Digital färdskrivare, kort ogiltigt

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
3 september 2007 · 938 Inlägg

Hej, var som så att jag skule åka och tanka lastbilen ikväll. När jag tryckte in mitt digitala färdskrivarkort i färdskrivaren så fick jag bara "kort ogiltigt" till svar, försökte flera gånger och vände och vred på kortet och hur ja än gjorde som så fick  ja samma svar...
Nån som känner igen de där, råkat ut för samma sak och vet vad som kan vara fel?

Kortet är nytt sen i våras och nästan inte använt, kanske kört högst 10 dagar på de, så de kan ju inte vara fullt... Ser inga skador på de heller...   

Tacksam för snabba svar då jag kör umeå tor. imorrn...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
index
3 september 2007 · 658 Inlägg

Kan ha blivit avmagnetiserat kanske? Annars verkar det ju väldigt skumt..

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
ktmracing
3 september 2007 · 184 Inlägg

hur ofta måste man töma korten? kan de inte va fullt?

Audi Freak :)
EvolutionIII
3 september 2007 · 459 Inlägg

Polarn hade samma fel en dag, han kör inte lastbil i vanliga fall men han körde åt en i firman som skulle iväg på nått, så ringde han mig å sa precis samma saker, men han kunde ju inte sitta å inte göra något, han hade ju ändå ett jobb å sköta, som det dessutom va lite brottom med, så vad gjorde du?

index
3 september 2007 · 658 Inlägg

Vet inte, men mer än 10 dagar klarar det iaf smile

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
3 september 2007 · 938 Inlägg

TicDemp skrev:
Polarn hade samma fel en dag, han kör inte lastbil i vanliga fall men han körde åt en i firman som skulle iväg på nått, så ringde han mig å sa precis samma saker, men han kunde ju inte sitta å inte göra något, han hade ju ändå ett jobb å sköta, som det dessutom va lite brottom med, så vad gjorde du?

Sitter ungefär i samma sits som din polare, ska köra extra imorrn, å vill heslt inte köra 50 mil utan att kortet är OK...  Men som de ser ut just nu så har ja inte så mycke att välja på sad

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
ktmracing
3 september 2007 · 184 Inlägg

åk till närmaste verksatad så får dom kolla på färdskrivaren..hade samma problem med en chaufför förra veckan.. vet dock inte hur dom gjorde:(

Audi Freak :)
Tega Yrkesförare
3 september 2007 · 1 073 Inlägg

Finns ingen möjlighet att "fylla" ett förarkort. När man lämnar över kortet till åkaren kopierar han över informationen till sin dator dvs man "tankar" ej över infon. Kortet aldrig bli så fullt att ny info ej kan tas emot. I sådana fall trycks den äldst lagrade datan bort.
Så kortfattat: Kortet kan alltid ta emot information!

Har du möjligen haft kortet i kontakt med nycklar och dylikt så kan det ha blivit som någon ovan nämde, avmagnetiserat.

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
3 september 2007 · 938 Inlägg

ktmracing skrev:
åk till närmaste verksatad så får dom kolla på färdskrivaren..hade samma problem med en chaufför förra veckan.. vet dock inte hur dom gjorde:(

Jo, problemet är att ja ska lasta vid 6 imorrn å sen fara så fort det bara går, så har inte tid att besöka verkstad förän på onsdag... Scania öppnar 7 å stänger 4 sad

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
3 september 2007 · 938 Inlägg

Tega skrev:
Finns ingen möjlighet att "fylla" ett förarkort. När man lämnar över kortet till åkaren kopierar han över informationen till sin dator dvs man "tankar" ej över infon. Kortet aldrig bli så fullt att ny info ej kan tas emot. I sådana fall trycks den äldst lagrade datan bort.
Så kortfattat: Kortet kan alltid ta emot information!

Har du möjligen haft kortet i kontakt med nycklar och dylikt så kan det ha blivit som någon ovan nämde, avmagnetiserat.

Har endast haft de i plånboken, i ett eget "fack", inte i kontakt med mynt...
Men kan dom verkligen bli avmagnetiserade? Finns ju ingen magnetremsa, bara ett datachip...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Tega Yrkesförare
3 september 2007 · 1 073 Inlägg

TobbeE_87 skrev:

ktmracing skrev:
åk till närmaste verksatad så får dom kolla på färdskrivaren..hade samma problem med en chaufför förra veckan.. vet dock inte hur dom gjorde:(

Jo, problemet är att ja ska lasta vid 6 imorrn å sen fara så fort det bara går, så har inte tid att besöka verkstad förän på onsdag... Scania öppnar 7 å stänger 4 sad

I ditt fall om det absolut inte gick att ordna på annat sätt, hade jag kört utan kort och vid arbetspassets slut använda en utskriftsremsa och anteckna dygnsvila och anledning till körning utan kort på baksidan. Se till att få en tid till verkstaden bara och hänvisa det vid en eventuell kontroll. Sen är det bara och hoppas farbror blå är lika förstående.

Tega Yrkesförare
3 september 2007 · 1 073 Inlägg

TobbeE_87 skrev:

Tega skrev:
Finns ingen möjlighet att "fylla" ett förarkort. När man lämnar över kortet till åkaren kopierar han över informationen till sin dator dvs man "tankar" ej över infon. Kortet aldrig bli så fullt att ny info ej kan tas emot. I sådana fall trycks den äldst lagrade datan bort.
Så kortfattat: Kortet kan alltid ta emot information!

Har du möjligen haft kortet i kontakt med nycklar och dylikt så kan det ha blivit som någon ovan nämde, avmagnetiserat.

Har endast haft de i plånboken, i ett eget "fack", inte i kontakt med mynt...
Men kan dom verkligen bli avmagnetiserade? Finns ju ingen magnetremsa, bara ett datachip...

Har faktiskt ingen aning om man kan påverka chipet negativt på något sätt med nycklar eller nått. Jag har alltid mitt skyddat i fack som du. Men vet inte om det är lika känsligt som vanliga kort. Bara en gissning.

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
3 september 2007 · 938 Inlägg

Tega skrev:

TobbeE_87 skrev:

ktmracing skrev:
åk till närmaste verksatad så får dom kolla på färdskrivaren..hade samma problem med en chaufför förra veckan.. vet dock inte hur dom gjorde:(

Jo, problemet är att ja ska lasta vid 6 imorrn å sen fara så fort det bara går, så har inte tid att besöka verkstad förän på onsdag... Scania öppnar 7 å stänger 4 sad

I ditt fall om det absolut inte gick att ordna på annat sätt, hade jag kört utan kort och vid arbetspassets slut använda en utskriftsremsa och anteckna dygnsvila och anledning till körning utan kort på baksidan. Se till att få en tid till verkstaden bara och hänvisa det vid en eventuell kontroll. Sen är det bara och hoppas farbror blå är lika förstående.

Blir väl att stoppa in kortet imorrn, då sitter de iaf där... Sen anteckna alla tider när man stannar och far igen osv. på papper, dock lite jobbigt då ja kör typ distributionskörning...
Sen på onsdag så får de bli en liten tur förbi scania, vare sej dom har tid eller inte tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Tega Yrkesförare
3 september 2007 · 1 073 Inlägg

TobbeE_87 skrev:

Tega skrev:

TobbeE_87 skrev:

Jo, problemet är att ja ska lasta vid 6 imorrn å sen fara så fort det bara går, så har inte tid att besöka verkstad förän på onsdag... Scania öppnar 7 å stänger 4 sad

I ditt fall om det absolut inte gick att ordna på annat sätt, hade jag kört utan kort och vid arbetspassets slut använda en utskriftsremsa och anteckna dygnsvila och anledning till körning utan kort på baksidan. Se till att få en tid till verkstaden bara och hänvisa det vid en eventuell kontroll. Sen är det bara och hoppas farbror blå är lika förstående.

Blir väl att stoppa in kortet imorrn, då sitter de iaf där... Sen anteckna alla tider när man stannar och far igen osv. på papper, dock lite jobbigt då ja kör typ distributionskörning...
Sen på onsdag så får de bli en liten tur förbi scania, vare sej dom har tid eller inte tongue

Du behöver inte anteckna start-stopptider och sådant för hand. Tryck bara fram på menyn och utskrift när du kört färdigt så kommer den ut färdig. Bara att dra streck på baksidan som ett färdskrivarblad.

Så mycket lättare allt var när vi bara hade klassiska blad:)

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
3 september 2007 · 938 Inlägg

Tega skrev:

TobbeE_87 skrev:

Tega skrev:

I ditt fall om det absolut inte gick att ordna på annat sätt, hade jag kört utan kort och vid arbetspassets slut använda en utskriftsremsa och anteckna dygnsvila och anledning till körning utan kort på baksidan. Se till att få en tid till verkstaden bara och hänvisa det vid en eventuell kontroll. Sen är det bara och hoppas farbror blå är lika förstående.

Blir väl att stoppa in kortet imorrn, då sitter de iaf där... Sen anteckna alla tider när man stannar och far igen osv. på papper, dock lite jobbigt då ja kör typ distributionskörning...
Sen på onsdag så får de bli en liten tur förbi scania, vare sej dom har tid eller inte tongue

Du behöver inte anteckna start-stopptider och sådant för hand. Tryck bara fram på menyn och utskrift när du kört färdigt så kommer den ut färdig. Bara att dra streck på baksidan som ett färdskrivarblad.

Så mycket lättare allt var när vi bara hade klassiska blad:)

Jo, tacka vet ja pappersblad, dom sitter där dom sitter å gör inte ett ljud...  Å inte kan dom stava till ogiltigt kort heller tongue Bara att kludda dit nån kråka å nåt streck så är de bra...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Hamilton
4 september 2007 · 8 872 Inlägg

Om kortet är felaktigt eller trasigt som i ditt fall så kan du göra tidsredovisningen manuellt. Du gör en utskrift som heter ”24 timmar fordon” innan du börjar köra. På den skriver du din namnteckning och förarkorts- eller körkortsnummer. Sedan registrerar du allt på färdskrivaren som vanligt under körningen. När kördagen är slut gör du en ny utskrift ”24 timmar fordon” och på baksidan skriver du din namnteckning och förarkorts- eller körkortsnummer. På baksidan av remsan skriver du in information som saknas, såsom annat arbete och pauser som inte registrerats automatiskt. Det är viktigt att hela 24-timmarsperioden beskrivs på remsorna. Utskrifterna ska sparas av åkaren i minst 1 år.

Senast redigerat av Hamilton (4 september 2007)

Fotograf på tierpidag.se
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
4 september 2007 · 938 Inlägg

Å hur i hela friden ska ja lyckas me de då? Har lärt mej att stoppa in kortet och knappa nån enstaka gång så allt blilr som de ska vara i normala fall, å att trycka på två knappar för att få ut kortet när ja är klar. Kör ju bara extra och har aldrig fått lära mej den där mackapären ordentligt...

Men tack ändå, ni som svarat, ja kommer att tala om för er senare hur de har gått och vad jag kommit fram till... Nu är de fika och sen jobb som gäller, ska vara i umeå å lossa lite saker om drygt 4 timmar...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Hamilton
4 september 2007 · 8 872 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Å hur i hela friden ska ja lyckas me de då? Har lärt mej att stoppa in kortet och knappa nån enstaka gång så allt blilr som de ska vara i normala fall, å att trycka på två knappar för att få ut kortet när ja är klar. Kör ju bara extra och har aldrig fått lära mej den där mackapären ordentligt...

Men tack ändå, ni som svarat, ja kommer att tala om för er senare hur de har gått och vad jag kommit fram till... Nu är de fika och sen jobb som gäller, ska vara i umeå å lossa lite saker om drygt 4 timmar...

Det är din skylldighet att kunna hantera kort och färdskrivare!

Fotograf på tierpidag.se
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
5 september 2007 · 938 Inlägg

Så idag har man varit på scania å pratat me dom samt provat kortet i den andra lastbilen. Resultat: Kortet är fortfarande dött å scania säjer att de är vanligt att korten går sönder å att man får beställa ett nytt... 
Så de lutar åt att de blir ett nytt kort för mej då sad Å att de får lov att bli papperslapp imorrn med, inte kul när de är snutkontroller överallt...


Nåja, verkar iaf som att en lösning på min fundering är funnen...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang