häst på vägen hur kör du?

Smajly
4 september 2007 · 3 059 Inlägg

Respekt för dessa stora djur.. Bor på landet och är omgiven av 4-5 stora hästgårdar.. det går förbi en hel del hästar så gott som varje dag på vägen utanför tomten. Inget imot dom. Stänger till o med av gräsklipparen när man klipper gräset vid vägen när dom rider förbi.

Stör mig dock på dyngan. Skulle vara lag på att plocka upp efter hästen eller låta den göra behoven i diket. Ytterst sällan man ser någon plocka upp de eller ösa de i diket.

Måste fråga dig som ryttare en sak också.. Varför går man inte med hästen sidan om vägen när det är fin fina nytröskade åkrar sidan om??.. Måste va skönare för hästen också att gå på en åker istället för på asfalten?? Ibland är det kilometervis med åkrar sidan om vägen och ändå går dom alltid på vägen..

Dom tycker dock inte om min buggy för den går aldrig tyst.. men inget dom blir sura över för jag kör förbi så sakta de går eller så stannar jag till vid kanten.. dom e ju vana att man kör med den här omkring..

Senast redigerat av Smajly (4 september 2007)

PH_
4 september 2007 · 310 Inlägg

Bor i närheten av en hästgård som föder upp dressyrhästar och jag har väl inte direkt positiva erfarenheter från dem. Nu har iof herrgården bytt ägare så detta handlar till stor del om de förra ägarna.

exempel.. 

1.

Var ca 16år vid tillfället. Möter ägaren av herrgården i skogen när jag och en polare är ute och kör cross/moppe. Vi står på ganska bra och möter hästen precis efter ett krön. Vi stannar och slår av motorerna varpå vi får en utskällning för hur vi kör och får frågan va vi gör i skogen och "härjar". Kärringen på hästen är väldigt otrevlig men får snabbt svar på tal när kompisen frågar vad i helvete hon gör i HANS skog. Ingen kommentar från kärringen som bara rider vidare....

2.

2 hästar rider i bredd på vägen när jag möter dem med bil. Antar att dom ska vika undan och rida hästarna i led istället, för det är uppenbart att vi inte kan mötas på den smala vägen, 2 hästar vs Dodge Ram Prospector = no good idea. Vi möts, dom stannar och kollar typ på mig som om jag skulle dela på bilen och morpha förbi, slutar med att jag får krypköra förbi halvägs ner i diket med högra hjulparet och dom kollar på mig precis som jag är dum i huvudet.


Kan också tillägga att jag alltid saktar ner när jag möter hästar och kör så sakta/ljudlöst jag kan förbi. Slår på parkeringsljus för att inte blända hästarna i onödan om det är mörkt. Oftast får jag inte ens en nickning eller vink som signalerar tack.

Hur reagerar ni hästägare på sånt här? Är inte ni förbannade över att det finns idioter till hästägare som ger er dåligt rykte?

Senast redigerat av Master PH (4 september 2007)

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
lodan
4 september 2007 · 217 Inlägg

jag tar det lungt  å håller avstånd.. vill ju inte ha en häst i bilen big_smile nä. men det kan hända mycket om man skrämmer en häst..

VictorW Medlem 34530
4 september 2007 · 908 Inlägg

Master PH skrev:
Bor i närheten av en hästgård som föder upp dressyrhästar och jag har väl inte direkt positiva erfarenheter från dem. Nu har iof herrgården bytt ägare så detta handlar till stor del om de förra ägarna.

exempel.. 

1.

Var ca 16år vid tillfället. Möter ägaren av herrgården i skogen när jag och en polare är ute och kör cross/moppe. Vi står på ganska bra och möter hästen precis efter ett krön. Vi stannar och slår av motorerna varpå vi får en utskällning för hur vi kör och får frågan va vi gör i skogen och "härjar". Kärringen på hästen är väldigt otrevlig men får snabbt svar på tal när kompisen frågar vad i helvete hon gör i HANS skog. Ingen kommentar från kärringen som bara rider vidare....

2.

2 hästar rider i bredd på vägen när jag möter dem med bil. Antar att dom ska vika undan och rida hästarna i led istället, för det är uppenbart att vi inte kan mötas på den smala vägen, 2 hästar vs Dodge Ram Prospector = no good idea. Vi möts, dom stannar och kollar typ på mig som om jag skulle dela på bilen och morpha förbi, slutar med att jag får krypköra förbi halvägs ner i diket med högra hjulparet och dom kollar på mig precis som jag är dum i huvudet.


Kan också tillägga att jag alltid saktar ner när jag möter hästar och kör så sakta/ljudlöst jag kan förbi. Slår på parkeringsljus för att inte blända hästarna i onödan om det är mörkt. Oftast får jag inte ens en nickning eller vink som signalerar tack.

Hur reagerar ni hästägare på sånt här? Är inte ni förbannade över att det finns idioter till hästägare som ger er dåligt rykte?

Tyvärr kan man ju inte börfälla någon för att han/hon är dum i huvet och sabbar för alla andra, men idioter finns det ju över allt...Frugan och hennes kompisar rider i skogen för det mesta.

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Medelsvensson Hangaround
4 september 2007 · 28 Inlägg

Jag kör om o tutar samtidigt som jag joddlar, ibland så stannar jag o snackar hästkrafter med hästen:P Nä skämmt åsido, jag gör som alla andra goda gorger o kör om med försiktighet.

I'd rather push a RALLIART than drive a WRX :D
aenfors
4 september 2007 · 375 Inlägg

Visar alltid största möjliga respekt, det kan hända så mycket om man skrämmer en med ryttare på. Jag har mitt garage ca 200 m från en ridskola så jag har lite erfarenhet av att skrämma hästar med muttermaskin tongue

stressmek
4 september 2007 · 116 Inlägg

möter hästar titt som tätt kan jag brukar ja stanna och stänga av bilen för det låter "ganska" mycket om min bil annars rulla sakta förbi på tomgång.  men jag har ALDRIG varit med om någon som tackar

passa på att lägga en börn idag för imorn kan däcken vara slut
m1ck3h
4 september 2007 · 280 Inlägg

man saktar ner och håller avståndet och bara glider förbi utan gaspådrag

Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
4 september 2007 · 991 Inlägg

de här har jag haft trådar om innan. nej de är inte såååå kul att varken gå eller sitta på en häst när folk kör förbi som idioter. ibland måste man rida eller gå med hästen längst vägarna trots att man försöker undvika det..

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "Supercharged.se" (2006)
index
4 september 2007 · 658 Inlägg

Smajly skrev:
Stör mig dock på dyngan. Skulle vara lag på att plocka upp efter hästen eller låta den göra behoven i diket. Ytterst sällan man ser någon plocka upp de eller ösa de i diket.

Ska man vara riktigt hård så är det lag på det! Samma sak för dryga bönder som sölar ner och inte städar efter sig. smile

Måste fråga dig som ryttare en sak också.. Varför går man inte med hästen sidan om vägen när det är fin fina nytröskade åkrar sidan om??.. Måste va skönare för hästen också att gå på en åker istället för på asfalten?? Ibland är det kilometervis med åkrar sidan om vägen och ändå går dom alltid på vägen..

Detta undrar jag med smile

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
740tjejen
4 september 2007 · 351 Inlägg

kan hålla med om att en del ryttare är lite sura, en del trevliga vinka eler nickar, tror de beror på var i landet man är. ute i skogen långt från storstäder brukar dom va trevligare.
angående hästhögarna.. ja försöker alltid styra baken mot diket om ja känner att hästen vill släppa på trycket. fler borde lära sig de signalerna för de ä inge vidare me skit på däcken ens på en bruksbil.

Våga Köra Sänkt
twin_cam Smålänning
4 september 2007 · 7 877 Inlägg

Smajly skrev:
Respekt för dessa stora djur.. Bor på landet och är omgiven av 4-5 stora hästgårdar.. det går förbi en hel del hästar så gott som varje dag på vägen utanför tomten. Inget imot dom. Stänger till o med av gräsklipparen när man klipper gräset vid vägen när dom rider förbi.

Stör mig dock på dyngan. Skulle vara lag på att plocka upp efter hästen eller låta den göra behoven i diket. Ytterst sällan man ser någon plocka upp de eller ösa de i diket.

Måste fråga dig som ryttare en sak också.. Varför går man inte med hästen sidan om vägen när det är fin fina nytröskade åkrar sidan om??.. Måste va skönare för hästen också att gå på en åker istället för på asfalten?? Ibland är det kilometervis med åkrar sidan om vägen och ändå går dom alltid på vägen..

Dom tycker dock inte om min buggy för den går aldrig tyst.. men inget dom blir sura över för jag kör förbi så sakta de går eller så stannar jag till vid kanten.. dom e ju vana att man kör med den här omkring..

Att man inte går på åkrar beror på tillstånd och dylikt från markägaren....

Har själv ridit regelbundet i... typ.. 8 - 9 år så jag vet problemet. Har visseligen ingen egen häst, då jag ridit i ridskola (Brudarna gillar det wink ) Och då rider man många olika hästar, och märker att dom är helt olika.
För, säg 5 år sen, så red jag en av skolans absolut lugnaste hästar, och tur va det, för det kom en bil på ställ (va på en grusväg i skogen) och fullgas. Hästen ryggade bara tillbaka, men hade det vart en annan häst så hade jag kanske fått väääldigt ont tongue

Till hur ja kör då: Ettan tomgång och så långt ut i kanten som möjligt. Verkar hästen orolig så stannar jag och stänger av bilen.

Ni som gnäller på hästskit: Finns väll bromsar och ratt? Har aldrig fått skit på bilen ofrivilligt trots att jag kör mycket på landet. Men de e roligare att sikta på dom, mest för eran skull som har fina bilar som inte tål hästskit wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
peter_1976 JDM
4 september 2007 · 2 201 Inlägg

hästar är stora ståtliga o fina djur.
krypkör förbi, oftast så långt ifrån "andra vägbanan, om möjligt". allt för att inte störa eller skrämma hästen

carroll
4 september 2007 · 174 Inlägg

Smajly skrev:
Måste fråga dig som ryttare en sak också.. Varför går man inte med hästen sidan om vägen när det är fin fina nytröskade åkrar sidan om??.. Måste va skönare för hästen också att gå på en åker istället för på asfalten?? Ibland är det kilometervis med åkrar sidan om vägen och ändå går dom alltid på vägen..

kan säga de att hos mig, där blir bönderna tokiga om vi rider i kanten på åkrarna...
inge populärt alls o sen så funkar de som så på min häst att han behöver gå på asfalt en del pga hans ben/senor.
får han jobbas lite på asfalt, trav o galopp så ser han mycket finare ut i senorna på frambenen än om han har vilodag o går o skrotar i hagen...

Audi S4 (2005)
carroll
4 september 2007 · 174 Inlägg

Master PH skrev:
Bor i närheten av en hästgård som föder upp dressyrhästar och jag har väl inte direkt positiva erfarenheter från dem. Nu har iof herrgården bytt ägare så detta handlar till stor del om de förra ägarna.

exempel.. 

1.

Var ca 16år vid tillfället. Möter ägaren av herrgården i skogen när jag och en polare är ute och kör cross/moppe. Vi står på ganska bra och möter hästen precis efter ett krön. Vi stannar och slår av motorerna varpå vi får en utskällning för hur vi kör och får frågan va vi gör i skogen och "härjar". Kärringen på hästen är väldigt otrevlig men får snabbt svar på tal när kompisen frågar vad i helvete hon gör i HANS skog. Ingen kommentar från kärringen som bara rider vidare....

2.

2 hästar rider i bredd på vägen när jag möter dem med bil. Antar att dom ska vika undan och rida hästarna i led istället, för det är uppenbart att vi inte kan mötas på den smala vägen, 2 hästar vs Dodge Ram Prospector = no good idea. Vi möts, dom stannar och kollar typ på mig som om jag skulle dela på bilen och morpha förbi, slutar med att jag får krypköra förbi halvägs ner i diket med högra hjulparet och dom kollar på mig precis som jag är dum i huvudet.


Kan också tillägga att jag alltid saktar ner när jag möter hästar och kör så sakta/ljudlöst jag kan förbi. Slår på parkeringsljus för att inte blända hästarna i onödan om det är mörkt. Oftast får jag inte ens en nickning eller vink som signalerar tack.

Hur reagerar ni hästägare på sånt här? Är inte ni förbannade över att det finns idioter till hästägare som ger er dåligt rykte?

det måste jag få säga att de är hemskt, men detta låter som exemplariska dressyrryttare.... dom är ju så mycket finare än oss andra...
själv så rider jag aldrig i bredd, eller jo visst gör jag de men inte på den stora vägen exempelvis o jag ser till att vi flyttar oss så vi är i ett led om de kommer en bil.....

Audi S4 (2005)
carroll
4 september 2007 · 174 Inlägg

JoQe skrev:
Hmm.. det pratas om många som kör som svin förbi hästar. Men ingen som skrivit här? Vågar folk inte eller ser alla på garaget med respekt på hästar och ryttare?

tänk att de låter så bra när man tar upp det här ex. men lik förbannat så kommer de att vara lika dant dag ut o dag in när man rider en liten bit på vägen.....sad

Audi S4 (2005)
arpus GOES wild
4 september 2007 · 325 Inlägg

_Glenne_ skrev:

sprstr skrev:
#48     _Glenne_     HAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHAH

/Jmy

glömde att skriva att medans jag gasar som fan, skriker ut igenom rutan och tutar som fan så brukar jag hytta och slå med näven i plåten med roll

obs: fortfarande ironisk...

HAHAHAHHAHAHAHAHAHHA! Bara så du vet så får jag JÄVLIGT roliga flashbilder i skallen! (;

/Jmy

Silly rabbit - Trix are for kids
arpus GOES wild
4 september 2007 · 325 Inlägg

Kan ju tillägga att 99% av alla hästar jag möter på vägen så tackar ryttarna. Kanske är för att man bor i en håla. Dom rider aldrig i bredd om man möts heller. Men är forfarande väldigt förbannat över att det ligger skit TOTALT överallt efter dom...

Ses på McDonalds!

/Jmy

Silly rabbit - Trix are for kids
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
4 september 2007 · 5 753 Inlägg

carroll skrev:

JoQe skrev:
Hmm.. det pratas om många som kör som svin förbi hästar. Men ingen som skrivit här? Vågar folk inte eller ser alla på garaget med respekt på hästar och ryttare?

tänk att de låter så bra när man tar upp det här ex. men lik förbannat så kommer de att vara lika dant dag ut o dag in när man rider en liten bit på vägen.....sad

kanske dom flesta här på forumet respekterar hästar och ryttare? tänkt på de wink det här forumet är ju trots allt inte hela världen tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
carroll
4 september 2007 · 174 Inlägg

_Glenne_ skrev:

carroll skrev:

JoQe skrev:
Hmm.. det pratas om många som kör som svin förbi hästar. Men ingen som skrivit här? Vågar folk inte eller ser alla på garaget med respekt på hästar och ryttare?

tänk att de låter så bra när man tar upp det här ex. men lik förbannat så kommer de att vara lika dant dag ut o dag in när man rider en liten bit på vägen.....sad

kanske dom flesta här på forumet respekterar hästar och ryttare? tänkt på de wink det här forumet är ju trots allt inte hela världen tongue

för mig kanske de är....tongue
nä men lite börjar man ju undra..... men förhoppningsvis så håller vi oss till sanningen;)

Audi S4 (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang