Varför så många bilar utan info om NM?

Ramming_Air
18 augusti 2007 · 137 Inlägg

Tjena

Rätt ny här, men en sak jag har märkt när jag surfar omklring är att många medlemsbilar saknar info gällande antalet Newtonmeter. Däremot har alla stenkoll på hur många hästar bilen har. Vad beror detta på? Ses den informationen som oviktig? Allt som oftast finns ju denna info att finna i instruktionsbok, internet osv. Personligen tycker jag att sambandet Hk/Nm är bra mycket intressantare än enbart antalet hästar i sig.

Hugo544
18 augusti 2007 · 48 Inlägg

Tyvärr är inte all intresserade av NM, dom är mer insnöade på att hitta på hästkraft´s antal
på sina bilar.

alex_side Neerd
18 augusti 2007 · 1 596 Inlägg

skulle skriva hur många nm min har om jag visste men har inte den bleekaste aning:) fast det hade varit kul att veta

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
Christian S
18 augusti 2007 · 4 816 Inlägg

Ramming_Air skrev:
Allt som oftast finns ju denna info att finna i instruktionsbok, internet osv.

Om bilen är orginal ja men om den tex är chipad så vet man ju inte exakt har mycket man har förutom det som företaget som säljer chipet uppger, för att veta det exakt så måste man ju bänka den och det är väll inte alla som har lust med det utan då drar dom till med någon siffra.

Jag vet inte exakt hur många Hk jag har i min men på ett ungefär då jag vet hur mycket man får ut ur den turbon men hur många Nm jag har har jag ingen aning om iom att jag inte har ett "standard" chip i min + att det sitter andra kammar i den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Glenn9K Montör
18 augusti 2007 · 664 Inlägg

Tycker också det är jävligt synd att det är så.. vridmomentet tycker jag egentligen är mycket mer viktigt än effekten, eller åtminstone ration (vad fan nu det heter på svenska) mellan dem, som Ramming_Air säger..

Synd att folk inte forskar lite mer om sina bilar. Även om man har trimmat så kan man ju ta och skriva ut originalvridet. Trimmar du hos en firma som säger att du får 320hk av deras grejer, så är det inte helt rätt att skriva 320hp heller, då det knappast stämmer exakt. Bättre att låta originaleffekt och originalvrid stå där tills man vet mer exakt..

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Racso Dr Snuggles
18 augusti 2007 · 956 Inlägg

Anledningen till att jag inte har skrivit mitt vridmoment är att jag är för lat för att gå ut i bilen & hämta instruktionsboken tongue haha

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
Phaetoon
18 augusti 2007 · 8 156 Inlägg

Det borde väl vara minst lika lätt att få fram Nm-siffror som Hk-siffror?
Om man har original så är det ju ganska så lätt. Man kan ju visserligen behöva att omvandla från amerikanska lb-ft till Nm, men ändå?

Om man sen har trimmat bilen så är det ju lite svårare att mäta upp moment, om man nu inte har möjlighet att bänka...

Sen kan man ju undra hur en del människor har mätt upp sina hästkrafter?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Ena Colaberoende
18 augusti 2007 · 1 219 Inlägg

Jag har ingen koll på det alls och sen så skulle nog alla bara skratta. haha

Men jag får nog ta reda på det.

/Ena

Bobo
18 augusti 2007 ·

Ena skrev:
Jag har ingen koll på det alls och sen så skulle nog alla bara skratta. haha

Men jag får nog ta reda på det.

/Ena

Sökte lite snabbt op Google, om jag tolkar det rätt så har du 140 Nm wink

"Berlina > Seat > Seat Cordoba > Seat Cordoba 1.6 L SXE. Trova Seat Cordoba SXE in ... Numero valvole per cilindro, 2. Cavalli, 100. Maximum torque, 140 Nm"

SatansWrath Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
18 augusti 2007 · 661 Inlägg

Skall jag vara helt ärlig har jag ingensom helst aning vad NW metar är i bilen faktiskt smile

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !
Ford Mustang Mach 1 "Trinity" (2003)
Blasse
18 augusti 2007 · 7 Inlägg

Dom flesta fall är det bara nån uppskattning folk gör med sina bilar. iaf när det gäller hk, tror många på detta ställe inte ens vet vad nm står för smile

är riktigt trött på folk som tex. turbokonverterar sin bil med något fabrikerat kitt och tror stenhårt på att dom ska få ut dom hästarna som tillverkaren lovar. har sett många roliga exemplar när dom testar sina bilar i bänk och sen helt sonika så "fattas" det 50-70 hästar, ja undra vart dom är, på grönbete kanske. haha

Datsuntok Datsunfrälst
18 augusti 2007 · 65 Inlägg

Blasse skrev:
Dom flesta fall är det bara nån uppskattning folk gör med sina bilar. iaf när det gäller hk, tror många på detta ställe inte ens vet vad nm står för smile

är riktigt trött på folk som tex. turbokonverterar sin bil med något fabrikerat kitt och tror stenhårt på att dom ska få ut dom hästarna som tillverkaren lovar. har sett många roliga exemplar när dom testar sina bilar i bänk och sen helt sonika så "fattas" det 50-70 hästar, ja undra vart dom är, på grönbete kanske. haha

Å andra sidan kan man i såna fall inte heller skriva den effekt som står i papperet till bilen heller, eftersom fabrikantens angivna effekt är samma på alla motorer av samma modell medans det i verkligheten diffa sådär 10% mellan olika exemplar...
Tror dock det stämmer bättre på nyare bilar...
Men för att återgå till ämnet tror jag det beror på att vridmomentet inte står i papperen till bilen.. sen är nog inte alla så insatta att dom förstår vad det innebär...

Senast redigerat av Datsuntok (18 augusti 2007)

FL3JM Inga konstigheter
18 augusti 2007 · 2 064 Inlägg

De flesta har så lite att dom inte vågar skriva det kanske? wink

kwansa Hmm, vet inte?
18 augusti 2007 · 1 775 Inlägg

*Dem kanske tror att Hästkrafterna är allt tongue
* kan vara halvsvårt att hitta nm antalet, tex så kan automat och manuella ha olika. som min smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Ramming_Air
18 augusti 2007 · 137 Inlägg

Håller med övriga inlägg. Har du trimmat och inte vet, skriv ut vridmomentet enl instruktionsboken. Om det är otrimmat lär det ju inte vara så svårt. Har man förhållandet mellan hk/nm blir det roligare att forska om allas bilar då det ger en fingervisning om hur den beter sig vid accerelation. Du kan ju ha 500 hk och 100 nm (självklart ej rimligt) vilket skulle ge en bil med en teoretisk toppfart på kanske 350 khm/h..men resan dit skulle ta väldigt lång tid.

By the way..om någon med V8 vill ha en teoretisk effektkurva och sitter med information om sin motor kan ni PM;a, så kör jag simuleringar.

/Ramming Air

pz_racing VAG entusiast
18 augusti 2007 · 277 Inlägg

Kollar man på Audis hemsida under fakta och priser så har jag 165 NM på min men i instruktionsboken står det 166 NM så vad stämmer?

Audi 1910-2007 97 år
"det viktigaste är inte vad du lyssnar med utan vad du lyssnar på"
"det är väl inte konstigt att det låter kasst när du lyssnar på musik som inte är musik"
Audi: Four rings to rule them all
Persson_s40
18 augusti 2007 · 16 Inlägg

fan sån skillnad med Vrid asså,  om man har 300 hk o 340 Nm eller 300 hk o 440 Nm smile)

Aga_Diff Bärs!
18 augusti 2007 · 3 456 Inlägg

Jag fyllde inte i Newton för att jag inte vill göra er avundsjuka! wink

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
viklund
18 augusti 2007 · 31 Inlägg

Vrid är ju alltid bra att ha om man drar husvagn:)

I Love my Råååtax!
FugitivE BMW Power
18 augusti 2007 · 2 362 Inlägg

Cpbox skrev:
Tycker också det är jävligt synd att det är så.. vridmomentet tycker jag egentligen är mycket mer viktigt än effekten, eller åtminstone ration (vad fan nu det heter på svenska) mellan dem, som Ramming_Air säger..

Synd att folk inte forskar lite mer om sina bilar. Även om man har trimmat så kan man ju ta och skriva ut originalvridet. Trimmar du hos en firma som säger att du får 320hk av deras grejer, så är det inte helt rätt att skriva 320hp heller, då det knappast stämmer exakt. Bättre att låta originaleffekt och originalvrid stå där tills man vet mer exakt..

Varför skriver du inte ut något på din Scirocco då? smile

BMW, bogsering med wire :/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang