Några Jägare på garaget?

Android
5 september 2007 · 892 Inlägg

Mickemannen skrev:
Och till er som klankar ner på jakten,, ta reda på fakta om vad jakt går ut på och om jaktetik innan ni klagar och gnäller.
Jakten är så otroligt mycket mer än att skjuta, det handlar om att lära sig viltet, samspelet med hund, naturupplevelsen, etc.
Att få skjuta ett vilt är förvisso höjdpunkten och det jakten går ut på samt att man får med sig en kött bit hem men att jägare skulle vara skjutkåta galningar som många påstår är rent förtal.. av alla chanser som man får att skjuta ett vilt så skulle jag tro att från chans till skjutet vilt ligger på max 7-8% av gångerna.

Att få se ett rådjur, hare, älg eller liknande komma i skogen är en sån otroligt fin upplevelse för en jägare så att många avstår från att skjuta enbart för att inte störa tystnaden i skogen eller att störa upplevelsen, det är samma adrealinkick att få se ett vilt som att få skjuta det.

Så om jag ger dig en knallpulverbössa så får du ut lika mycket av det? big_smile
Du får stå i skogen, titta på rådjuret, och sen "skjuta det"...fast du "missar" självklart så rådjuret springer iväg. wink

Nog förstår jag att det är mycket mer än att döda djuret, t ex stå i skogen och i synnerhet hålla beståndet nere. Vem vill ha ett gäng björnar som röjer längs drottninggatan. wink
Anser fortfarande inte att det är några egentliga argument då man kan stå i skogen utan bössa och (troligtvis) lösa beståndet på andra sätt...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Overmann
5 september 2007 · 167 Inlägg

Android skrev:
Anser fortfarande inte att det är några egentliga argument då man kan stå i skogen utan bössa och (troligtvis) lösa beståndet på andra sätt...

Vet inte om det finns några så mkt humanare sätt att lösa det på. Skulle väl vara om de frivilligt ställde sig med halsen lägligt placerad i en guillotin. Pang-chock-död hinner aldrig bli särskilt traumatiskt för djuret. Skadeskjutningar ser jag isf som det största problemet men det är väl inte särskilt vanligt? (förutom när det gällde björnar som man tyvärr läste om i tidningen idag)

BMW 635 CSi (1987)
Bjork OEM <3
5 september 2007 · 6 957 Inlägg

Mickemannen skrev:
Japp.. här är en som jagar !!

Och till er som klankar ner på jakten,, ta reda på fakta om vad jakt går ut på och om jaktetik innan ni klagar och gnäller.
Jakten är så otroligt mycket mer än att skjuta, det handlar om att lära sig viltet, samspelet med hund, naturupplevelsen, etc.
Att få skjuta ett vilt är förvisso höjdpunkten och det jakten går ut på samt att man får med sig en kött bit hem men att jägare skulle vara skjutkåta galningar som många påstår är rent förtal.. av alla chanser som man får att skjuta ett vilt så skulle jag tro att från chans till skjutet vilt ligger på max 7-8% av gångerna.

Att få se ett rådjur, hare, älg eller liknande komma i skogen är en sån otroligt fin upplevelse för en jägare så att många avstår från att skjuta enbart för att inte störa tystnaden i skogen eller att störa upplevelsen, det är samma adrealinkick att få se ett vilt som att få skjuta det.

WORD!

Nu e de inte länge kvar, har iofs inte blivit klar med examen än, men får jaga lite lätt ändå smile
Men en annen måste jobba, tur att man slutar 2 big_smile å våra jaktmarker ligger runt omkring
mitt jobb tongue (Benders Takpannor AB i Edsvära) så ja har ju nära till passet smile

OEM <3
Android
5 september 2007 · 892 Inlägg

Overmann skrev:

Android skrev:
Anser fortfarande inte att det är några egentliga argument då man kan stå i skogen utan bössa och (troligtvis) lösa beståndet på andra sätt...

Vet inte om det finns några så mkt humanare sätt att lösa det på.

Nä antagligen är det svårt att hitta bättre. Jag hade nån idé om att kontrollera beståndet redan innan barnen föds, men som du säger, det är inte lätt att klura ut hur det skulle gå till. smile

Jag tycker ju det är fel med jakt, liksom jag tycker det är fel att föda upp mat-djur som är enbart för slakt (då tycker jag faktist det är bättre att äta egen-jagat kött, om man nödvändigtvis måste äta kött-som-levt), men jag är inte så naiv så jag tror att det inte behövs.

Men nu undrar jag, om man kunde lösa beståndet och födan på andra sätt än att jaga, skulle ni jägare lägga ifrån er bössan? smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Journath Jägare
5 september 2007 · 172 Inlägg

Android skrev:

Overmann skrev:

Android skrev:
Anser fortfarande inte att det är några egentliga argument då man kan stå i skogen utan bössa och (troligtvis) lösa beståndet på andra sätt...

Vet inte om det finns några så mkt humanare sätt att lösa det på.

Nä antagligen är det svårt att hitta bättre. Jag hade nån idé om att kontrollera beståndet redan innan barnen föds, men som du säger, det är inte lätt att klura ut hur det skulle gå till. smile

Jag tycker ju det är fel med jakt, liksom jag tycker det är fel att föda upp mat-djur som är enbart för slakt (då tycker jag faktist det är bättre att äta egen-jagat kött, om man nödvändigtvis måste äta kött-som-levt), men jag är inte så naiv så jag tror att det inte behövs.

Men nu undrar jag, om man kunde lösa beståndet och födan på andra sätt än att jaga, skulle ni jägare lägga ifrån er bössan? smile

Om du har läst några inlägg specielt mickemannens så har du förståt att vi jägare jagar inte bara för att få död och skjuta ett djur.

Kan ta ett exempel som älgjakten som börjar snart... Har dock börjat i norrland.
Iallefall så går man ut och sätter sig pi ett pass på måndagmorgonen. Man blir liksom klar i huvet det är otroligt avkopplande och få sitta och kolla på naturen. fåglar osv.
Det är ofta det vi jägare brinner för just naturen.

JAg ägnar tillexempel mycket mer tid på att djuren ska trivas på marken.. alltså hjälper dom men mat under svåra vintrar även milda bara för att dom ska ha det bra. ger dom salt och åkrar som dom kan föda upp sina ungar på.
En jägare är en viltvårdare nu. Han vårdar viltet året runt.

Nu finns det rött eg här med som skaddeskjuter och skiter i det eller skjuter bort mamman från ungen. Dessa är inte tolererade och etiken är välldigt hög. har aldrig varit i ett jaktlagg där folk tollererat detta..

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P
Volvo V70R "Team Tm-racing" (1998)
Lindberg88
5 september 2007 · 1 418 Inlägg

Journath skrev:
massa text...

bra skrivet smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
K_Johansson
5 september 2007 · 45 Inlägg

jag jagar mycket sjöfågel på hösten,det blir även endel rådjursjakt dock inte så mycket bockjakt.
Jakt är så mycket mer än att skjuta!
Jakten/viltvården behövs med den anledningen att viltstammen annars blir för stor.
Vilket i sin tur leder till mer trafikskador och att det uppstår sjukdomar bland djuren.

Sonnbring Opelfreak
5 september 2007 · 431 Inlägg

_Glenne_ skrev:

Racso skrev:
Skulle aldrig kunna jaga, tycker det är så fruktansvärt fel bara.
Det är ju ingen match, vilken chans att försvara sig har djuren ?
Nej fan, ingen jakt här inte.

sen jagar dom flesta för nöjes skulle hmm  bara för dom tycker det är kul! sen om dom får lite kött är bara en liten bonus för många hmm  näe det är fel tycker jag, även fast jag är uppväxt med en far som jagat i hela mitt liv så har jag alldrig haft nått intresse för det pga att jag tycker det är fel att döda flr nöjes skull smile

ni har FEL!!!

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095
Hejhoppet
5 september 2007 · 337 Inlägg

_Glenne_ skrev:

Racso skrev:
Skulle aldrig kunna jaga, tycker det är så fruktansvärt fel bara.
Det är ju ingen match, vilken chans att försvara sig har djuren ?
Nej fan, ingen jakt här inte.

sen jagar dom flesta för nöjes skulle hmm  bara för dom tycker det är kul! sen om dom får lite kött är bara en liten bonus för många hmm  näe det är fel tycker jag, även fast jag är uppväxt med en far som jagat i hela mitt liv så har jag alldrig haft nått intresse för det pga att jag tycker det är fel att döda flr nöjes skull smile

Håller inte riktigt med om att det är "för nöjets skull". Man får väl ett visst antal djur att skjuta för hålla ner populationen? Iaf när det gäller älg och rådjur. Men det finns väl dem som gör det för nöjet. Men det måste ju göras. Inte så roligt med 10 älgar i trädgården varje morgon när man vaknar smile

Och till er som tycker det är brutalt. Häng då med när dem små söta kossorna ska på slakt, så ska ni få se vad ordet grymmt verkligen betyder. Tänk på det nästa gång ni smäller i er 3 Big Mac på donkan nästa gång smile Det gör iaf inte jag.

Senast redigerat av Reggin (5 september 2007)

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN
Android
5 september 2007 · 892 Inlägg

Journath skrev:
Om du har läst några inlägg specielt mickemannens så har du förståt att vi jägare jagar inte bara för att få död och skjuta ett djur.

Jag tror det framgick av det jag skrev att jag förstått såpass mycket... smile

Journath skrev:
Kan ta ett exempel som älgjakten som börjar snart... Har dock börjat i norrland.
Iallefall så går man ut och sätter sig pi ett pass på måndagmorgonen. Man blir liksom klar i huvet det är otroligt avkopplande och få sitta och kolla på naturen. fåglar osv.
Det är ofta det vi jägare brinner för just naturen.
...
En jägare är en viltvårdare nu. Han vårdar viltet året runt.

Om du läste mitt tidigare inlägg så frågar jag just, att om man skulle lösa bestånd och sånt, skulle ni då lägga ifrån er bössan, och bara vara ute i naturen? Jag tar det som, av det du skriver, att svaret är ja?

Journath skrev:
Nu finns det rött eg här med som skaddeskjuter och skiter i det eller skjuter bort mamman från ungen. Dessa är inte tolererade och etiken är välldigt hög. har aldrig varit i ett jaktlagg där folk tollererat detta..

Det jag menar är att jag är emot jakt, men anser att det idag är rätt nödvändigt, om det utförs på ett vettigt sätt, alltså som du beskriver, ej skadeskjuta eller ta mammor.

Jag har haft klasskamrater som jagar, och min "styv farfar" är ordförande i nått jaktförbund (aldrig brytt mig om vilket), så nog jag har lite kläm på vad det handlar om. Det betyder dock inte att jag tycker att det är helt ok på lång sikt, men i brist på bättre... smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
anton_900
5 september 2007 · 88 Inlägg

Reggin skrev:

_Glenne_ skrev:

Racso skrev:
Skulle aldrig kunna jaga, tycker det är så fruktansvärt fel bara.
Det är ju ingen match, vilken chans att försvara sig har djuren ?
Nej fan, ingen jakt här inte.

sen jagar dom flesta för nöjes skulle hmm  bara för dom tycker det är kul! sen om dom får lite kött är bara en liten bonus för många hmm  näe det är fel tycker jag, även fast jag är uppväxt med en far som jagat i hela mitt liv så har jag alldrig haft nått intresse för det pga att jag tycker det är fel att döda flr nöjes skull smile

Håller inte riktigt med om att det är "för nöjets skull". Man får väl ett visst antal djur att skjuta för hålla ner populationen? Iaf när det gäller älg och rådjur. Men det finns väl dem som gör det för nöjet. Men det måste ju göras. Inte så roligt med 10 älgar i trädgården varje morgon när man vaknar smile

Och till er som tycker det är brutalt. Häng då med när dem små söta kossorna ska på slakt, så ska ni få se vad ordet grymmt verkligen betyder. Tänk på det nästa gång ni smäller i er 3 Big Mac på donkan nästa gång smile Det gör iaf inte jag.

Ja eller hur!
Jag tror inte det finns någon som går ut i skogen och jagar enbart för att hålla nere populationen. Ingen jägare går ut i skogen och jagar och tycker det är tråkigt. Ni gör det för att ni tycker det är roligt och inget annat, sen att ni använder det argumentet som en uräkt för at jaga är en annan sak.

Hur långt är ett snöre?
Bobo
5 september 2007 ·

Att skjuta djur som sin lilla hobby är bara sjukt, men tanke på att det finns rätt mycket rednecks så är det inte helt oväntat

Bjork OEM <3
5 september 2007 · 6 957 Inlägg

Snacka om tråden som balla ur...
En frågar om de finns fler jägare på Gorg, PANG...
De e dumt att ja...bla bla bla

Kan inte en moderator stänga skiten?

Ja e jägare, de e sköj!

puss *fniss*

OEM <3
Rancid Just Begun
5 september 2007 · 143 Inlägg

Jag är faktiskt riktigt sugen på att ta jägarexamen, har varit det i flera år men jag kommer aldrig för mig att göra det! Det är väl allt plugg man drar sig för men jag har bestämt mig att nästa år är det dags.

Ni som diskuterar om det är rätt att jaga eller inte kan väl skapa en ny tråd där ni kan prata om det där istället för den här tråden handlar om det fanns några jägare här.

Tack för mig

// Rancid
Journath Jägare
5 september 2007 · 172 Inlägg

Jepp slut med all fientlighet nu vissa tycker om att jaga andra att laga rost..

Tycker alla ni som funderar på att ta jägar examen värkligen ska göra det. Det är välldigt bra att ha ni får en mycket kunskap om vår djur och natur.

www.jagareforbundet.se  Där har ni allt ni behöver..

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P
Volvo V70R "Team Tm-racing" (1998)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
5 september 2007 · 5 753 Inlägg

johan89 skrev:

_Glenne_ skrev:

Racso skrev:
Skulle aldrig kunna jaga, tycker det är så fruktansvärt fel bara.
Det är ju ingen match, vilken chans att försvara sig har djuren ?
Nej fan, ingen jakt här inte.

sen jagar dom flesta för nöjes skulle hmm  bara för dom tycker det är kul! sen om dom får lite kött är bara en liten bonus för många hmm  näe det är fel tycker jag, även fast jag är uppväxt med en far som jagat i hela mitt liv så har jag alldrig haft nått intresse för det pga att jag tycker det är fel att döda flr nöjes skull smile

ni har FEL!!!

jag menar inte alla, men MÅNGA jagar för det är kul, jag har varit med farsan och jagat mkt när jag var mindre så jag vet hur det funkar... men det har alldrig fallit i mitt intresse att jaga även fast farsan har gjort det hela livet.... men jag menade INTE ALLA med det där jag skrev... självklart är det härligt att vara ute i naturen, beskåda dom mäktiga djuren och sånt, men dom som jagar för det är kul att sjukta ett oskyldigt djur stör jag mig på, och om ni inte fattat så säger jag det igen JAG MENAR INTE ALLA MEN DET FINNS DOM TYCKER DET ÄR KUL ATT JAGA BARA FÖR ATT SKJUTA ÄLG OCH SÅNT, det är de jag tycker är fel smile så jag tänker inte dra alla över en och samma kant, hoppas ni förstår hur jag menar så ni inte tar illa upp smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
blacken
5 september 2007 ·

Tyvärr så behövs det en skyddsjakt ( mestadels på våran egen förskyllan).  Men en sak har jag lärt mig  om ämnet jakt, diskutera det INTE med en jägare , det är lönlöst. Dom tror på det dom tror och det går inte att försöka få dom att se saker och ting ifrån en annan synvinkel, än den som gynnar deras intressen.  Det finns några bra jägare som har en bra attityd till det dom gör, men det finns många klåpare också.

Rancid Just Begun
6 september 2007 · 143 Inlägg

Journath skrev:
Tycker alla ni som funderar på att ta jägar examen värkligen ska göra det. Det är välldigt bra att ha ni får en mycket kunskap om vår djur och natur.

www.jagareforbundet.se  Där har ni allt ni behöver..

Tack för tipset smile

// Rancid
Brink88 President över Brinkland
6 september 2007 · 465 Inlägg

Jagar gör man på många sätt, det är en hobby som alla andra en del har sina bilar som hobby andra har jakten som hobby. Och som något skrivit tidigare. Hade inte det bedrivits älgjakt så hade desto fler bilar varit jägarna med personskador som följd. Det finns inget mer avkopplande än att komma ut i skogen en tidig höstmorgon och sätta sig, göra en liten brasa och bara vänta och njuta av tystnaden. Och de flesta jagar för att få del av köttet som är mycket mycket finare än vad som säljs i affärerna.
Jag förstår mig inte på dom som är emot jakt bara...

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"
audirocks Stolt kirunabo
6 september 2007 · 234 Inlägg

Racso skrev:
Skulle aldrig kunna jaga, tycker det är så fruktansvärt fel bara.
Det är ju ingen match, vilken chans att försvara sig har djuren ?
Nej fan, ingen jakt här inte.

håller med

Psn: Audirocks
Audi Q5 TDI (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang