Ang 3" simons

LazerHawke
23 augusti 2007 · 1 268 Inlägg
OverBoosted AUTOBAHNRASER
23 augusti 2007 · 3 804 Inlägg

När folk säger "hela vägen" menar dom alltså ett 3" sytem från turbo (innan katten) o kanske en race katt o sen vidare 3" o ljud dämp. "3" efter katt (ävern kallat catback) är alltså ett system som går efter org katalysatorn o då behåller med org rör från turbo osv.. vilket inte ger mkt efekt alls. men sata du på ett "hela vägen system" så ger de garanterat några pållar.


Bmw osv..
Sokrates Eliminator
23 augusti 2007 · 1 441 Inlägg

Avlivning av MYT. Att öka avgas diameter efter kat ger absolut ingen effekökning överhuvudtaget,, what so ever!!

En kromad 4" slutdämpare med fjolligt neon i ger samma effektökning.

Ett rostfritt avgas ger ett högt och mycket (i mina öron) otrevligt ljud som jag aldrig skulle rekommendera någon att montera,,,

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
OverBoosted AUTOBAHNRASER
23 augusti 2007 · 3 804 Inlägg

Sokrates skrev:
Avlivning av MYT. Att öka avgas diameter efter kat ger absolut ingen effekökning överhuvudtaget,, what so ever!!

En kromad 4" slutdämpare med fjolligt neon i ger samma effektökning.

Ett rostfritt avgas ger ett högt och mycket (i mina öron) otrevligt ljud som jag aldrig skulle rekommendera någon att montera,,,

//Tommy.

Det GER efektökning men fan inte mkt.. men nog fan minskar man motståndet lite.

Rostfria system inge fel på ljudet alls har du nån gång hört m3or,porschar,ferraris,m5or,lambos med rostfria sportsyetm tyker du de låter illa? till värsting bilarna köper man inget annat än rostfria sportsystem. Har en kompis med en bmw 740 med ferrita rostfritt sportsystem race kattar osv.. låter gudomligt.


Bmw osv..
Sokrates Eliminator
23 augusti 2007 · 1 441 Inlägg

3" e. kat,,,Den effektökningen dubblar du  lätt genom att tömma askoppen,,,,,
Likadant är det med effekt luftfilter typ konmodell som 9 ggr av 10 ger en försämring av effekten pga att de suger in motorrumsluft, och dels för att de oftast har mycket mindre filteryta än orginal, men ett effektfilter i orginalburk är det klart bästa man kan göra.

RF,,,Det är precis det äckligt vassa ljudet jag menar,, mycket trevligare med kolfiber eller alu,,,,alternativt ett gammalt hederligt rätt byggt.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Amazon_123GT Driifter;)
23 augusti 2007 · 1 630 Inlägg

de e ju direkt efter turbo stor diameter gör nytta.. så börja me 3" downpipe och bort till katten sen kan du gå över till typ 2,5" de gör inget..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
svenssonhbg
23 augusti 2007 · 14 Inlägg

Det var så dom sa på Ferrita smile

svenssonhbg
Frosted
23 augusti 2007 · 1 878 Inlägg

ferrita! <3

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
svenssonhbg
24 augusti 2007 · 14 Inlägg

Det blir Ferrita 2,5 " med 3" främre

svenssonhbg
mannen666666 preem pump
24 augusti 2007 · 836 Inlägg

Natural skrev:

mannen666666 skrev:

svenssonhbg skrev:
Men är inte simons rostfrit

nä abselut inte

Simons har visst rostfritt!

nä inte det jag tänkte på big_smile


alvarligt talat så visste jag inte att det fanns

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
25 augusti 2007 · 1 123 Inlägg

vilken är bäst och värd pengarna då om liksom jag åker till ferrita o beställa en vanlig 3tum från turbo till bilen.. volvo s40 t4,, eller ska jag lägga till pengar o fixa en special system från turbo hela vägen utan mellan dämpare?jag frågade de kostar ca:8tusen med vanlig 3" den andra kostar ca:12-13tusen.. vilken är bäst för pengarna?

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Macondax Driver Lastbilsgrossisten.se
25 augusti 2007 · 44 Inlägg

svenssonhbg skrev:
Det blir Ferrita 2,5 " med 3" främre

Låter bra. Varför du skall ha 3" direkt efter turbon (downpipen) är att avgaserna "är större" (pga att det är varma) och då behöver det större utrymme för att inte skapa en flaskhals. Senare i systemet har avgaserna kylts ner och då behöver du inte mer än 2,5".

Mycket bra val, funderar själv på 3" downpipe/2,5" system ifrån Ferrita till min racer smile

Driver eget, tillbehörspartner för åkerier och transportörer. www.lastbilsgrossisten.se
gloudarck the greatest
25 augusti 2007 · 121 Inlägg

3tum från turbo till katt där efter 2,5tum så får du bäst efeckt har ja hört när jag snackat med som som håller på m,ed det.

The Mödd
hasse83
25 augusti 2007 · 168 Inlägg

Körde HKS system på Subban.  3" från turbo med avslutande 2.5

Klockrent efter mappningen smile

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
svenssonhbg
26 augusti 2007 · 14 Inlägg

En liten fråga till ska jag byta avgas först eller chipa

svenssonhbg
Macondax Driver Lastbilsgrossisten.se
26 augusti 2007 · 44 Inlägg

Jag skulle byta avgassystem först, både för att få orginalmotorn att andas bättre, men samtidigt att märka skillnaden med att ha bytt avgassystem emot orginal. Och, du kommer få ut mer av chipningen pga motorn andas bättre smile

Driver eget, tillbehörspartner för åkerier och transportörer. www.lastbilsgrossisten.se
svenssonhbg
26 augusti 2007 · 14 Inlägg

Ok

svenssonhbg
Petersen
26 augusti 2007 · 76 Inlägg

Har provat 3tum(jt-avgas) hela vägen o den drog inte bra o fick fel meddelande i disp (emissioner,service erfodras) inte bra, kör nu 2,5tum från ferrita o har märkt skillnad,både ljudet o effekten.har man inte minst 300hk+ behöver man inte mer än 2,5tum

Alltid skit gla.
Volkswagen Tiguan "Lecker" (2018)
Petersen
26 augusti 2007 · 76 Inlägg

svenssonhbg skrev:
Det blir Ferrita 2,5 " med 3" främre

ett mycke bra val:D

Alltid skit gla.
Volkswagen Tiguan "Lecker" (2018)
Janne
26 augusti 2007 · 252 Inlägg

Angående simons så beror det på hur man kör och hur ofta. Min 240 höll det lätt sex år innan det behövde lagas (Längst bak)  Men då gick bilen varje dag.   Min 850 går hårt varje gång den körs=  Mitt 4 år gammla JT 3" ser ut som nytt.  Självklart e ju feritta ett system såm går i alla väder. =$$$

//Janne
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang