2489
Sök

Macks: (Mazda 323 **RWD** '79 a 9400 mil) [..bilen med själ..]*..Han lever!..*

Räddningen från en säker död på skroten. En gång i tiden Farfars gamla Mazda 323 från 79 skall få en ny chans i livet. Frågan är om den tar chansen..det återstår att se. Inte världens snabbaste eller mest uppdatera tråd men jag... Visa mer

Forummoderator
577 576 Visningar
Uppdaterades senast 17 september 2024
Forummoderator
26 547 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
Update!

120518

Tänkte mest bara säga att..ja..han står redo där hemma i alla fall, på avfärd. Blickar ut över landskapet och bara väntar på att få åka iväg till södrare breddgrader.
Har bara varit mycket den här veckan...och mer ska det bli som kommer i vägen..men..snart så. SNART!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 151 Inlägg
18 maj 2012
Spännande. smile

Forummoderator
26 547 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Spännande. smile

Åjovars, det tycker jag också.
Blir ännu mer spännande vad för tankar herr Beemern kommer delge mig när han får se min ûberspackling på ena bakskärmen..

.......
2 655 Inlägg
19 maj 2012
Mack skrev:
Mervolic skrev:
Spännande. smile

Blir ännu mer spännande vad för tankar herr Beemern kommer delge mig när han får se min ûberspackling på ena bakskärmen..

haha vart är gillaknappen big_smile.. är nog ingen fara, men du ska vi inte dra igång mazdan så du kan åka på spring meet ikväll? big_smile, hade ju varit superläckert, tagit lite kort och sånt, så hade man ju kunnat parkera den i brunflo efteråt så står den ju äntligen där smile.

Forummoderator
26 547 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
beemern skrev:
Mack skrev:
Mervolic skrev:
Spännande. smile

haha vart är gillaknappen big_smile.. är nog ingen fara, men du ska vi inte dra igång mazdan så du kan åka på spring meet ikväll? big_smile, hade ju varit superläckert, tagit lite kort och sånt, så hade man ju kunnat parkera den i brunflo efteråt så står den ju äntligen där smile.

Haha. Lockande tanke, men nej jag vill inte visa den ute nu såsom den ser ut.
Men nästa år..nästa år!

.......
2 655 Inlägg
20 maj 2012
Mack skrev:
beemern skrev:
Mack skrev:

Men nästa år..nästa år!

det där känner jag igen tongue. kan nog vara för att jag sagt samma sak, i TRE år nu sad. men nästa år... (hoppas jag) haha..

Forummoderator
26 547 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
beemern skrev:
Mack skrev:
beemern skrev:

Men nästa år..nästa år!

det där känner jag igen tongue. kan nog vara för att jag sagt samma sak, i TRE år nu sad. men nästa år... (hoppas jag) haha..

Jajo men..nästa år så hoppas jag att lacken är på, och då är det ju inga problem..såvida den inte är totalt nerskruvad i och för sig..men..man får väl helt enkelt se till att han är redo nästa år, hehe.

Körglad
68 Inlägg
21 maj 2012
Kul med ett annorlunda projekt! Måste säga att jag är grymt imponerad över hur du har kommit så långt, läst igenom hela tråden tagit bra många timmar. Men vissa bilar skall bevaras för eftervärlden big_smile Gamla japanare äger!! Lycka till mä ditt projekt prem lagd ^^

Forummoderator
26 547 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
Kompe skrev:
Kul med ett annorlunda projekt! Måste säga att jag är grymt imponerad över hur du har kommit så långt, läst igenom hela tråden tagit bra många timmar. Men vissa bilar skall bevaras för eftervärlden big_smile Gamla japanare äger!! Lycka till mä ditt projekt prem lagd ^^

Väldigt roligt att höra att du tycker det. Med tanke på att jag har noll i kunskap om hur man renoverar egentligen, och i stället har mer eller mindre fått startat från grunden, så känns det faktiskt ganska bra att man är där man är idag.
Dock är det massor kvar att lära. Och det man inte lär sig på egen hand, får man i stället från bekanta och vänner som redan har kunskaperna själva.

Körglad
68 Inlägg
21 maj 2012
Sant så sånt, lägg gärna upp lite bilder på interiören sen med mätare å allt och kanske ett klipp när du kör med bilen wink

Forummoderator
26 547 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
Kompe skrev:
Sant så sånt, lägg gärna upp lite bilder på interiören sen med mätare å allt och kanske ett klipp när du kör med bilen wink

Jo, jag kan göra det.
Har även planerat in - så fort bilen är i kördugligt och i uppvisningsdugligt skick - att göra en liten film, där man presenterar bilen 'a la Dieselsmurfen här på Garaget.
Lär ju inte bli lika bra som hans filmer, men tänkte göra så gott jag kan, haha.

Forummoderator
26 547 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Update!

120529

Var en kort sväng hem till farsan idag, och tog med mig ventilkåpan till Mazdan. Har ju fått ordning på mitt hobbyrum nu så nu finns där plats för lite "chopshop" så att säga..
Så får jag lite att göra så är det bara att sätta sig och..polera..haha.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-8021f11dd6ed6c3ebfa2d308abf1d5d1.jpg
[Taget 120529]*..nu ska det poleras..*

3 151 Inlägg
29 maj 2012
Fan vad nice. smile Blankt och fint är...fint! big_smile

Forummoderator
26 547 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Fan vad nice. smile Blankt och fint är...fint! big_smile

Jo det är ju det..och blankare ska det bli, haha.

Forummoderator
26 547 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
Update!

120601

Ny månad, nya äventyr. Såg ut i morse som att det skulle bli fint - men förvisso kallt - väder, så jag tänkte "nu eller aldrig". Ställde på Mazdan över internet när jag kom hem från jobbet och gick sen till sängen med ångesten bubblandes i magen..

Hämtade upp Larse i Brunflo i stort sett så fort jag hade vaknat på eftermiddagen. Sedan blev det raka spåret till Boda, där Mazdan stop parkerad hemma hos farsan.
Skulle han ens starta?

Med full choke och lite stampande på gasen så hostade han igång på första försöket. Blårök så det stod härliga till, men jag hade varit lite sur om jag hade fått stå så länge och väntat jag också..

Turen sen till Brunflo gick utan blessyrer. Fick använda lite chok i korsningar och liknande så jag hade tomgång, men annars låg vi på stadiga 80-85-90 kilometer i timman. Mer kändes..vanskligt med fyrväxlat.

Så. Nu står den där..min käraste ägodel.
We are in business!

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-0221223160021262529d375a5278ff2e.jpg
[Taget 120601]*..och så var han på annan ort..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-16f738c54cf864b9214e89a8ecc28f95.jpg
[Taget 120601]*..han hade gott sällskap på vägen till Brunflo i alla fall..kändes ganska lustigt att ha sin egen V70 efter sig..*

3 151 Inlägg
1 juni 2012
Nice som bara den. big_smile Nu jävlar händer det grejer här!

Forummoderator
26 547 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Nice som bara den. big_smile Nu jävlar händer det grejer här!

Japp. Det är liksom en morot också för att jag ska ta tummen ur röven och göra någonting!

Forummoderator
26 547 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
Update!

120607

Så här kvällen innan resan till mer söderliga breddgrader i vårt land, så har jag nu kommit till mitt slutgiltiga resultat av ventilkåpan och dess blankhet.
Jag orkar helt enkelt inte få till det bättre, ärligt talat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-92942c25fa84a4a35312f150357fd1e7.jpg
[Taget 120607]*...efter mycket putsande på ventilkåpan är nu resultatet som följande..någorlunda och för mig; godkänt blankt..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-88ca60b40e9456daeb882d77dcbfb985.jpg
[Taget 120607]*..en liten närbild. Bättre än så här blir inte ventilkåpan i mina nävar..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-8959cc3e2de5013817ae641ad802c2ed.jpg
[Taget 120607]*..taget från andra hållet..var mycket ärjningar i aluminiumet så det var inte det enklaste objektet jag hållt på med..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-56c82bd0a3538938463f734a76896873.jpg
[Taget 120607]*..och så en liten närbild. Man ser mig i speglingen..om man gissar sig fram till vem det är i alla fall..*

Jag säger som Stig Helmer; "Det duger åt mig.."

2 712 Inlägg
7 juni 2012
Tycker det ser bra ut!

kroma hela motorblocket också? wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Forummoderator
26 547 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
amoreex skrev:
Tycker det ser bra ut!

kroma hela motorblocket också? wink

Tack ska du ha..har ju lagt ner lite slit på kåpan i alla fall..så..nåt ska det ju ha gett.

Haha..dock tror jag blocket får stannar kvar som rött..

Sök