3513
Sök

Macks: (Mazda 323 **RWD** '79 a 9400 mil) [..bilen med själ..]*..Han lever!..*

Räddningen från en säker död på skroten. En gång i tiden Farfars gamla Mazda 323 från 79 skall få en ny chans i livet. Frågan är om den tar chansen..det återstår att se. Inte världens snabbaste eller mest uppdatera tråd men jag... Visa mer

Forummoderator
577 566 Visningar
Uppdaterades senast 17 september 2024
Forummoderator
26 547 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Då kan man säga att Mack har 3 Volvos nu då. Eller 2,5 i alla fall... Haha.

Damnit! Inte en till..haha..
Får går fort den här lackeringen, så alla grejer kan monteras igen och identitetskrisen får ett slut..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Trucker
1 220 Inlägg
14 juni 2012
grett att den kommer på lack, kanske min dörr oxå kan bli lackad snart

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 547 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:

Står den på tur eller..?

Trucker
1 220 Inlägg
14 juni 2012
Mack skrev:
teamvolvoracing skrev:

Står den på tur eller..?

jo, även under midjelisten vf och vb när de är gjort så kan ja sälja skiten nu när ja ha en ny bil. Så hoppas han kan ordna de fort

Forummoderator
26 547 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
Mack skrev:
teamvolvoracing skrev:

Står den på tur eller..?

jo, även under midjelisten vf och vb när de är gjort så kan ja sälja skiten nu när ja ha en ny bil. Så hoppas han kan ordna de fort

Ah..men han vet om det att det ska bli gjort?
För övrigt, när jag var där idag, så tror jag han höll på med tre-fyra-fem projekt samtidigt..fattar inte hur han orkar..

Trucker
1 220 Inlägg
14 juni 2012
Mack skrev:
teamvolvoracing skrev:
Mack skrev:

Står den på tur eller..?

För övrigt, när jag var där idag, så tror jag han höll på med tre-fyra-fem projekt samtidigt..fattar inte hur han orkar..

jodå de vet han, dock inte när han ha tid.. jo ha sett de

Forummoderator
26 547 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
Mack skrev:
teamvolvoracing skrev:

jodå de vet han, dock inte när han ha tid.. jo ha sett de

En del lever efter förhoppningen om att det på nåt magiskt vis skall vara mer än 24 timmar på ett dygn, haha..

Edit: Dock behöver ju inte det vara till någon nackdel, förstås!
Senast redigerat av Mack (14 juni 2012)

310 Inlägg
15 juni 2012
1986/87 gick jag på AMU och utbildade mig till billackerare. Där kunde folk lämna in bilar och få dom lackade till rabatterade priser. En dag lämnade en utlänsk sur herre med världens längsta namn (såg ut som man hade haft sex på en skrivmaskin när man såg hur det var stavat och det krävdes tre andetag för att kunna utalas) en sådan Mazda (eventuellt var det en kombi) i denna orangeröda nyans. Han ville ha den rödmetalic ( garanterat Sikkens Briliantröda specialeffectmetalic som alla ville på den tiden) eftersom han avskydde denna orangeröda orginalkulör som fan. Hade inte bilen varit ett fynd hade han inte ens köpt den pågrund av sin avsmak för nyansen. Det var ju en risktagning att lämna in bilen där på lack eftersom den kunde hamna i händerna på nybörjare och inte bli färdig på nån månad. Efter 3 månader skulle den utlänske herren i alla fall äntligen hämta sin bil och betalade utan att se Mazdan först som stod parkerad utanför verkstaden. När han kom ut möttes han av sin Mazda nylackad i samma orangeröda nyans han lämnade in den i. När han klagade kastade den thinnerskadade läraren ut honom som inte alls hade något minne av rödmetalic i beställningen. Han hade inte ens nått minne av vad han åt till lunch. Jag satt i alla fall på kontoret när AMU chefen ringde och jag önskar man kunnat fått samtalet inspelat. Lärarens argument var underbara, "det var ju bara nån gamal riskokare han ville ha färg på, han ska bara hålla käften, han ska va glad att vi ens ville ta i biljäveln" osv, sen kom bästa kommentaren "jag & frugan köpte en Pizza av en sån där jävel och vi höll på att skita tarmarna ur oss i flera dagar efteråt, vi borde inte ens målat bilen orange"! Tydligen var det svårt att hitta lackerings lärare på den tiden. Tror nog han fick tillbaka det han betalade.

5 111 Inlägg
15 juni 2012
Tack Absinthe, du förgyllde just min morgon med ett gott skratt. big_smile

Forummoderator
26 547 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
Hahahahahaha...tack för den roliga historien Absinthe-Racing. Men..det som förundrar mig är hur denne herre inte kunde gilla den orangea färgen, den som är så läcker?
Aja..alla har vi våra smaker förstås.

310 Inlägg
15 juni 2012
Fördelen med en thinnerskadad lack lärare är att han inte minns hur mycket färg man kvitterat ut. Tror dom räknade ut att det i snitt gick åt 17 liter färg (färgen bara utan härdare och förtunning) per bil som lackades. Målade minnst 20 bilar på det som följde med hem under utbildningen. Han försökte kolla upp oss en gång och satte sig på en pall uppe på ett mindre berg brevid lokalen med en kikare. Att vi var själva i lokalen och kunde sno på allvar brydde han sig inte om. En gubbe på ett litet berg på en pall syns rätt väl om han har en knallgul lackoverall. Han använde inte ens gasmask. Han hade ett resorrband med en liten platta man klämde fast fetvadd i som täckte munnen. Enda gången jag settg nått värre var på en verkstad som lackade Lastbilar mest. 2 gubbar stod på varsin sida utan mask och blåste med varsitt Tryckfat! Det är som att måla med vattenslang. När dom var färdiga hade dom målat varandra i billack. Då kälde dom thinner på strasor och sgnuggade av sig i ansiktet, ja hela sig själva. Dom såg ut som Freddie Kruger när dom var rena.

3 151 Inlägg
15 juni 2012
Absinthe-Racing skrev:
Fördelen med en thinnerskadad lack lärare är att han inte minns hur mycket färg man kvitterat ut. Tror dom räknade ut att det i snitt gick åt 17 liter färg (färgen bara utan härdare och förtunning) per bil som lackades. Målade minnst 20 bilar på det som följde med hem under utbildningen. Han försökte kolla upp oss en gång och satte sig på en pall uppe på ett mindre berg brevid lokalen med en kikare. Att vi var själva i lokalen och kunde sno på allvar brydde han sig inte om. En gubbe på ett litet berg på en pall syns rätt väl om han har en knallgul lackoverall. Han använde inte ens gasmask. Han hade ett resorrband med en liten platta man klämde fast fetvadd i som täckte munnen. Enda gången jag settg nått värre var på en verkstad som lackade Lastbilar mest. 2 gubbar stod på varsin sida utan mask och blåste med varsitt Tryckfat! Det är som att måla med vattenslang. När dom var färdiga hade dom målat varandra i billack. Då kälde dom thinner på strasor och sgnuggade av sig i ansiktet, ja hela sig själva. Dom såg ut som Freddie Kruger när dom var rena.

Det var helt enkelt bättre förr...haha! lol

Forummoderator
26 547 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Absinthe-Racing skrev:

Det var helt enkelt bättre förr...haha! lol

Helt klart, haha..

Forummoderator
26 547 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
Update!

120616

Då har man varit en kort vända till garaget igen och pysslat.
Blev dock inte så mycket pyssel, men dagen var ändå en vettig sådan, eftersom mycket blev planerat för vad som kommas skall.
Sandpapper skall inhandlas, så detta får bli på måndag. Färgen med alla tillbehör - härdare mm -  skall inhandlas, vilket nu har diskuterats med en vettig kontakt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-6f0a1b508c95fc567052c6dee9febb72.jpg
[Taget 120616]*..och så var fronten riktigt rensad. De båda signalhornen blev bortplockade. Plåten runt lyktorna blev helt avplockad - satt i fyra bultar - så att man riktigt kommer åt med lacksprutan..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-fe552875a956a44cbb4a433be7a26812.jpg
[Taget 120616]*..och så rök det yttre tanklocket, vars lås även plockades ur. Plus den lilla metallbiten som låset hakar fast i, plockades lös..allt för att det ska bli så enkelt som möjligt att slipas ner och lackas..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-c1e442edf2abb777b5dc835421887917.jpg
[Taget 120616]*..och bakänden är rensad sen förut..*

Det var allt för nu..

Norrlänning
643 Inlägg
16 juni 2012
Det närmar sig! big_smile

Forummoderator
26 547 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
gutfucker skrev:
Det närmar sig! big_smile

Japp! Det känns verkligen!

3 151 Inlägg
16 juni 2012
Ah, du fick lite gjort i dag alltså.  smile Ser bra ut!

Forummoderator
26 547 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:

Jao, lite i alla fall.
Blir nog mer i veckan, hehe.

3 151 Inlägg
17 juni 2012
Mack skrev:
Mervolic skrev:

Jao, lite i alla fall.

Gött! Jag fick ju lite gjort jag med. smile

Forummoderator
26 547 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Mervolic skrev:

Jao, lite i alla fall.

Gött! Jag fick ju lite gjort jag med. smile

Jo jag läste det, hehe.
Går BMW:n nu?

Sök