häst på vägen hur kör du?

Mange_C5
3 september 2007 · 220 Inlägg

TurboThim skrev:
så sakta jag bara kan. vet aldrig hur dom där beter sej!

Samma här, rätt som det är så kan de få "gashäng"! yikes

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!
carroll
3 september 2007 · 174 Inlägg

RouziMotorsport skrev:
visst kan man respektera hästarna ute på landet...
men jag hatar när folk rider på dem på väl trafikerade gator, och i små byar..!

utav vilken anledning?
jag har sagt de förut men har du en aning om hur dom har de med ridvägar?
det kan vara en anledning till att de rider vart dom rider.
sj så brukade jag rida hem när jag hade hästen lite närmare än vad jag har nu.
upplevde bara positiva reaktioner.
förutom mammas då men hon är ju som hon är....tongue

Audi S4 (2005)
carroll
3 september 2007 · 174 Inlägg

Mange_C5 skrev:

TurboThim skrev:
så sakta jag bara kan. vet aldrig hur dom där beter sej!

Samma här, rätt som det är så kan de få "gashäng"! yikes

o de är ju lite för att de är från grunden flyktdjur. det får inte glömmas bort.
men endå. det är kul o se hur ni skriver!
tack allihopa!!!!
men fortsätt gärna

Audi S4 (2005)
carroll
3 september 2007 · 174 Inlägg

RouziMotorsport skrev:

carroll skrev:

RouziMotorsport skrev:
visst kan man respektera hästarna ute på landet...
men jag hatar när folk rider på dem på väl trafikerade gator, och i små byar..!

utav vilken anledning?
jag har sagt de förut men har du en aning om hur dom har de med ridvägar?
det kan vara en anledning till att de rider vart dom rider.
sj så brukade jag rida hem när jag hade hästen lite närmare än vad jag har nu.
upplevde bara positiva reaktioner.
förutom mammas då men hon är ju som hon är....tongue

dem gångerna jag har sett hästarna ute på trafikerade vägar har varit vid rusningstrafik eller vid 4-5 tiden då dem flesta slutar jobbet =P
nopp jag vet inte om det är ont om ridvägar men hästar hör inte hemma på trafikerade vägar, iaf inte när det är mkt bilar! och dem lär väl inte må så bra heller med massa bilar som kör förbi

de är ju såå olika.. o alla tänker så olika, är det flera på en gång kanske de är nån lite ridgrupp från en ridskola el nåt.
sj skulle jag inte göra så, rida i rusningstrafiken är väl lite väl korkat tycker jag

Audi S4 (2005)
FireTraXX DFFL
3 september 2007 · 9 020 Inlägg

Personligen så tycker jag att det är helsjukt att man tämjer en varelse på 500kg som enbart består av muskler och tror att de ska beté sig "normalt" på en högtrafikerad väg.

Idioti egentligen...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
3 september 2007 · 285 Inlägg

Saktar alltid ner för hästar de är farliga och kan buckla min bil tongue nä men man måste visa stor respekt för dem så att ingen skadar sig, rytaren än rätt utsatt bland bilar.

Men det jag hatar med hästägare är att de inte alltid som du leder ut hästen i diken och skiter, utan skiter på vägen och inte städar upp efter sig. Kan säga att det inte är roligt när man kommer på mc och där ligger en hal skithög... inte lätt att väja undan i en kurva heller.

Därför borde det vara skälvklart för hästägare att plocka upp efter hästarna, precis som hundägare!!!

mvh Dennis

carroll
3 september 2007 · 174 Inlägg

FireTraXX skrev:
Personligen så tycker jag att det är helsjukt att man tämjer en varelse på 500kg som enbart består av muskler och tror att de ska beté sig "normalt" på en högtrafikerad väg.

Idioti egentligen...

är det din uppfattning så visst men min häst beter sig normalt, dock så rider jag inte på e18 ex som jag anser högtrafikerad väg.......
sen kan han få fnatt för nåt annat i tex diket men de kan han även få när jag rider honom på volten......

Audi S4 (2005)
loudness
3 september 2007 · 4 554 Inlägg

hästar har inte på väg att göra tycker jag, djur har en instinkt som gör att även om dom e tama så kan dom få fnatt och är en risk, inte mycke att göra åt eftersom dom nu får vara på vägen men iaf så tar jag de alltid lugtn förbi.. man vill inte ha en skenande häst över bilen men endå får man arga blickar tillbaka.. kör la för sakta då

FireTraXX DFFL
3 september 2007 · 9 020 Inlägg

carroll skrev:

FireTraXX skrev:
Personligen så tycker jag att det är helsjukt att man tämjer en varelse på 500kg som enbart består av muskler och tror att de ska beté sig "normalt" på en högtrafikerad väg.

Idioti egentligen...

är det din uppfattning så visst men min häst beter sig normalt, dock så rider jag inte på e18 ex som jag anser högtrafikerad väg.......
sen kan han få fnatt för nåt annat i tex diket men de kan han även få när jag rider honom på volten......

Han kan få fnatt för bilarna med.

Finns det ingen ridväg så är det bara att skapa en.
Hästarna är gjorde för skog, inte för asfalt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Tega Yrkesförare
3 september 2007 · 1 073 Inlägg

En sak som retar mig är när folk rider på högtrafikerade vägar eller inne i stan.
Finns absolut ingen anledning för hästar att uppehålla sig där. Kan sluta riktigt illa.
Detta har jag sett alldeles för många gånger.

Min flickvän har egen häst och rider ofta, och hon delar denna åsikt med mig.

För att återgå till frågan: Jag tar alltid hänsyn till hästar och ryttare på vägen naturligtvis.

carroll
3 september 2007 · 174 Inlägg

FireTraXX skrev:

carroll skrev:

FireTraXX skrev:
Personligen så tycker jag att det är helsjukt att man tämjer en varelse på 500kg som enbart består av muskler och tror att de ska beté sig "normalt" på en högtrafikerad väg.

Idioti egentligen...

är det din uppfattning så visst men min häst beter sig normalt, dock så rider jag inte på e18 ex som jag anser högtrafikerad väg.......
sen kan han få fnatt för nåt annat i tex diket men de kan han även få när jag rider honom på volten......

Han kan få fnatt för bilarna med.

Finns det ingen ridväg så är det bara att skapa en.
Hästarna är gjorde för skog, inte för asfalt.

variation, man kanske inte vill rida samma väg dag ut o dag in...
vet inte vilken del du inte läst men min häst ÄR trafiksäker.

Audi S4 (2005)
Markolainen
3 september 2007 ·

Skulle självklart sakta ned/växla upp om man såg en häst.
Förutom till idioterna i min by. De började gnälla när man puttra med moppen i 5-10km/h på högsta växeln när man mötte dem neutral Efter att fått några klagomål från dem slutade jag bry mig om att sakta in för dem.
Men alla andra hästar saktar jag självklart ner för smile

FireTraXX DFFL
3 september 2007 · 9 020 Inlägg

carroll skrev:

FireTraXX skrev:

carroll skrev:
är det din uppfattning så visst men min häst beter sig normalt, dock så rider jag inte på e18 ex som jag anser högtrafikerad väg.......
sen kan han få fnatt för nåt annat i tex diket men de kan han även få när jag rider honom på volten......

Han kan få fnatt för bilarna med.

Finns det ingen ridväg så är det bara att skapa en.
Hästarna är gjorde för skog, inte för asfalt.

variation, man kanske inte vill rida samma väg dag ut o dag in...
vet inte vilken del du inte läst men min häst ÄR trafiksäker.

mmm, visst och min katt ÄR världens snällaste katt och det betyder ju att han inte rivs om man retar honom.
(Läs med en ordentlig dos sarkasm)

Senast redigerat av FireTraXX (3 september 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
VictorW Medlem 34530
3 september 2007 · 908 Inlägg

självklart ska man ta det lungt och försiktigt förbi en häst, men det är en sak som inte nämnts och som en äldre herre fått lära sig den hårda vägen smile

En häst på vägen räknas som ett "fordon" vilket gör att det ska respekters som det och att även den som rider hästen ska följa trafikregler. För att återgå till den äldre herr'n eller som jag skulle vilja kalla honom egoistisk gubbj"!!#¤l.

Personen ifråga kör ia alla fall på en landsväg med många gårdar runt om kring, hamnar efter ett tjej som rider på vägen. Samtidigt får han möte, så han kan inte köra om utan att preja ner hästekipaget i diket. Detta irriterar gubben så myckket att när han kör om gasar på för fullt och kör onödigt nära, vilket resulterar i att hästen sparkar till i sidledes och träffar bilen. därefter skenar hästen med tjejen som chockad fortfarande sitter på hästen.
Gubben kör efter i full fart (hjälper ju inte till att lungna ner hästen mad )

När tjejen äntligen lyckats få stopp på hästen är gubben där och gapar och skriker åt henne, avkräver henne mobilnummret för att de ska göra upp senare, drar sedan iväg utan att kolla hur tjejen eller hästen mår. Som tur är så har andra trafikanter lite mer vett i huvet och hjälper tjejen + att de har tagit bilens regnr. Man ringer polisen för att anmäla händelsen, då till poängen med denna historia wink

Självklart så ska tjejen stå för självrisken för att laga skadan på bilen, men polisen berättar då att gubben har ett åtal att vänta. Då han smet från olyckan utan att vare sig kolla hur tjejen mår eller ringa och meddela polisen. Snacka om att han kommer att få en obehaglig överraskning big_smile

Vad jag vill säga är att hästar är djur och är därför oberäkneliga oavsett hur vana de är vid trafik, men vi billister behöver ju inte förvärra det. Och de som rider ska ju givetvis göra sitt för att underlätta när de rider i trafiken.

Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
carroll
3 september 2007 · 174 Inlägg

VictorW skrev:
självklart ska man ta det lungt och försiktigt förbi en häst, men det är en sak som inte nämnts och som en äldre herre fått lära sig den hårda vägen smile

En häst på vägen räknas som ett "fordon" vilket gör att det ska respekters som det och att även den som rider hästen ska följa trafikregler. För att återgå till den äldre herr'n eller som jag skulle vilja kalla honom egoistisk gubbj"!!#¤l.

Personen ifråga kör ia alla fall på en landsväg med många gårdar runt om kring, hamnar efter ett tjej som rider på vägen. Samtidigt får han möte, så han kan inte köra om utan att preja ner hästekipaget i diket. Detta irriterar gubben så myckket att när han kör om gasar på för fullt och kör onödigt nära, vilket resulterar i att hästen sparkar till i sidledes och träffar bilen. därefter skenar hästen med tjejen som chockad fortfarande sitter på hästen.
Gubben kör efter i full fart (hjälper ju inte till att lungna ner hästen mad )

När tjejen äntligen lyckats få stopp på hästen är gubben där och gapar och skriker åt henne, avkräver henne mobilnummret för att de ska göra upp senare, drar sedan iväg utan att kolla hur tjejen eller hästen mår. Som tur är så har andra trafikanter lite mer vett i huvet och hjälper tjejen + att de har tagit bilens regnr. Man ringer polisen för att anmäla händelsen, då till poängen med denna historia wink

Självklart så ska tjejen stå för självrisken för att laga skadan på bilen, men polisen berättar då att gubben har ett åtal att vänta. Då han smet från olyckan utan att vare sig kolla hur tjejen mår eller ringa och meddela polisen. Snacka om att han kommer att få en obehaglig överraskning big_smile

Vad jag vill säga är att hästar är djur och är därför oberäkneliga oavsett hur vana de är vid trafik, men vi billister behöver ju inte förvärra det. Och de som rider ska ju givetvis göra sitt för att underlätta när de rider i trafiken.

Victor

låter inge kul denna "historia".
sj måste jag ju säga att jag hade hellre valt att gå ner i diket med min häst om bilen som vill köra om får möte, men nu vet man ju inte hur det såg ut just där men såna saker gör jag alltid.
men det finns ju hur många som helst som inte följer trafikreglerna när de rider sina hästar på vägarna det ska vi inte glömma.

Audi S4 (2005)
740tjejen
3 september 2007 · 351 Inlägg

jag är själv ryttare möter både mopeder å lastbilar, tåg å sånt, alla saktar ner, men ja ser hellre att lastbilar inte gör de på tex större grusväg eller så. pysljudet kan skrämma hästar, samma me turbobilar pysljudet tycker dom flesta hästar inte om, å kan bli rädda av. de hästar ja haft har vart rädda för de ljudet, men ja rider dock inte för ofta på vägen på vintern kanske, å massa reflexer. inte skojj å ploga fram i djupsnö i skogen, smile ja kör lugnt förbi hästar å håller avstånd, har även fått min kille å göre det.

Senast redigerat av 740tjejen (3 september 2007)

Våga Köra Sänkt
carroll
3 september 2007 · 174 Inlägg

740tjejen skrev:
jag är själv ryttare möter både mopeder å lastbilar, tåg å sånt, alla saktar ner, men ja ser hellre att lastbilar inte gör de på tex större grusväg eller så. pysljudet kan skrämma hästar, samma me turbobilar pysljudet tycker dom flesta hästar inte om, å kan bli rädda av. de hästar ja haft har vart rädda för de ljudet, men ja rider dock inte för ofta på vägen på vintern kanske, å massa reflexer. inte skojj å ploga fram i djupsnö i skogen, smile ja kör lugnt förbi hästar å håller avstånd, har även fått min kille å göre det.

vet du anledningen till att hästar blir uppmärksamma på just de ljudet?
om inte så är det för att de är så snarlikt hästens egna "varningsläte"
du vet, när en häst blir uppjagad så blåser den ut luft hårt, för att varna andra hästar.

Audi S4 (2005)
740tjejen
3 september 2007 · 351 Inlägg

de är mycket möjligt, aldrig tänkt på de, men ja pyser aldrig förbi en häst, ska ja växla ner gör ja de igod tid, annars försöker ja å släppa gasen försiktigt å rulla förbi,

Våga Köra Sänkt
Camitz
3 september 2007 · 646 Inlägg

Det ligger ett stall på vägen till mitt garaget där jag nästan dagligen möter hästar på vägen också 70 sträcka. Jag har alltid för vana att stanna bilen och vänta tills ryttaren/ryttarinan gått förbi med hästen.
Känns bäst så då man har en sambo samt en syster som har ridit mycket och man vet att dom är lättskrämda!

MVH Mikael

Sjodin_ Good Girl Gone Bad
3 september 2007 · 607 Inlägg

Har själv 3 st kusar och dom alla 3 mkt trafiksäkra. Många har respekt och tar de lungt när dom kör förbi. Men har även mött många lastbilar ( efter små vägar då) dom kör på som om man inte fanns. Tråkigt att de ska va så men men. glad att höra att så många här saktar ner, för dom är som sagt ett flyktdjur innerst inne.

Mitsubishi Colt GLXi "La Colt II"
Good Girl Gone Bad
Mitsubishi Colt GLXi "La Colt II" (1992)
Pontiac GTO "cab" (1967)
BMW 320 "e46 Touring" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang