3978
Sök

Min ford får bara skjutsa 4 personer?

1 997 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
OKej så här står det på VV. om man gör en Regnummersökning...

"Antal passagerare:  4"

Å nu kommer ja till själva frågan...
Bilen är utrustad me 5 bälten, om jag då skulle vara ute å skjutsa 4 personer plus mig själv. å blir stoppad av Farbror blå. får ja böta då eller va händer? hmm

Tacksam för svar! big_smile

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
25 augusti 2007
4 passagerare + 1 förare = 5 personer. wink
Har alla bälte på sig slipper du böter.
Senast redigerat av Edge83 (25 augusti 2007)

//Edge

212 Inlägg
25 augusti 2007
Hade "Antal passagerare 3" i min Mini
Senast redigerat av JohanW (25 augusti 2007)

1 297 Inlägg
25 augusti 2007
passagerare är inte föraren. du får ha dig själv + 4 andra i bilen smile

346 Inlägg
25 augusti 2007
japp japp 4 pers inkl förare i mini Och hej johan !

1 997 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
Bra ja är. passagerarna är ju som dom som åker. om man tänker efter lite. så de är nog lungt ^^ men tack iallafall tongue

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
25 augusti 2007
Detta med böter, för inte ha bälte är en rolig sak. Du som förare är skyldig att persober upp till 15 år ska ha det på sig, men går dom över det kan du skita i det, det är dom som får ta smällen, med böterna.

Lev livet, det kan ta slut fort

1 997 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
Vart har du läst de?
lät ju bra iaf wink

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
26 augusti 2007
Fick veta det av en trafikskole lärare. Trodde inte själv att det var sant, men det är det.

Lev livet, det kan ta slut fort

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
26 augusti 2007
Hej. kolla på din reg bevis hur mycket du kan lasta i din bil. enligt vv, en pasagerare beräknas som last till 70 kg x 3 = 210kg, om du tag 4st hamnar du på 280kg som förmodligen överstiger din maxlast eller mer om varie pasagerare vägger mer än 70kg. detta kan svaret att du inte kan tag mer än 3 pasagerare.
om du hamnar i en viktkontrol och din total lastvikt är mer än det som finns på din regbevis, dom kan tvinga dig att lasta av på plats. EX: om du har en total last på 250kg på regbevis och du har 3 pasagerare på sammalagd 300kg utan bagage, en av dom blir tvingen att gå ner från bilen och tag sig vidare på egen hand. . detta är även om du har bara 3 pasagerare, så är lagen i vägverketsregler. dom anser att bilen är konstruerade med en maxlast och du blir en trafikfara för dig själv, dina pasagerare och andra trafikanter. du har säkert hör eller läst om folk som är tillbaka från Tyskland efter köpping vid en kontrol som får lasta av sina bilar just på grund av att dom är över belastad. det är därför du måste veta din maxlast på bilen. MVH.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
26 augusti 2007
ha.. ja får bara köra 3pers då har jag endå 5 bälten (förare+passagerare + 3 bälten ibak)

så jag har ett bälte mera än jag får köra antal personer.. he.. maxlast 220kg eller nått sånt på bilen iofs big_smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Muttley
26 augusti 2007
darkwizard skrev:
Detta med böter, för inte ha bälte är en rolig sak. Du som förare är skyldig att persober upp till 15 år ska ha det på sig, men går dom över det kan du skita i det, det är dom som får ta smällen, med böterna.

de tycker jag är fel, alla som åker i en bil ska ha bälte på sig ifall olyckan kommer.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
26 augusti 2007
hej Myrando, där har du en typisk exempel, du får bara 3 pasagerare, din maxlast är 220kg. dom räknar 3 x 70kg =210kg, om du har 4 pasagerare, 4x70kg=280kg, du överstiger din maxlast. för vv, det har inga betydelse om du har 3 bältet bak. om du har bara en pasagerare som är 90kg, du kan lasta 220kg -90kg = 130kg kvar som bagage allting över detta kan lämnas på plats vid kontrol + att du får betala böter. kolla med vv om du får köra med 1vuxen fram och till ex:3 barn bak med bältet, bara att det hella inte överstiger maxlast. MVH.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
26 augusti 2007
darkwizard skrev:

när det gäller bältet,
du har rätt som förare att kräva att alla som finns i bilen ska ha bältet, även på personer över 15år, inget kan tvinga dig att köra vidare om någon inte vill har bältet på sig. i detta fall, du har rätt att tvinga den person att gå ner från bilen. det är du som är förare, det är du som bestämer hur du vill har i din bil. inget kan motsäga det du bestämer. MVH.

Smålänning
7 887 Inlägg
26 augusti 2007
Om pass. ränas som last så undrar jag hur många semesterfirare som kör med överlass tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 997 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
alain skrev:
darkwizard skrev:

när det gäller bältet,
du har rätt som förare att kräva att alla som finns i bilen ska ha bältet, även på personer över 15år, inget kan tvinga dig att köra vidare om någon inte vill har bältet på sig. i detta fall, du har rätt att tvinga den person att gå ner från bilen. det är du som är förare, det är du som bestämer hur du vill har i din bil. inget kan motsäga det du bestämer. MVH.

De va en fundering som va värd å tänka på lite tongue
om man säger till dom att tar du inte på dig bältet nu så får du hoppa ut.
kanske dom tar på sig de? hehe tongue

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
26 augusti 2007
under semester, många kör med B körkort en husvagn som har högre totalvikt än vad än vad det är tillåtet på bilregistreringbevis. dom vet men stunta i. polisen har haft mycket att göra nu på sommar att stoppa dessa folk. resultat är: saknar behörighet BE, lämna på plats husvagn, skaffa fram bärningsbil för flytta husvagn, blir av med körkort på grund av olövlig körning och böter. det är inte kul för dom som åker semester och blir tagen. det är inte förbjudet att göra fel, den viktigas är att tag emot kvonsekans som en man.

8 156 Inlägg
26 augusti 2007
Med så låg maxlast som en del bilar har så kan det ju bli problem att skjutsa folk?
Jag och brorsan väger t.ex ungefär 250kg tillsammans...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
26 augusti 2007
Phaetoon:  VV räknar att förare tillhör tjäntevikt på bilen upp till 70kg. allting utöver detta räknas som last. EX: 250kg - 70kg = 180kg. om du och din bror är 250kg tillsammans, tag du bort direkt 70kg. om din bil har till exempel 300kg som maxlast, tag du: 300kg -180kg = 120kg i marginal att lasta på. om du hade en 3e bror som är mer än 120kg, då kan du inte skjytsa honom.MVH

1 997 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
klurigt..

Sök