett förhållande.

T.ex om min flickvän skulle frågat mig vem jag pratade med i "normal" samtalston så skulle jag inte ta det dåligt, utan bara svara och så var det över.

Men ifall hon skulle vara sur och grinig över att jag pratat med någon så funkar ju inte det.

Och ännu värre om det är så hela tiden.

WORD!

2 014 Inlägg
16 augusti 2007
Som alltid är det så att "lagom är bäst".

Total brist på svartsjuka kan tyda på att partnern inte bryr sig om eller älskar en särskilt mycket. En av aspekterna av svartsjuka är trots allt att man vill ha sin partner för sig själv, vilket jag inte alls tycker är särskilt underligt.

För mycket svartsjuk däremot förvandlar ju lätt ett förhållande till ett slags fängelse för ens partner, alternativt kan det vara tecken på en dominansuttryck som egentligen har mycket litet med kärlek att skaffa.

Som sagt, lagom är bäst enligt mig.

Har också blivit bedragen i tidigare förhållanden (inte nog med att hon var "otrogen", hon var "ihop" med en annan kille samtidigt och träffade honom regelbundet. Och det "andra förhållandet" påbörjade hon efter att vi varit tillsammans i cirka 10 månader... Så ja, personligen är jag nog ganska svartsjuk av mig.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

3 627 Inlägg
16 augusti 2007
Kan väl tilläggas att tjejer inte är ett dugg bättre när det gäller svartsjuka? Svartsjuka finns överallt dessvärre.. inte bara i förhållande utan när det gäller allt hmm

Men man bör bli misstänksam när man frågar personen vem det är och han/hon vägrar svara.. för då är det ju nåt! Annars finns det ju ingen anledning att dölja liksom hmm

Menmen, min syn på förhållanden är följande! Det finns inget som är så jävla underbart som ett förhållande, men det finns inte heller nåt som är så förjävligt som förhållanden. Och i många fall så slutar det just förjävligt sad

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Pfffft
906 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
ToXtreme skrev:
Kan väl tilläggas att tjejer inte är ett dugg bättre när det gäller svartsjuka? Svartsjuka finns överallt dessvärre.. inte bara i förhållande utan när det gäller allt hmm

Men man bör bli misstänksam när man frågar personen vem det är och han/hon vägrar svara.. för då är det ju nåt! Annars finns det ju ingen anledning att dölja liksom hmm

Menmen, min syn på förhållanden är följande! Det finns inget som är så jävla underbart som ett förhållande, men det finns inte heller nåt som är så förjävligt som förhållanden. Och i många fall så slutar det just förjävligt sad

men visst absolut!!
tjejer kan vara idioter och svartsjuka för all del!!
MEN... det måste ju iaf gå en gräns någonstans?
hur mkt är acceptabelt?

Umadbro?

1 174 Inlägg
16 augusti 2007
postorder_probe skrev:
ToXtreme skrev:

men visst absolut!!
tjejer kan vara idioter och svartsjuka för all del!!
MEN... det måste ju iaf gå en gräns någonstans?
hur mkt är acceptabelt?

Den gränsen får väl man ta upp i förhållandet tongue

Pfffft
906 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
Akka skrev:
Det är väl från person till person? jag är svartsjuk som fan men det beror väl på att varje förhållande jag varit med förutom 1 har jag blivit bedragen med att tjejen varit otrogen en eller fler (en va otrogen 10 ggr)

Å det har jag förkalrat för min flickvän nu å antingen accepterar hon de eller så får hon dra å hon har accepterat de big_smile

men då har ni ju gjort klart för varandra var ni står
vilket är konon
med med tanke på mina tidigare erfarenheter frågar alltid jag om svarsjuka, och tillägger dessutom att jag inte riktigt är den typen
kanske är för blåögd, vad vet jag?

men hur som helst, om man går in i ett förhållande och tror att man är på samma plan och ens partner sen gör en 360 och ba... flippar ut!! vad gör man?

Umadbro?

1 174 Inlägg
16 augusti 2007
postorder_probe skrev:
Akka skrev:

men då har ni ju gjort klart för varandra var ni står
vilket är konon
med med tanke på mina tidigare erfarenheter frågar alltid jag om svarsjuka, och tillägger dessutom att jag inte riktigt är den typen
kanske är för blåögd, vad vet jag?

men hur som helst, om man går in i ett förhållande och tror att man är på samma plan och ens partner sen gör en 360 och ba... flippar ut!! vad gör man?

Snackar med han/hon å om inget löser sig gör slut? för det är väl inge kul att leva ett liv med en annan å man får inte prata i telen ens?

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
16 augusti 2007
postorder_probe skrev:
Hur mkt ska man tolerera?
När slutar det vara gulligt med "Vem va de där?"
När är det inte längre okej att bli frågad "Var har du varit?"
När ska man bli rädd för "Vem smsar du med?"

Har frågat mig detta mkt de senaste dagarna.
Mina tre senaste förhållande har varit med mkt svartsjuka killar.
Och jag kan bara inte fatta det!

Jag är tex inte svartsjuk på simpla saker som internet, om det inte står "jaa, drömde att jag knullade dig inatt" då, med all rätt, får man ställa lite frågor!
Men.. Om man skriver "puss & kram"
eller om man träffar folk som vänner som delar samma intresse, eller ngt liknande..
Slutar det vara okej när man skaffat kille/tjej?

//Fundersam CiZla

Ärligt talat.. skulle du inte reagera på något sätt alls, om din partner fick "Puss & kram" från diverse brudar? Eller körde den stilen själv mot andra tjejer än du? Jag skulle definitivt reagera, och jag skulle säga det också. Inte gå runt och sura, utan säga att det där får mig att må dåligt.

Svartsjuka kan man göra något bra av om man klarar av att vara tillräckligt öppna och toleranta mot varandra.

För övrigt kanske du borde fundera över om du inte ser någon röd tråd. Om dina tre sista förhållanden har varit med enbart "mkt svartsjuka killar" så kanske det är dina egna referensramar som inte är helt verklighetsanpassade..

Maizer
16 augusti 2007
Akka skrev:

Inte för att va sån.. men du kan fan inte vara Guds gåva i sängen big_smile

Pfffft
906 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
Ärligt talat.. skulle du inte reagera på något sätt alls, om din partner fick "Puss & kram" från diverse brudar? Eller körde den stilen själv mot andra tjejer än du? Jag skulle definitivt reagera, och jag skulle säga det också. Inte gå runt och sura, utan säga att det där får mig att må dåligt.

Svartsjuka kan man göra något bra av om man klarar av att vara tillräckligt öppna och toleranta mot varandra.

För övrigt kanske du borde fundera över om du inte ser någon röd tråd. Om dina tre sista förhållanden har varit med enbart "mkt svartsjuka killar" så kanske det är dina egna referensramar som inte är helt verklighetsanpassade..

jag tänker såhär
"bahandla andra som du själv vill bli behandlad"
undrar man ngt frågar man, men man bråkar inte över "puss & kram" på internet
man behöver dessutom inte vara spydig, utan man får la ta det med ro
samma sak om min kille undrar ngt så är det klart han ska fråga och är det verkligen katastrof att man skriver puss till någon självklart slutar jag, men jag skulle personligen inte riva upp hela förhållandet pga det

Umadbro?

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
16 augusti 2007
postorder_probe skrev:

jag tänker såhär
"bahandla andra som du själv vill bli behandlad"
undrar man ngt frågar man, men man bråkar inte över "puss & kram" på internet
man behöver dessutom inte vara spydig, utan man får la ta det med ro
samma sak om min kille undrar ngt så är det klart han ska fråga och är det verkligen katastrof att man skriver puss till någon självklart slutar jag, men jag skulle personligen inte riva upp hela förhållandet pga det

Visst, det är en fin princip. Att behandla andra som man vill bli behandlad själv, osv.

Men grejen är att två unika människor aldrig tänker likadant. Tycker man verkligen om någon så betyder det att man både ger och tar.

Om den man är med blir ledsen så spelar det liksom ingen roll att man själv skulle ha tolererat det, kärlek fungerar inte så. Ibland får man göra saker som man egentligen inte gillar till hundra procent, och det är totalt naturligt. Och det behöver inte alls betyda att man "river upp förhållandet". Det går ju faktiskt att diskutera och resonera om saker..
Senast redigerat av pUs (16 augusti 2007)

1 174 Inlägg
16 augusti 2007
Maizer skrev:
Akka skrev:

Inte för att va sån.. men du kan fan inte vara Guds gåva i sängen big_smile

HAHA Rolig du wink (va faktiskt det)

Om jag ska vara ärligt så va hela förhållandet cp vi sågs aldrig jag fick aldrig gå ner ja ni vet vart utan bara kyssas å så! neutral

Saaboholic
3 129 Inlägg
16 augusti 2007
jag är svartsjuk av mig..så är det bara..men jag ser det som en bra grej..visst kan det bli för mycket som folk säger och det måste finnas gränser MEN.

Att fråga vem man pratade med i telefon tycker inte jag är något konstigt.
Skulle min tjej skriva puss och kram till andra killar så kunde hon ju då gå till dessa, hur kul är det med en tjej som skriver samma sak till dig som alla andra?

Att ens partner hänger med kompisar av det andra könet man inte vet något om osv skulle göra mig orolig..som tur är, är både jag och min tjej på samma plan vad gäller allt som presenterats vilket underlättar en hel del iförhållandet.

Det absolut bästa man kan göra är att vara rakt fram direkt med hur man är och hur man vill bli bemött..att våga säga ifrån om man inte gillar sin partners betèende etc.

/Mr B

"Liberty of thought is the life of the soul"

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
16 augusti 2007
hedley skrev:
jag är svartsjuk av mig..så är det bara..men jag ser det som en bra grej..visst kan det bli för mycket som folk säger och det måste finnas gränser MEN.

Skulle min tjej skriva puss och kram till andra killar så kunde hon ju då gå till dessa, hur kul är det med en tjej som skriver samma sak till dig som alla andra?

Att ens partner hänger med kompisar av det andra könet man inte vet något om osv skulle göra mig orolig..som tur är, är både jag och min tjej på samma plan vad gäller allt som presenterats vilket underlättar en hel del iförhållandet.

Det absolut bästa man kan göra är att vara rakt fram direkt med hur man är och hur man vill bli bemött..att våga säga ifrån om man inte gillar sin partners betèende etc.

/Mr B

Word.

Pfffft
906 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
hedley skrev:

/Mr B

MEN!!! precis vad jag  menar!!
ä det ngt man inte gillar går det att diskutera
men om man en gång har frågat, man kommit fram till en lösning alla är glada och sen gör en totalomvändning och blir ett svartsjukt monster som ringer 1 gång var 10one minut för att se så du inte har nån kille i närheten har de la ändå gått till överfrift?
svgartsjuka är sunt och hälsosamt till viss del, men är det inte okej måste man la kuna PRATA om det utan att det ska bli krig :S

Umadbro?

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
17 augusti 2007
postorder_probe skrev:
hedley skrev:

/Mr B

MEN!!! precis vad jag  menar!!
ä det ngt man inte gillar går det att diskutera
men om man en gång har frågat, man kommit fram till en lösning alla är glada och sen gör en totalomvändning och blir ett svartsjukt monster som ringer 1 gång var 10one minut för att se så du inte har nån kille i närheten har de la ändå gått till överfrift?
svgartsjuka är sunt och hälsosamt till viss del, men är det inte okej måste man la kuna PRATA om det utan att det ska bli krig :S

Ja, men om det nu är så det ligger till i ditt fall (ett monster som ringer var tionde minut) så förstår jag inte varför du stannar kvar? Eller ens vad du har försökt göra åt saken? Det framgår liksom inte. Om det blir "krig" av att bara prata om det så har ju snubben andra problem än just svartsjuka.

För övrigt vet jag inte om du diskuterar din snubbe nu, eller svartsjuka i allmänhet. Ingen har väl påstått att all svartsjuka är bra.

Sök