toning av rutor....

volvonisse440 yrkeschaufför
5 september 2007 · 709 Inlägg

någon som vet det enklaste och smidigaste sett att tona utan luft bubblor... hörde oxå att man skulle dela plasten i 2 delar till bakrutan :S  kan dettta stämma...
och hur blandar man såpvattnet  skulle ju tydligen vara sånt.. tongue  tack på förhand

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
Charles_ Är nog fan bara bitter..
5 september 2007 · 365 Inlägg

Guiden till att blanda till såpvatten kommer här:

1. Ta en hink
2. Häll i lite vatten i den
3. Och nu kommer den svåra biten, häll även i lite såpa i hinken då man håller på att tömma i vatten.
4. Så nu är du färdig! Du har såpvatten!

Ja, just.. skulle ju säga till att sök-funktionen finns däruppe och är väldigt bra när det finns en hel del trådar om just det här..

Senast redigerat av Charles_ (5 september 2007)

Pain is temporary, Glory last forever.
Squadron
5 september 2007 · 1 833 Inlägg

Ytan skall vara kliniskt ren, minsta lilla dammkorn bildar en bubbla.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
TFkarlsson Varningar. 36
5 september 2007 · 1 200 Inlägg

Kör först med t-röd på rutan för att få den ren. Sen när den är torr blåser du av den med tryckluft och sen är den ren. Blanda i en blomspruta funkar kanon. Hälften såpa hälften vatten funkar skitbra för att det ska vara lätt att ta loss om det fastnar där det inte ska sitta fast ^^

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
volvonisse440 yrkeschaufför
5 september 2007 · 709 Inlägg

jag är hemskt tacksam för alla tips skulle ta och sätta igång med detta i hälgen tongue så då får vi väll se om det kommer att funka tongue

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
-Mike- Stolt tvåbarnsfar
5 september 2007 · 548 Inlägg

Lägg solfilmen på utsidan och skär till först!
Bakrutan lägger man i fler delar än två! Beroende på solfilm och hur välvd rutan är! Minst tre delar brukar jag lägga den i! Du lägger den på utsidan med såpavatten imellan precis som på insidan,drar ut filmen och ber en kompis eller om du lägger en stark lampa inne i bilen och skär i eltrådarna i bakrutan om det finns sådana! Syns inte,varken utifrån eller inifrån!Värma lite försiktigt med varmluftspistol kan ta bort några småbubblor också! Lycka Till

-Mike-
BMW 320i (2003)
Clasa
6 september 2007 · 5 Inlägg

Jag har aldrig delat solfirmen till bakrutan.. Kör jämt en hel stor... Har blivit riktigt bra.

_BOOST_ME_ Lokal gasglad kille
6 september 2007 · 112 Inlägg

TFkarlsson skrev:
Kör först med t-röd på rutan för att få den ren. Sen när den är torr blåser du av den med tryckluft och sen är den ren. Blanda i en blomspruta funkar kanon. Hälften såpa hälften vatten funkar skitbra för att det ska vara lätt att ta loss om det fastnar där det inte ska sitta fast ^^

50/50 såpa och vatten..hmm .. räcker med 10-15 dropar YES i 1 liter vatten.
Och tryckluft  i bilen är ingen bra ide.


Clasa skrev:
Jag har aldrig delat solfirmen till bakrutan.. Kör jämt en hel stor... Har blivit riktigt bra.

Verkar som du bara tonat bakrutan på volvo 740..tongue

Senast redigerat av MrBLING (6 september 2007)

-Mike- Stolt tvåbarnsfar
6 september 2007 · 548 Inlägg

MrBLING skrev:

TFkarlsson skrev:
Kör först med t-röd på rutan för att få den ren. Sen när den är torr blåser du av den med tryckluft och sen är den ren. Blanda i en blomspruta funkar kanon. Hälften såpa hälften vatten funkar skitbra för att det ska vara lätt att ta loss om det fastnar där det inte ska sitta fast ^^

50/50 såpa och vatten..hmm .. räcker med 10-15 dropar YES i 1 liter vatten.
Och tryckluft  i bilen är ingen bra ide.


Clasa skrev:
Jag har aldrig delat solfirmen till bakrutan.. Kör jämt en hel stor... Har blivit riktigt bra.

Verkar som du bara tonat bakrutan på volvo 740..tongue

Hehe killen äger en golf!!Den tonar jag utan såpa och med fötterna!Finns ju inga former liksom! Kan ju sätta 4hjul på ett Frans-Jäger mer eller mindre! Nu var detta inget ont om Golf i sig för jag gillar de små rackarna!

-Mike-
BMW 320i (2003)
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
6 september 2007 · 1 781 Inlägg

MikeAero skrev:

MrBLING skrev:

TFkarlsson skrev:
Kör först med t-röd på rutan för att få den ren. Sen när den är torr blåser du av den med tryckluft och sen är den ren. Blanda i en blomspruta funkar kanon. Hälften såpa hälften vatten funkar skitbra för att det ska vara lätt att ta loss om det fastnar där det inte ska sitta fast ^^

50/50 såpa och vatten..hmm .. räcker med 10-15 dropar YES i 1 liter vatten.
Och tryckluft  i bilen är ingen bra ide.


Clasa skrev:
Jag har aldrig delat solfirmen till bakrutan.. Kör jämt en hel stor... Har blivit riktigt bra.

Verkar som du bara tonat bakrutan på volvo 740..tongue

Hehe killen äger en golf!!Den tonar jag utan såpa och med fötterna!Finns ju inga former liksom! Kan ju sätta 4hjul på ett Frans-Jäger mer eller mindre! Nu var detta inget ont om Golf i sig för jag gillar de små rackarna!

ja du kan ju testa lägga solfilm på en Golf 5:p så ska du se hur jävla svårt de är på den rutan:P.. hon som la min solfilm sa att de va den jävligaste rutan hon gjort!

Team Insane Racing
-Mike- Stolt tvåbarnsfar
6 september 2007 · 548 Inlägg

Malm3n skrev:

MikeAero skrev:

MrBLING skrev:

TFkarlsson skrev:
Kör först med t-röd på rutan för att få den ren. Sen när den är torr blåser du av den med tryckluft och sen är den ren. Blanda i en blomspruta funkar kanon. Hälften såpa hälften vatten funkar skitbra för att det ska vara lätt att ta loss om det fastnar där det inte ska sitta fast ^^

50/50 såpa och vatten..hmm .. räcker med 10-15 dropar YES i 1 liter vatten.
Och tryckluft  i bilen är ingen bra ide.



Verkar som du bara tonat bakrutan på volvo 740..tongue

Hehe killen äger en golf!!Den tonar jag utan såpa och med fötterna!Finns ju inga former liksom! Kan ju sätta 4hjul på ett Frans-Jäger mer eller mindre! Nu var detta inget ont om Golf i sig för jag gillar de små rackarna!

ja du kan ju testa lägga solfilm på en Golf 5:p så ska du se hur jävla svårt de är på den rutan:P.. hon som la min solfilm sa att de va den jävligaste rutan hon gjort!

Hade du kollat vilken golf poäng han hade haft så hade du inte lagt det inlägget! Och din har väl former?????

-Mike-
BMW 320i (2003)
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
7 september 2007 · 1 781 Inlägg

MikeAero skrev:

Malm3n skrev:

MikeAero skrev:

Hehe killen äger en golf!!Den tonar jag utan såpa och med fötterna!Finns ju inga former liksom! Kan ju sätta 4hjul på ett Frans-Jäger mer eller mindre! Nu var detta inget ont om Golf i sig för jag gillar de små rackarna!

ja du kan ju testa lägga solfilm på en Golf 5:p så ska du se hur jävla svårt de är på den rutan:P.. hon som la min solfilm sa att de va den jävligaste rutan hon gjort!

Hade du kollat vilken golf poäng han hade haft så hade du inte lagt det inlägget! Och din har väl former?????

inlägget jag la in, la jag inte för att klaga utan jag menades mest att golf kan faktiskt vara jobbiga att lägga solfilm på och inget annat! ville inte vara otrevlig på något sätt och ber om förlåtelse för dem som tog illa upp!

Team Insane Racing
-Mike- Stolt tvåbarnsfar
7 september 2007 · 548 Inlägg

Malm3n skrev:

MikeAero skrev:

Malm3n skrev:

ja du kan ju testa lägga solfilm på en Golf 5:p så ska du se hur jävla svårt de är på den rutan:P.. hon som la min solfilm sa att de va den jävligaste rutan hon gjort!

Hade du kollat vilken golf poäng han hade haft så hade du inte lagt det inlägget! Och din har väl former?????

inlägget jag la in, la jag inte för att klaga utan jag menades mest att golf kan faktiskt vara jobbiga att lägga solfilm på och inget annat! ville inte vara otrevlig på något sätt och ber om förlåtelse för dem som tog illa upp!

Då får jag be om ursäkt att jag sade så om golf skulle kanske ha nämnt beteckning på den också! Det var mest så att den bilens rutor är spikraka så den kan man lägga helt felfri med en del! Nu är det ju så att jag tillåter inte ett endaste fel på rutorna när jag tonar! Jag är perfektionist med min bil men andras bilar är jag ännu värre med!

-Mike-
BMW 320i (2003)
HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
7 september 2007 · 605 Inlägg

Skippa å skarva bakrutan! Det ser typ alltid tråkigt ut...sad
Men be gärna en polare var med då du ska tona den, ett par extra händer e aldrig fel att ha om du ej gjort detta förut!

Stort lycka till!!

www.garaget.org/jockecruiser

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
-Mike- Stolt tvåbarnsfar
7 september 2007 · 548 Inlägg

HardcoreHunny skrev:
Skippa å skarva bakrutan! Det ser typ alltid tråkigt ut...sad
Men be gärna en polare var med då du ska tona den, ett par extra händer e aldrig fel att ha om du ej gjort detta förut!

Stort lycka till!!

www.garaget.org/jockecruiser

Skarvar man i slingorna på bakrutan så syns det aldrig! Annars kan jag säga att det kommer se tråkigt ut! Förmodar att man inte använder solfilm för ett par hundra kronor meter första gången man tonar! För de är ju lite mer förlåtande!

-Mike-
BMW 320i (2003)
lance
8 september 2007 · 120 Inlägg

Kan ju säga av min egen erfarenhet att det är grymt svårt att skarva i slingorna på bilen. Jag skarvade i 3 delar det funkade ju ganska bra men det syns ju lite grann. Fattar dock inte hur det ska gå till och inte dela på den alls måste vara ett helvete att få bort bubblorna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang