4736
Sök

Focal framsystem med detta kicker slutsteg?

Smart chimps talk Swedish
289 Inlägg
12 september 2007
Trådstartare
Hej!
Vad tror ni om denna kombination i min v40?

Focal 165 V3E framsystem:

3-way system
Woofer: 165mm (6-1/2")
Magnet: 100mm (4")
Voice coil: 85mm (1")
Midrange: 100mm (4")
Magnet: 85mm (3-1/3")
Voice coil: 25mm (1")
Tweeter: TNB tweeter, aluminum/magnesium inverted dome
Max. power: 160W
Nom. power : 80W
Sensitivity (2.83V/1m) : 93dB
Frequency response (+/-3dB) : 55Hz - 28kHz
Crossover : 12/12-12/12dB/oct.
3-way separate crossover

och ett
Kicker zx 350.2 slutsteg:

-2x110W rms i 4ohm
-2x175W rms i 2ohm
-50-200Hz 12dB låg och högpass filter
-Basboost 40Hz 0-18dB

Får detta i ett paket för 6800 kr.

Frågan är om det är värt pengarna?
Senast redigerat av jonatk (12 september 2007)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
12 september 2007
Det kommer låta extremt fint.
OCh är du finsmakare och har pengarna så varför inte.
ÄR du däremot ute efter att spela klart och högt hade jag satt i ett kicker RS kit och det slutsteget.
Men som sagt focal kitet spelar jävulskt fint.

Allt beror på karaktären du vill ha på ljudet..

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

289 Inlägg
12 september 2007
Trådstartare
BMTech skrev:
Det kommer låta extremt fint.
OCh är du finsmakare och har pengarna så varför inte.
ÄR du däremot ute efter att spela klart och högt hade jag satt i ett kicker RS kit och det slutsteget.
Men som sagt focal kitet spelar jävulskt fint.

Allt beror på karaktären du vill ha på ljudet..

Okej smile svaret jag väntade på smile hehe
Men hur menar du med att det spelar fint, klarar de alltså inte av höga volymer?
jag var i en butik i göteborg idag och lyssna på det nämligen i en av de anställdas bil och måste säga att det var riktigt fint smile var bara tvungen att kolla vad andra tycker...
Men tyvärr var låten från cascada = techno (trance?) och det kanske inte är min musik stil direkt. Lyssnar ju helst på hiphop, men får la ta och åka in igen och provlyssna med medtagen skiva i så fall kanske smile

Ingen som vet om de klarar av hiphop fint?

Tack för svaret i alla fall smile Du har hjälpt mig mycket hittills! Mycket tacksam!

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
12 september 2007
Lyssnar du hiphop så kör kicker rakt igenom finns ingan anledning att köpa fina focal kit till den musiken wink
skämt och sido men Tycker det är onödigt dyrt kit att köpa för den sortens musik.
Som sagt focal spelar riktigt bra och delar upp musiken så det blir en ren njutning och det gör det säkerligen med hög volym oxå.
Men mitt säkra kort för hiphop spelande är kicker som sagt och gärna RS då får du duktigt med ös i sakerna.
Men tänk efter vad du vill ha.
Vill du ha smekta eller våldtagna öron smile
Du förstår nog vad jag vill komma med det wink
Förresten hade jag nog valt audison slutsteg till focal då dom oxå är mer byggda för välljud än volym....

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

289 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
BMTech skrev:
Lyssnar du hiphop så kör kicker rakt igenom finns ingan anledning att köpa fina focal kit till den musiken wink
skämt och sido men Tycker det är onödigt dyrt kit att köpa för den sortens musik.
Som sagt focal spelar riktigt bra och delar upp musiken så det blir en ren njutning och det gör det säkerligen med hög volym oxå.
Men mitt säkra kort för hiphop spelande är kicker som sagt och gärna RS då får du duktigt med ös i sakerna.
Men tänk efter vad du vill ha.
Vill du ha smekta eller våldtagna öron smile
Du förstår nog vad jag vill komma med det wink
Förresten hade jag nog valt audison slutsteg till focal då dom oxå är mer byggda för välljud än volym....

okej smile ska tänka på det, måste bara hitta någonstanns där jag kan provlyssna kickers Rs serie då.
å andra sidan, jag får inget 3vägs system från kicker... är det stor skillnad mellan två vägs och 3 vägs system?

tack återigen smile
Senast redigerat av jonatk (13 september 2007)

Tyskstuk.se
630 Inlägg
13 september 2007
Kommer låta fint som fan. I min förra golf så körde jag ett Focal Polyglas 165v3 fram och det drev jag med ett KX350.2

289 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
Zairon skrev:
Kommer låta fint som fan. I min förra golf så körde jag ett Focal Polyglas 165v3 fram och det drev jag med ett KX350.2

okej smile men vilka musikstilar klarar de av? det är ju mest hiphop som kommer spelas, men vill ju spela annat också... upplevde du att dom klarade av det mesta eller?

Tack!

289 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
Ingen annan som kan svara på frågan om focal 165V3 spelar bra till hiphop?

Om ni inte orkat läsa de andra inläggen så ska det drivas av ett Kicker zx 350.2 smile

tack!

289 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
Var inne och handlade idag big_smile Blev ett framsystem bestående av Focal 165KF Kit drivet av ett Audison LRx2.4 2*120W smile
Kommer nog låta riktigt fint när jag får in de smile

Ang. låda till högtalarna, vad ska jag använda för material i lådan för att dämpa med?
Och högtalarkablar, spelar det någon roll hur tjocka dessa är? alltså 1.5mm2 eller 2.5mm2 eller mer?

Tack smile

2 911 Inlägg
19 september 2007
Focal 165;orna är riktigt riktigt goa grejjer, se till att bygga rätt nu så får du rejäl upplevelse smile

Jag skulle kört på 2,5mm2, skadar inte.

289 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
Decibel skrev:
Focal 165;orna är riktigt riktigt goa grejjer, se till att bygga rätt nu så får du rejäl upplevelse smile

Jag skulle kört på 2,5mm2, skadar inte.

Med rätt menar du inte bara plugga i dem i dörrarna? tongue
Självklart ska jag ge mig på att bygga lådor i glasfiber smile
Undra bara vad för dämpningsmaterial man ska ha i lådan?
Samt vad ska jag dämpa dörrarna med? hört att asfaltsmatta åker av efter ett tag + att det är "något" tungt.

Men då väljer jag 2,5mm2 smile

Tackar smile
Senast redigerat av jonatk (19 september 2007)

Sök