1624
Sök

Välljud, hur gör man?

1 417 Inlägg
11 oktober 2005
Trådstartare
Har börjat fundera på ett långt framtida projekt.
Skulle vara kul att ha ett riktigt massivt och välspelade biljud, så därför jag
börjat tänka på såna där små diskanter till framsystemet.
Vad behöver jag göra för att driva dom?
Kan jag skaffa ett större slutsteg, som kan driva basen och sexniorna i hatthyllan, och låta stereon driva framhögtalarna och diskanterna?
Det tyckte jag var det smartaste lösningen.

Finns det någon annan?

Vad jag har för högtalare just nu spelar ingen roll. Kommer ändå byta ut det som behövs när jag ska börja med projektet.

Tack på förhand

Hewi
571 Inlägg
11 oktober 2005
Du köper ett sk kit system till framsystemet med bas/mellanregister och separat diskant som är anpassade till varann och då följer ett passivt delningsfilter med.Du bör driva även detta med ett välljudande slutsteg om du vill få ut det mesta av dom , sen så fadar du bort 6x9:orna bak nästan helt när du inte har passagerare så ett alternativ är att driva dom med stereon istället och monterar sk bassblockers på dom eftersom du redan har en sub.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

10 287 Inlägg
11 oktober 2005
Grundtipset för välljud är att ha så få högtalare som möjligt. Ju flera högtalarelement - desto mera interferenser och desto mera trassel.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

859 Inlägg
11 oktober 2005
Ett 6,5" kit och en 10/12" bas drivet av ett bra fyrkanalssteg är en uppsättning som funkar mycket mycket bra om man monterar grejjerna seriöst.

MVH Theo

458 Inlägg
11 oktober 2005
Theo skrev:
Ett 6,5" kit och en 10/12" bas drivet av ett bra fyrkanalssteg är en uppsättning som funkar mycket mycket bra om man monterar grejjerna seriöst.

MVH Theo

Men det är ju alltid gött med typ några små diskanter fram iaf!

10 287 Inlägg
11 oktober 2005
Ehhh....ingen har väl tänkt att plocka bort diskanterna från detta "6,5" kit" hoppas jag.

/Göran

Kojloj skrev:
Theo skrev:

MVH Theo

(Groucho Marx).

458 Inlägg
11 oktober 2005
Sharky skrev:
Ehhh....ingen har väl tänkt att plocka bort diskanterna från detta "6,5" kit" hoppas jag.

/Göran

Kojloj skrev:
Theo skrev:

MVH Theo

Inte vet jag!!!! Men jag sa om man skall ha det i hatthyllan så får man allt ha ett par disk. fram me!
Senast redigerat av Kojloj (11 oktober 2005)

10 287 Inlägg
11 oktober 2005
OK. Då tar vi det igen.

Man sätter sitt 6.5" kit, tvåvägssystem med diskant, fram. Typiskt monterat i dörrarna så stabilt som möjligt och så högt upp som möjligt.
Baktill skall bara basen sitta.

Inte ett skit i hatthyllan. Det har ingen med välljud att göra utan enda anledningen att knö in separata högtalare i hatthyllan är för att bröta på med ljud.

Vill bakpassagerarna höra? Stoppa in ett 5 1/4" kit i bakdörrarna med möjlighet att slå av/på separat.

/Göran

(Groucho Marx).

1 417 Inlägg
11 oktober 2005
Trådstartare
Tack för tipsen! smile Ska ha detta i åtanke när det närmar sig. Tänkte försöka hålla utgifterna nere, det var därför jag villa andvända ett steg bara, så slipper jag köpa ny huvudenhet.
Men med, kostar det så smakar det smile

1 417 Inlägg
11 oktober 2005
Trådstartare
Så högtalare i hatthyllan är rent dåligt?
Det var fan inte bra, jag som håller på att bygga ny hatthylla just för högtalarnas skull.
Får väl åka med dem ett tag, innan man byter upp sig smile

719 Inlägg
11 oktober 2005
Måste väl gå att få välljud me 4 högtalare kanske är svårare men om man köra indentiska grejer så tycker ja det inte borde vara så svårt?!?!?!?

live free, die young.

458 Inlägg
11 oktober 2005
Sharky skrev:
OK. Då tar vi det igen.

Man sätter sitt 6.5" kit, tvåvägssystem med diskant, fram. Typiskt monterat i dörrarna så stabilt som möjligt och så högt upp som möjligt.
Baktill skall bara basen sitta.

Inte ett skit i hatthyllan. Det har ingen med välljud att göra utan enda anledningen att knö in separata högtalare i hatthyllan är för att bröta på med ljud.

Vill bakpassagerarna höra? Stoppa in ett 5 1/4" kit i bakdörrarna med möjlighet att slå av/på separat.

/Göran

haha så dum är jag inte så att jag inte fattar mongo! big_smile

10 287 Inlägg
11 oktober 2005
Om man med "välljud" innefattar placering (alltså ljudmässig placering) i vanlig stereo, då skall man skita i ljud bakifrån.

/Göran

Scratch skrev:
Måste väl gå att få välljud me 4 högtalare kanske är svårare men om man köra indentiska grejer så tycker ja det inte borde vara så svårt?!?!?!?

(Groucho Marx).

5 Inlägg
11 oktober 2005
den absolut bästa bilstereon jag lysnat på satt i en passat. en 6,5 tums och en diskant (amega) i vardera framdörr samt en 12 tums bas (infinity) som satt i reservhjulsbaljan tillsammans med et 5 kanals slutsteg. kommer ej ihåg va det va för slutsteg. huvudenheten va en pioneer p9800<-tror jag den hette. pris ca 30 000:- monterat och ljudbild justerad efter inspelning av elementen.

Sök