Saab 9-5 Dubbla cd skivor.

noval
29 augusti 2007 · 8 Inlägg

Hej alla e de nån som har en ide vad jag ska göra.Min grabb har lyckats fixa in dubbla cd skivor i Cd`n. Och det är en fast monterad enhet. Hur tar jag ut stereon har snackat med Saab men dom är väldigt Ohjälpsamma.

Mvh Tompa.

Mack Forum- och sitemoderator
29 augusti 2007 · 26 193 Inlägg

noval skrev:
Hej alla e de nån som har en ide vad jag ska göra.Min grabb har lyckats fixa in dubbla cd skivor i Cd`n. Och det är en fast monterad enhet. Hur tar jag ut stereon har snackat med Saab men dom är väldigt Ohjälpsamma.

Mvh Tompa.

Förlåt min dumma fråga men..skivorna vill alltså inte ut eftersom dom har
kilat fast sig antar jag? Därför du ska ur med stereon..?
Alla bilar med stereo har väl separata anläggningar..jag menar..finns väl ingen
spelare som är integrerad med bilen.."stereon pajar..köp ny bil" tongue
Måste du kanske lös med panelen för att få lös stereon kanske..jag har ingen aning.
Nån annan kanske vet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Zpike Pinsamt klumpig
29 augusti 2007 · 93 Inlägg

Ska du ut med stereon så finns det fyra hål sammanlagt,
varav tanken är att man ska trycka in ett verktyg som pressar plåtskenor ur ett låsningsspår, "typ".

Har aldrig själv provat ett sådant verktyg, eller äns sett det.
Utan har istället använt spikar, som är lika breda som hålen.
(Ena hålet är just till vänster om volymknappen, så de andra tre borde du se själv.)

Aja, sedan gäller det att sätta in alla spikarna, 4 totalt, ungefär 3 cm in.
Notera "ungefär"... Spikar är dock inte optimalt för det här, för de är oftast pyramidspetsiga, vilket gör det jävligt svårt att avgöra hur långt de ska in.

Men när du nu tror dig ha fått skenorna ur låsning så återstår det att dra ut stereon som förmodligen kilat fast som satan.
Kan tyvärr inte ge dig något bra knep för att få ut den, men själv så satte jag in ungefär alla fingrar som gick trå in i bandspelaröppningen och slet "försiktigt".
För plasten är tunn och kan lätt gå spricka/gå av.

Men som sagt det är jävligt svårt att ens rubba den om låsningen inte gått ur.
Skulle du dock av något mirakel få loss den på det här viset, vilket tar mig 20 minuter ungefär för varje gång.
Så då återstår det bara att skruva sönder hela jävla enheten. wink

Här ser du hur man skruvar upp den i alla fall:
http://82.182.142.23/saabradio/index_files/Page347.htm
I länken märkte jag för övrigt att det finns en bild på "verktyget" för att få loss stereon med.

Lycka till!

Senast redigerat av Zpike (29 augusti 2007)

noval
29 augusti 2007 · 8 Inlägg

Tusen tack för Länken.Zspike. Jag grävde lite i mina gammla stereo prylar o hittade Klor eller va man nu ska kalla dom.Hur som helst passade dom direkt och så va de bra o dra då kom hela systemet ut. jag lossa alla skruv jag kunnde se men de visa sig att de räckte med skruvarna till plast fronten sen så kunde jag dra ut cd´n med näbbtång.Hurra stereon var ej skadad.

Tusen Tack igen.

Zpike Pinsamt klumpig
29 augusti 2007 · 93 Inlägg

Härligt att du slapp mer huvudvärk än så. big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang