7012
Sök

Jobba med glasfiberspackel!?!?

1 866 Inlägg
8 september 2007
Trådstartare
Hej!

Någon som kan ge mig lite tips om hur jag ska arbeta/ gå till väga!?
Jag tänkte täppa igen två högtalar hål där bak på min eclipse! Hålen nu är ovala och jag vill täppa igen dem med glasfiberspackel och sedan göra runda hål istället! Går detta bra? Kan jag täcka hela väggen (plasten) med glasfiberspackel och sedan lacka den? Funkar det eller ska jag gå till väga på annat sätt?
Tacksam för alla möjliga tips!

Tack på förhand!/ Richi.B

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
8 september 2007
Slipa ordentligt, mellan varje spackling gör du rent med aceton eller liknande. Det ska gå att lägga igen hålen också, men det kan ta något försök wink
Borde inte vara några problem att lägga igen och borra om. När du ska lacka behöver du troligtvis något lager finspackel också för att slippa alla små porer smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

12 086 Inlägg
8 september 2007
Du kan inte använda spackel som bärande. Vad jag förstår på din text så ska du spackla igen ett hål stort som en högtalare o de går aldrig. De du får göra är att plasta igen hålet så du har en stabil stomme sen kan du forma med spackel.

1 866 Inlägg
8 september 2007
Trådstartare
JapMax skrev:
Du kan inte använda spackel som bärande. Vad jag förstår på din text så ska du spackla igen ett hål stort som en högtalare o de går aldrig. De du får göra är att plasta igen hålet så du har en stabil stomme sen kan du forma med spackel.

Vad menar du med att plasta igen? Vad ska jag då använda för produkt?
Kom gärna med förslag!

tack på förhand!

med lem
1 925 Inlägg
8 september 2007
Rille2005 skrev:
JapMax skrev:

Vad menar du med att plasta igen? Vad ska jag då använda för produkt?
Kom gärna med förslag!

tack på förhand!

då använder du : polyesterplast samt glasfiber som du lägger på  smile fint som fan smile sen bara spacklar du ett lager över det sen smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

LillNaisarn
8 september 2007
Det kommer ej att gå att spackla igen ett hål då spackel är avsett för att användas till för ojämnheter, skulle inte isf hålla speciellt bra. bästa sättet är att plasta igen m glasfiber och sedan på det kan du spackla för att få det jämnt & fint smile

1 866 Inlägg
8 september 2007
Trådstartare
LillNaisarn skrev:
Det kommer ej att gå att spackla igen ett hål då spackel är avsett för att användas till för ojämnheter, skulle inte isf hålla speciellt bra. bästa sättet är att plasta igen m glasfiber och sedan på det kan du spackla för att få det jämnt & fint smile

Skulle denna burken fungera? http://www.biltema.se/Archive%5CProduct … -057_l.jpg
O så använder jag en glasfiberduk som grund!?

ha de!

1 503 Inlägg
8 september 2007
1. Spänn ett tyg över hålet som ska täckas igen.
2. Dränk tyget med polyester och låt härda.
3. Nu har du en hård grund som ska armeras med glasfiberväv/polyester. Du behöver antagligen inte lägga mer än 2-3 lager eftersom det inte ska bära något jättetungt, men det väljer du själv. Låt härda efter det valda antalet lagda lager.
4. Såga ut och borra anpassade hål för nya högtalaren.
5. Provmontera så du ser att det passar.
6. Slipa ner glasfibergrunden så den blir hyffsat jämn.
7. Spackla/slipa tills du fått den plana yta du vill ha. Jag TROR det spacklet du länkat till fungerar utmärkt.
8. Lackera till valfri färg.
9. Montera och njut smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Zoom Zoom
381 Inlägg
8 september 2007
* och självklart måste du rulla ut all luft efter du har blött glasfibermattan med polyester

Power is Nothing Without Control

1 866 Inlägg
8 september 2007
Trådstartare
Tack för alla tips....
Har nu införskaffat lite saker o ska testa o jobba med det imorn!

Sök