3244
Sök

Macks: (Mazda 323 **RWD** '79 a 9400 mil) [..bilen med själ..]*..Han lever!..*

Räddningen från en säker död på skroten. En gång i tiden Farfars gamla Mazda 323 från 79 skall få en ny chans i livet. Frågan är om den tar chansen..det återstår att se. Inte världens snabbaste eller mest uppdatera tråd men jag... Visa mer

Forummoderator
577 530 Visningar
Uppdaterades senast 17 september 2024
3 151 Inlägg
6 juli 2012
Mack skrev:
Ahh..jo men då var det JemtBil jag egentligen menade. Har varit dit en gång för länge sedan, då jag skulle ta reda på om där fanns exempelvis tändningslås och generator till den här årsmodellen..vilket i och för sig fanns men för ett väldigt svidande pris, om jag minns rätt.

Det är tyvärr så det brukar vara! Men som man brukar säga; vill man vara fin, får man lida...

Forummoderator
26 546 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Ahh..jo men då var det JemtBil jag egentligen menade. Har varit dit en gång för länge sedan, då jag skulle ta reda på om där fanns exempelvis tändningslås och generator till den här årsmodellen..vilket i och för sig fanns men för ett väldigt svidande pris, om jag minns rätt.

Det är tyvärr så det brukar vara! Men som man brukar säga; vill man vara fin, får man lida...

Mjo. Dock visste jag ju inte då att det skulle bli nåt av Mazdan heller, så det var ju som en annan situation då också. Och vipps, några år senare - se vart man är nu, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 151 Inlägg
6 juli 2012
Mack skrev:
Mjo. Dock visste jag ju inte då att det skulle bli nåt av Mazdan heller, så det var ju som en annan situation då också. Och vipps, några år senare - se vart man är nu, hehe.

Helt sant. smile När den betyder mer så ändras ju också viljan att öppna plånboken...heh.

Forummoderator
26 546 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Mack skrev:

Helt sant. smile När den betyder mer så ändras ju också viljan att öppna plånboken...heh.

Haha, jo det är sant.
Dessutom har jag ju numer eller lite större budget avsatt just för Mazda nu för tiden, jämfört med vad jag hade förr. Inte världens största budget dock, men ändå..

Trucker
1 220 Inlägg
6 juli 2012
Tog en spionbild när lars stod å slipa som ja tänkte ja skulle dela med mig av.
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93224/93224-1933b65c9f24e075a09d7f09a54ff89f.jpg

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 546 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
Tog en spionbild när lars stod å slipa som ja tänkte ja skulle dela med mig av.
http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93224/93224-1933b65c9f24e075a09d7f09a54ff89f.jpg

Hahaha..var det DET du höll på med där borta när jag sneglade åt ditt håll en gång..aja.
Där syns det hur koncentrerad jag är när jag pysslar..blir helt i min egen värld..haha..

3 151 Inlägg
6 juli 2012
Hehehe... smile Det är så det ska vara ju!

Forummoderator
26 546 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:

Jajo..men man blir ju inte något vidare sällskaplig..haha..

3 151 Inlägg
6 juli 2012
Mack skrev:
Mervolic skrev:

Äsch då, sådana bagateller får man tåla. lol

Trucker
1 220 Inlägg
6 juli 2012
Mack skrev:
Mervolic skrev:

eller lågmäld.. jävla ljud när du slipa tongue

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 546 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
Mervolic Haha...förvisso..

teamvolvoracing Haha, jo det är ett jädra ljud från den där slipmaskinen. Glad att man snart är klar med den dock.

Forummoderator
26 546 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
Update!

120709

Har idag måndag, varit förbi Jemtbil och skickat frågan vidare om det finns saker att få tag i till Mazdan, dess ålder till trots.
Blev några punkter, såsom rutlister, midjelister, emblem, stötdämpare, fjädrar, bussningar och lite annat smått och gott. Eventuellt kunde det ta ett par dagar innan de fick nåt svar, i och med att frågan förmodligen skulle slussas vidare till Belgien..

3 151 Inlägg
9 juli 2012
Hoppas du får tag i det du söker. Vore skoj med nya delar till denna pärlan. smile

Forummoderator
26 546 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Hoppas du får tag i det du söker. Vore skoj med nya delar till denna pärlan. smile

Jo, och så mycket snyggare nu när lacken - förhoppningsvis - blir så mycket trevligare.

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 juli 2012
Påminner mycket om min farfars gamla Amazon som jag räddade från en säker död. Bra jobbat!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
26 546 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
caromania skrev:
Påminner mycket om min farfars gamla Amazon som jag räddade från en säker död. Bra jobbat!

Lät bra det. Tackar!

2 712 Inlägg
10 juli 2012
Såna här gamla fina saker med en bra historia är ju verkligen förtjänade av att få en andra chans i livet..

Men kollar man på nyare bilar från t ex 90 frammåt så är de knappt värda att spara ifall de inte går att rädda för en liten summa..

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Forummoderator
26 546 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
amoreex skrev:
Såna här gamla fina saker med en bra historia är ju verkligen förtjänade av att få en andra chans i livet..

Men kollar man på nyare bilar från t ex 90 frammåt så är de knappt värda att spara ifall de inte går att rädda för en liten summa..

Jo jag håller med. Dock går det ju inte dra alla 90-talsbilar över en kam. Finns intressanta också förstås, men, de är helt klart färre.
Jag gör i alla fall så gott jag kan för att min Mazda skall leva vidare, så länge det bara går. Sen får man se vart tiden tar en, helt enkelt.

16 Inlägg
11 juli 2012
Jag har själv en orange 323 från -78 som skall monteras ner nu i helgen. Skall börja med att försöka få dit en b23:a motor med tillhörande låda och bakaxel big_smile Enligt mätningar skall den gå att få dit men vem vet.

Detta kommer göra att jag har 2 uppsätning bromsbackar bak. En komplett helt omonterad sats (inkl monteringssats) och en som sitter på nu. Likaså har jag klossar fram som är i ny skick 2 uppsätningar. Är det intresant kan du ju höra av dig då det ändå alldrig kommer användas.

Forummoderator
26 546 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
Alucardi skrev:
Jag har själv en orange 323 från -78 som skall monteras ner nu i helgen. Skall börja med att försöka få dit en b23:a motor med tillhörande låda och bakaxel big_smile Enligt mätningar skall den gå att få dit men vem vet.

Detta kommer göra att jag har 2 uppsätning bromsbackar bak. En komplett helt omonterad sats (inkl monteringssats) och en som sitter på nu. Likaså har jag klossar fram som är i ny skick 2 uppsätningar. Är det intresant kan du ju höra av dig då det ändå alldrig kommer användas.

Haha, lät som ett ganska spännande projekt du har framför dig i så fall.
Skall fundera på saken såklart. Det är inga inredningsdetaljer du vill släppa ifrån dig..?

Sök