Ja du.....inte lätt att svara på.
För det första så har det inget med dom "metriska" egenskaperna att göra, dvs storlek, impedans "watten" etc har inget med kvalitet att göra.
Sedan måste man inse att en bas som är bra i ett högtalarkabinett för en elbas , kanske inte är bra som subbas i ett filmljudssystem, eller i ett bashorn av Klipschtyp etc. Så det beror på applikationen.
Har man väl koll på vilken applikation man skall ha ( tex dunka-dunka bas i bil), så får man börja sortera i ordningen:
- Hur stora grejor får jag rum med: Detta avgör hur stort, eller hur stora, element man får rum med.
- Vilken slags bas vill jag ha? Basar i bandpasslådor är ofta bra på djupbas medans basar i små slutna lådor inte ger lika djup bas utan mera "attack". Ett element konstruerat för bandpasslådor (låg fs) spelar kanske inte alls bra i en liten sluten låda.
- Vad har jag råd med? Man kan alltid hitta en bas för 20.000:- och säga "detta är en skitbra bas", men har man bara råd med 3.000:- så skall man alltså rikta in sig på det prissegmentet.
- Fråga nån som är erfaren (och som inte är ÅF för ett speciellt märke , utan som är så obunden som man kan vara).
- Fråga minst en till.
- Försöka lyssna på olika applikationer.
- Sortera bort alla skithäftiga neon-reklam-fyrkantiga-mega-super basar och sikta på nåt verkligt.
- Kända märken är alltid ett plus.
Nu matchar man det man har kommit fram till mot ett lämpligt steg,. Har man tex kommit fram till en bas som tål 150W RMS och 300W max så är det olämpligt med ett steg på mer än 300W.
Sedan kommer det viktiga: - En STABIL resonansfri låda med korrekt volym.
Mvh
Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI