häst på vägen hur kör du?

carroll
3 september 2007 · 174 Inlägg

tycker de skulle vara lite intressant o kanske få lite kommentarer ang detta för jag anser att detta är ett mycket stort problem, om inte annat ute på landet.

sj så är de ju som så att mitt stall har en hyfsat lite väg men endå en 70 väg o jag skulle vilja säga det innan en olycka händer.
ex:
min häst är 7 år gammal/ung o väldigt lugn. skulle själv kalla honom trafiksäker. MEN  hästar är ändå djur och de får inte glömmas bort. flyktdjur tom. dom kan bli rädda för nåt annat än bilen..... nåt som ligger i diket eller dylikt.

berätta nu hur kör du förbi en häst?

Audi S4 (2005)
decib3L Körv
3 september 2007 · 3 535 Inlägg

Med stor respekt. Djuren måste ju må bra precis som människor smile

Truckdriving Man
Lollen32
3 september 2007 · 171 Inlägg

när jag är ute i skogen och åker cross och får syn på en hest så stannar man och slår av crossen och väntar på att hästen ska gå förbi så klart smile ryttarna blir alltid lika glad smile

När det gäller bil så självklart saktar man ner och håller avståndet..

THEBADGUY Gorgilus addictus
3 september 2007 · 4 736 Inlägg

Kör om med rätt rejält avstånd till hästen, inget gaspådrag fören jag kommit en bit framför  hästen.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Mäki Långsam Perfektionist
3 september 2007 · 4 800 Inlägg

Saktar in och håller avstånd mellan hästan och bilen.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
carroll
3 september 2007 · 174 Inlägg

ååå vad underbara ni är här på garaget är då måste jag få säga!
sj så möter jag idioter dagligen o som sagt jag anser min häst som trafiksäker men han är en liten fjant, eller stor en faktiskt. o han kan bli rädd för en sten i diket eller nåt.

Audi S4 (2005)
PlumCrazy
3 september 2007 · 881 Inlägg

Kör om fort som tusan så man slipper vara rädd för att hästen ska göra någon oförutsedd rörelse big_smile  Nämen seriöst, man tar det lungt och kör sakta samt håller bra avstånd till häst och ryttare när man kör om. wink

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Quantic
3 september 2007 · 645 Inlägg

Har faktist råkat ut för att möta en häst på en skogsväg i jobbet, jag sakta ner o gick ut mot högerkanten då hästen helt plötsligt får spatt o börjar skutta mot bilen. Slår då på en tvärnit o får en utskällning för hur jag kör! Va inte direkt mitt fel att hästen började föra sig mot bilen. sad

Har fått STOR respekt för dessa djur o kör i fortsättningen i max 15-20km/h förbi hästar som jag möter på denna slingriga skogsväg, det brukas uppskattas av dom som rider/leder hästen. Och det är alltid skönt o veta att man gjort sitt yttersta för att undvika en olycka. smile

ToXtreme
3 september 2007 · 3 627 Inlägg

Jag brukar krypköra förbi.. eller lägga mig på 2an för att ha så låga varv som möjligt.. och så ligger jag i princip i diket på andra sidan tongue

Mest för att jag är rädd om bilen?!

Men jag måste ändå slänga in att jag tycker det är korkat av vissa ryttare att rida med otrafiksäkra hästar på 70-90vägar, någonting jag varit med om ett par gånger.. för där ska man inte behöva krypa förbi faktiskt!

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
index
3 september 2007 · 658 Inlägg

Jag brukar sakta ner en bit innan, köra lugnt förbi, vänta tills jag passerat med marginal innan acceleration.

Sen har jag två saker som jag tänkte passa på att ventilera när det ändå handlar om hästar i trafiken wink
En sak som jag tycker är lite läskigt är hur så pass unga flickor som det ofta är kan få framföra ett så stort och "lömskt" djur på trafikerade vägar. Händer det något så hästen skenar eller blir skrämd finns det ju inte ett smack de kan göra åt saken. Så det är inte bara bilister som ska vara försiktiga vad gäller hästar i trafiken.

Sen en sak som gör mig förbannad rent utsagt. Både mina egna och flickvännens föräldrar bor på landet och det finns inte en enda gång man åker dit utan att det ligger massa hästskit på vägen! Är det verkligen så svårt att plocka reda på efter sig? Folk gör ju det med hundar. Och tappar jag avgassystemet eller får oljeläckage, nog fan städar jag efter mig på vägen..

Nu vet jag inte hur "on topic" detta var men jag kände mig lite tvungen, svarade iaf på frågan smile

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
tfridde
3 september 2007 · 1 Inlägg

tjenare!! självklart så saktar jag ner!! ibland stannar jag okså om hästen verkar för osäker!! jag till och med sänker bil sterion om jag spelar lite för mycket dunka dunka,, men sånt är ju bara självklara saker, om man bor ute på landet! och det finns mycket hästar runtomkring!smile

no pain no gain
Audi a4 2,0 tdi-09 "the black one" (2009)
carroll
3 september 2007 · 174 Inlägg

ToXtreme skrev:
Men jag måste ändå slänga in att jag tycker det är korkat av vissa ryttare att rida med otrafiksäkra hästar på 70-90vägar, någonting jag varit med om ett par gånger.. för där ska man inte behöva krypa förbi faktiskt!

det kan jag förstå men vet du hur det ser ut med ridvägar vid det stallet, dom kanske inte har nå val än att korsa/rida en bit på den väget....

Audi S4 (2005)
Goli
3 september 2007 · 793 Inlägg

man tar det lugnt såklart. inte kul o va med när hästen skenar...

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
carroll
3 september 2007 · 174 Inlägg

Quantic skrev:
Har faktist råkat ut för att möta en häst på en skogsväg i jobbet, jag sakta ner o gick ut mot högerkanten då hästen helt plötsligt får spatt o börjar skutta mot bilen. Slår då på en tvärnit o får en utskällning för hur jag kör! Va inte direkt mitt fel att hästen började föra sig mot bilen. sad

o anledningen till detta kan ju ha varit att de var nåt annat djur i skogen som hästen hörde... tycker det var väldigt dåligt av ryttaren att ge en utskällning.. men de föds en idiot varje dag, använd kondom.

sj så tycker jag att väldigt många RYTTARE/RYTTARINNOR är för dåliga på att "tacka" bilar som visar hänsyn. brukar alltid slänga upp handen  åt dom som saktar ner en aning o hälsar alltid på cyklister o annat folk man möter till hästs.

Audi S4 (2005)
index
3 september 2007 · 658 Inlägg

Det är såna ryttare/ryttarinnor som dig man vill ha att göra med i trafiken! Hoppas bara du städar efter hästen wink Aldrig kul att behöva göra en undanmanöver när det ligger ett berg dynga i en kurva wink

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
FireTraXX DFFL
3 september 2007 · 9 020 Inlägg

Jag saktar alltid ner och tar det lugnt förbi.
Inte för att vara rädd om hästen, jag hatar hästar mer än nåt annat (Mer än duvor t.o.m.) men jag vill inte ha skador på bilen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
carroll
3 september 2007 · 174 Inlägg

JoQe skrev:
Det är såna ryttare/ryttarinnor som dig man vill ha att göra med i trafiken! Hoppas bara du städar efter hästen wink Aldrig kul att behöva göra en undanmanöver när det ligger ett berg dynga i en kurva wink

nja... asså hoppar av o sparkar undan gör jag inte.. men jag märker alltid när min häst vill baja o då tar jag ut honom i diket/vägkanten så de inte ligger mitt i vägen iaf....
min häst är lite stor för att hoppa av o hoppa på.. inte så lätt om man säger så o det är inte heller nåt man väljer vid en väg då det är väldigt många som inte tar hänsyn till en.

Audi S4 (2005)
index
3 september 2007 · 658 Inlägg

Ligger det i dikeskanten är det inga problem. Men när det ska vara mitt på vägen blir man lite irriterad faktiskt tongue

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
beemern .......
3 september 2007 · 2 655 Inlägg

även om ja hatar hästar (inte rädd dom eller så, tycker inte om dom bara, fula å luktar illa:P). så visar ja stor respekt och saktar ner så man nästan står stilla, de gäller även gångare me hund å andra saker efter vägen, visar alltid respekt för ja vet hur de känns att själv gå/stå efter vägen å de kommer bilar och sånt som far förbi i full fart...

TurboThim
3 september 2007 · 37 Inlägg

så sakta jag bara kan. vet aldrig hur dom där beter sej!

Volvo 854 T-5R T-Gul -1995
Volvo 850 T-5R "T-Gul" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang