turboras 9-5 aero?????

mebben Troligen galen...
25 augusti 2007 · 567 Inlägg

r-ted skrev:

Mebb skrev:

JapMax skrev:
"Ska man ändå" Nya kolvar och stakar går ju lätt på 15 pix.
Nya kolvringar är ju typ 1500-2000kr =P

vad är 15 laxar när man får en maskin med potential för 500hk+???

ska du bara kolvar och stakar så lär den inte bli speciellt potential .... du måste ju lite mer i  motorn än bara bra stakar och kolvar ...

räcker det verkligen med 15 000kr för att byta stakar, kolvar, lager och packningar.... låter ju för bra för att vara sant faktiskt

dom flesta som har byggt en potent motor vet att det brukar springa iväg

Skulle jag ändå ha isär den så skulle iallafall jag byta lager och packningar i vilket fall, så det  är inte med i dessa 15000kr jag pratar om. Dessutom tillkommer ju ingen kostnad för arbetet, efter som han oavsett vad han väljer att montera måste han ha isär motorn.

Orginalprylarna (kolvar och stakar) i 9-5 Aero 2,3T håller ju för runt 450-470hk orginal. Vid trimmning till dessa effekter på dessa motorer öppnar trimfirmorna inte motorn, de bearbetar endast toppen och byter kammen. Sen tillkommer ju allt runt omkring: mappning, IC, grenrör, komplett avgas, större turbo, diverse tryckrör, kamdrev, MAP sensor, modifiering av bränslesystem osv. Så visst räcker kolvar och stakar för 15000kr inte till 500hk, men de räcker för att slippa öppna motorn den dag man vill trimma mer!

Senast redigerat av Mebb (25 augusti 2007)

Fredrik-79
25 augusti 2007 · 2 164 Inlägg

Mebb skrev:
Skulle jag ändå ha isär den så skulle iallafall jag byta lager och packningar i vilket fall, så det  är inte med i dessa 15000kr jag pratar om. Dessutom tillkommer ju ingen kostnad för arbetet, efter som han oavsett vad han väljer att montera måste han ha isär motorn.

Orginalprylarna (kolvar och stakar) i 9-5 Aero 2,3T håller ju för runt 450-470hk orginal. Vid trimmning till dessa effekter på dessa motorer öppnar trimfirmorna inte motorn, de bearbetar endast toppen och byter kammen. Sen tillkommer ju allt runt omkring: mappning, IC, grenrör, komplett avgas, större turbo, diverse tryckrör, kamdrev, MAP sensor, modifiering av bränslesystem osv. Så visst räcker kolvar och stakar för 15000kr inte till 500hk, men de räcker för att slippa öppna motorn den dag man vill trimma mer!

Nej de håller jag inte med om.
I en 9000 håller de för över 450 hk och i en 9-5 ca 300 hk.

Byt kolvar och stakar.
Men ska du trimma är de viktigt med bra IC, avgassystem och bra inlopp till turbon.
Sen är de ju turbo och spridare och ganske mer spridare och en bättre bränslepump som gäller.
De kan lätt gå upp mot 100 000:- om man vill ha mycket effekt.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
mebben Troligen galen...
25 augusti 2007 · 567 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Nej de håller jag inte med om.
I en 9000 håller de för över 450 hk och i en 9-5 ca 300 hk.

MVH

F

Ok, my bad. Blandade ihop de olika SAAB motorerna.
Men mycket riktigt så är det klenare kolvar i 9-5 jämfört med t.ex. 9000.

Men oavsett så är det bara kolvar och stakar som byts i 9-5 motorn för de som trimmar till 500hk.

Så jag hävdar fortfarande att med riktiga kolvar och stakar i motorn så behöver man inte öppna motorn igen om man vill trimma till 500hk, alltså är det lika bra att byta dem "om man ändå ska öppna". Det enda ingreppet som behövs i motorn är då toppen och kammarna, annars är det bara runtomkring grejor som behövs...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang