3398
Sök

Vad kolla efter vid köp av Sierra 2.0 -93?

886 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
#1
Tjenare, jag har en Ford Sierra 2.0 CLX -93 på G för 8000 kr(oskattad).

Var o kollade lite snabbt på den idag och den såg helt ok ut i plåten och så, knappt nån rost alls.

Ska nog dit och provköra nån dag snart och se om det är något att ha.

Finns det nån sorts "checklist" på vad jag ska kolla upp speciellt på Sierra?


Och även: Om bilen visar sig vara skit, vad finns för trevliga andra bakhjulsdriva hyfsat små och billiga bilar?

Mvh/Mikael

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
22 augusti 2007
#2
jadu, bussningar i framvagnen, ifall bromsskivorna är vinda, rost, hur den är i fjädringen (sierra brukar ha en tendens att ha dåliga fjädrar osv) hur den går i motor och låda (som alla bilar) kommer väll inte på så mkt mer än att det är bra bilar enligt mig smile
Senast redigerat av _Glenne_ (22 augusti 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

886 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
#3
okey, Problemet är jag inte är så jävla teknisk på bildelar osv men:

Hur kollar jag bussningarna?
Bromsskivorna kollar jag genom att bromsa och se om den drar åt nått håll va?
Fjädringen känns ju ganska tydligt antar jag, men dom ska vara ganska stabila om det är bra fjädrar va?

Tack för ditt svar _Glenne_!

smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
23 augusti 2007
#4
är bromsskivorna vinda så ska det slå eller vibbrera i ratten när du bromsar, och fjädringen kan du väll känna om den är för mjuk typ, eller om du kanske kan vrida hjulen och se om nån fjäder är av, eller så kan du svänga fullt och köra i ett gupp, för är fjädringen dålig på sierra och man gör så, så går oftast hjulen i skärmkanterna fram, bussningarna känns väll kanske när man kör om dom är slut annars kanske du kan se om du kan kolla på dom om du hukar dig under osv smile


ska väll inte va så svårt att kolla dom sakerna, själv så har jag alldrig haft några problem med bussningar så jag vet inte riktigt hur det känns men men smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

886 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
#5
Tack som fasen!

Dock har jag fortfarande inte riktigt koll på hur en bussning ser ut och var dom sitter, jag skäms nästan över att vara så oteknisk. wink

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

huh?
10 427 Inlägg
23 augusti 2007
#6
Bussningarna i framvagnen är gummitäckta-metallbitar eller bara gummi som sitter mellan lederna i framvagnen. Man kan se om dom är spruckna osv. Är dom trasiga så ligger
metall mot metall och det kan leva om och bilen blir allmänt vinglig.


171 Inlägg
23 augusti 2007
#7
ett vanlig fel på dessa är att tomgången är dålig. samt att dem drar olja

220 Inlägg
23 augusti 2007
#8
På min gamla sierra drog bilen snett som fan när bussningarna var dåliga i framvagnen. Kan även klonka vid pumpande på bromsen när du kör.
Även bakvagnsbussningar kan vara dåliga som på alla bakhjulsdrivna gamla bilar. Märks när du är lite brysk med kopplingen vid lite varv på motorn:D
Rostmässigt är dom inte så farliga ändå, skärmkanter, trösklar är väl det som rostar mest på dom.
Sen det viktigaste, att Ford gjort bra motorer är väl dagens skämt, och den här motorn är knappast nåt underverk. Blårök och Ford är väl synonymt om man säger så hehe..
Kolla föregående bes. protokollen. HC värdet brukar ligga väldigt högt. Om så är fallet på den här motorn så är troligen:
1. Topp packning kass.
2. Ventiltätningar slut.

Båda två är väldigt vanliga fel på DOHC motorn. Speciellt om bilen gått 20k+ mil vilket dom flesta sierror/scorpios gjort idag.

Jag skulle satsat på en Omega A istället för en sur ford:cool:


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
23 augusti 2007
#9
jaa omega är ju mkt bättre roll



men som föregående sa, kolla om den blå ryker för ventiltätningarna brukar ju kunna va slitna på endel fordar smile


och då man är uppväxt i en ford familj kan jag säga att vi alldrig har haft några större problem med nån av fordarna vi haft, alltid varit driftsäkra och gått bra smile
Senast redigerat av _Glenne_ (23 augusti 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

220 Inlägg
23 augusti 2007
#10
Förutom att Omega rostar aningen värre så skulle jag vilja påstå att Opeln är betydligt bättre gällande kvalité och körglädje men så gillar jag Opel med förstås roll

Jaja, nog tjatat om det, tycker trådskaparen verkar fått svar på det han behöver veta!

_Glenne_ skrev:
jaa omega är ju mkt bättre roll



men som föregående sa, kolla om den blå ryker för ventiltätningarna brukar ju kunna va slitna på endel fordar smile


och då man är uppväxt i en ford familj kan jag säga att vi alldrig har haft några större problem med nån av fordarna vi haft, alltid varit driftsäkra och gått bra smile


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
23 augusti 2007
#11
Necrodamus skrev:
Förutom att Omega rostar aningen värre så skulle jag vilja påstå att Opeln är betydligt bättre gällande kvalité och körglädje men så gillar jag Opel med förstås roll

Jaja, nog tjatat om det, tycker trådskaparen verkar fått svar på det han behöver veta!

_Glenne_ skrev:
jaa omega är ju mkt bättre roll



men som föregående sa, kolla om den blå ryker för ventiltätningarna brukar ju kunna va slitna på endel fordar smile


och då man är uppväxt i en ford familj kan jag säga att vi alldrig har haft några större problem med nån av fordarna vi haft, alltid varit driftsäkra och gått bra smile


okej, tyvärr så tycker jag ford har bättre kvalitet också, men det är vad jag tycker, men jag har absolut inget emot omega, tycker det är fina bilar det med smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

886 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
#12
Japp, tack för allt grabbar.

imorrn köper jag en ford sierra. wink.

19500 mil hade den gått och den var i riktigt bra skick, drog liitelite åt höger kanske, men inget som jag störde mig på. Gick bra som tusan också.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
23 augusti 2007
#13
okej, nice, då får man snart välkommna dig in i sierra världen då wink

joo 2,0 dohc motorn är rätt pigg för att vara på 120hk smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Ford Racing
479 Inlägg
23 augusti 2007
#14
Beklagar Sorgen.. eller vad säger man.. hehe lol
Senast redigerat av fordelvis (23 augusti 2007)

Ja Just!

886 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
#15
Den e min nu. lite solblekt tyvärr men det är väl bara att polera upp igen antar jag.. nåväl, slut för denna tråd iaf.

Tack för tipsen!

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead


Sök