Evo eller skyline?

Seriost
18 augusti 2007 · 45 Inlägg

Hejsan!smile

Har länge varit inne på att köpa en japansk bil. Har varit på många bilträffar och spanat in dessa japanska vrål åktongue Nu talar jag om Mitsubishi Evolution och Nissan Skyline=)
Jag har lite svårt att bestäma mig för vilken av dessa 2 det blir=) Så ja tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig?smile.
Utseendemässigt är det svårt att avgöra...båda har sin charm. Däremot kunde det juh hjälpa om någon här på forumet har ägt/äger någon av bilarna som kunde berätta lite om körglädje, bränsleåtgång, skatt och försäkring=)

Vilken av bilarna är skönast att köra?, vilken är billigast...osv=) Är tacksam för alla åsikter och svar jag kan få!smile


Notera också att jag när jag köper bilen kommer den inte stå på mig utan de blir antagligen en förälder. (Ålder 40+).


Tacksam för alla svar och synpunkter:)


Mvh//Robin!

Eisenhut
18 augusti 2007 · 1 827 Inlägg

Kort och gott.

EVOn är lite mer burkig, stötig och känns mer rally/racing.

Skylinen är skönare att köra/åka i men saknar lite den racingkänslan enligt mig. Bättre ljudisolering och komfort men fortfarande en rapp biljävel. smile

Skatt, förs mm lär vara ungefär samma.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Aerodynamik ...
18 augusti 2007 · 7 120 Inlägg

Väldigt svårt att säga . Vilka modeller är det?
R32, R33 , R34 GT-R, GTS-T?
EVO I , II, II osv osv..

Stor skillnad på olika modeller.

Izual
18 augusti 2007 · 4 571 Inlägg

Vilken skyline respektive evomodell pratar vi om?

r34 gtr vs evoix eller r33 gts vs evoiv. osv

Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
18 augusti 2007 · 741 Inlägg

beror ju helt vad du är ute efter, 4 krafs så är evon billigare.

trimma så går det skapligt att trimma till steg 1 sen kostar det.

ekonomi upp till 30 mil stadskörning på en tank, med lite insiprerad fot. kring 1 liter milen landsväg

försäkring på mig 21 år 13000

och den är rolig smile men hade jag haft råd hade jag utan tveka tagit en r34 gtt eller gtr smile

återstår nu bara och se hur evon beter sig på vintern smile

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
Seriost
18 augusti 2007 · 45 Inlägg

Hmm, jadu, Jag har tänkt mig när det gäller evo. Evo 3-4 i prisklass 90-130 000
När det gäller skyline så lutar det mest åt en r32 gtr eller en r33 gts-t. Skyline kan jag inte så mycket om....den stora skillnaden jag vet är att gts är bakhjusdriven och gtr:en är fyrhjulsdriven (lr har jag fel?). Motormässigt vet jag att gts har singelturbo och gtr har dubbelturbo.

Jag vet inte...men jag har läst mycket på internet och det känns som att evo är mycket enklare att hitta information om än skyline.....

Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
18 augusti 2007 · 741 Inlägg

en annan skillnad är att gtsen har en dl mindre motorvolym en gtr

hade jag varit du hade jag tagit r32an istället, men smaken är som baken, delad och innehåller skit big_smile

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
Seriost
18 augusti 2007 · 45 Inlägg

Hertigen: Hmm okej!smile mjo Evon verkar vara det billigare alternativet!. Men jag har läst mycket om de där "crankwalk"...och att de tydligen är vanligt på evo 1-4....vet inte men det känns lite osäkert att köpa en bil för över 100 k om det är såpass vanligt?...

Hmm så den drar alltså 1-1,6 liter milen dåtongue räknade lite snabbt på miniräknaren ;P.

13 000 låter rätt mkt...men vad tror du det hamnar på om jag sätter den på exempelvis min far som e 43 år?

Tack för svar:)

Aerodynamik ...
18 augusti 2007 · 7 120 Inlägg

Seriost skrev:
Hmm, jadu, Jag har tänkt mig när det gäller evo. Evo 3-4 i prisklass 90-130 000
När det gäller skyline så lutar det mest åt en r32 gtr eller en r33 gts-t. Skyline kan jag inte så mycket om....den stora skillnaden jag vet är att gts är bakhjusdriven och gtr:en är fyrhjulsdriven (lr har jag fel?). Motormässigt vet jag att gts har singelturbo och gtr har dubbelturbo.

Jag vet inte...men jag har läst mycket på internet och det känns som att evo är mycket enklare att hitta information om än skyline.....

Skyline är inget du ska använda som vinterbil. Inte byggd för vårt klimat.
Men R32 GT-R har en 2.6L twin-turbo motor (RB26DETT), breddad m.m

GT-R har ju det s.k. Attesa ET-S 4WD. Vilket betyder att den driver på bakhjulen tills det spinner då blir den 4WD. Tror det är max 40% fram.

Bortsett åldern och att den är dyrast så är den bäst ENLIGT MIG. Och utseendet är bara så grymt cool

R33 GTS-T är inte lika påkostad. Har mindre motor m.m. men är ändå än grym bil smile
Den har en 2.5L singel-turbo motor (RB25DET)

Mer info finns på www.skyline.se cool


EVO kan jag dock inte mkt om , men verkar bra. roll

Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
18 augusti 2007 · 741 Inlägg

jag vet inte men jag tycker 13000 helförsäkring är billigt,

bmwn som jag hade gick på 36 papp helförsäkring

men skrivs den på far din är det garanterat billigare bil


en annan rolig sak med evon är att den har konstant drivning och diffad bak så om du vill nöta däck och fördelningslåda så går det göra ringar utan problem tongue

evon är ju mer rally i sig och går på vintern å
plus det är enormt sköna stolar i dem

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
Seriost
18 augusti 2007 · 45 Inlägg

Aerodynamik: Hmm mjo GTR verkar juh vara det bättre alternativet=).. Nej givetvis kommer jag inte använda min Evo/skyline på vintern utan kör då nån rutten golf lr något liknande:) Så får mitt "finåk" vila upp sig i garaget tills sommarn igen=).

Hmm okej! men om de blir skyline så blir de väll en r32 gtr i så fall då...de va som jag trodde (den va bättre helt enkelt än gts:en) hehe:P.

Men som sagt, utseendemässigt är båda bilarna riktigt grymma....det bästa vore juh om man fick provköra en Evo och en skyline som båda var orginal. På så sätt skulle jag juh kunna känna vilken bil som passar mig bäst!smile. Men frågan är juh vart tusan ska man provköra nånstans?. Tror du japsport tillåter provkörning av båda om man ringer och säger att man velar lite mellan skyline och evo?smile

Tack för svar:)

Aerodynamik ...
18 augusti 2007 · 7 120 Inlägg

JapSport har jag inte hört bra saker om. Hör med J-Spec istället, verkar seriösare.

Seriost
18 augusti 2007 · 45 Inlägg

Hertigen: Okej!smile får väll ta och ringa försäkringsbolaget helt enkelt:), Vilket bolag kör du på föresten?smile

Hmm mja men jag har mer tänkt mig att evon/skylinen skall vara sommarbil som jag glider runt i sådär på kvällar/helger när det är ont om annat att göra:D Vilket alltså kommer bli en hel del åkande eftersom det oftast inte finns mycket att göra!lol

Sköna stolar...är de Recaro orginalstolar du har då?smile....Sen en annan sak. Har Evon shortshift orginal?...hur känns växlarna för övrgit?


Tack för svar:)

Seriost
18 augusti 2007 · 45 Inlägg

Aerodynamik: Hmm jasså?yikes...vadå, myglar dom jävlarna lr?roll

Hmm j-spec har jag med hört om...vet du vart de ligger någonstans?...Japsport ligger i vallentuna vet jag:)

Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
18 augusti 2007 · 741 Inlägg

äldre evos måste du köpa shortshift till

recarostolar är orginal i evos

och momoratten å

växlarna känns bra men ett vanligt fel är att synkringen kan bli dålig på femman

jag köpte ju min bil för att både kunna ha på vintern och sommarn annars var jag ute efter en gtr32 eller en rx7

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
18 augusti 2007 · 741 Inlägg

jap sport vad jag har hört tar bara in bilen, du får regbesikta själv

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
Aerodynamik ...
18 augusti 2007 · 7 120 Inlägg

Seriost skrev:
Aerodynamik: Hmm jasså?yikes...vadå, myglar dom jävlarna lr?roll

Hmm j-spec har jag med hört om...vet du vart de ligger någonstans?...Japsport ligger i vallentuna vet jag:)

J-Spec ligger i Karlstad tror jag. ( www.J-spec.se )
Men vad jag hört ska rutorna ha varit

Seriost
18 augusti 2007 · 45 Inlägg

Hertigen: Okej!smile Vad klassas som "gammal" evo`?tongue 1-3? lr är 4an också gammal?smile

Hmm 5ans synk?:S....de låter skumt:P de e juh inte den växeln man kastar i direkt...gämfört med 2.3.4....hmm borde juh vara någon av dom som slits mest tkr man...men ja vet juh som sagt va inte?smile Tkt bara de lät skumt!

Angående Jap sport...på blocket så står det juh vid försäljning "Regg ingår"...


Aerodynamic: Ska rutorna ha varit...??tongue å sen?smile va meningen klar så lr är jag bara almänt trög nu:|

Hmm okej!, ska kolla dom:)


Tack!

Bobo
18 augusti 2007 ·

När jag hör båda bilarnas namn så tycker jag Evo:n känns som en modern bil medan skylines import med högerstyrning. Skylines kan vara sjukt brutala men jag har inte sätt så många i sverige som är det. Evo 6:an och uppåt är sjukt brutala redan orginal från början. Jag skulle iaf köpa en Evo om jag valde mellan dessa bilar. Min åsikt.

Seriost
18 augusti 2007 · 45 Inlägg

Bobo: Okej:) Tack för svar:) hmm mjo som det känns just nu så lutar det mer mot evo:n men en 6a och uppåt kmr ja nog inte ha råd med:)....som ja tidigare skrivit kommer prisklassen ligga någonstans mellan 90-130 000 kronor=) En 6a kanske man kan få tag i för runt 160 000 importerad, högerstyrd....sen e de ju lätt över 200 k på resten:P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang