Macks: (Mazda 323 **RWD** '79 a 9400 mil) [..bilen med själ..]*..Han lever!..*
Räddningen från en säker död på skroten. En gång i tiden Farfars gamla Mazda 323 från 79 skall få en ny chans i livet. Frågan är om den tar chansen..det återstår att se. Inte världens snabbaste eller mest uppdatera tråd men jag... Visa mer
[Taget 120711]*..fick handslipa bakstammen eftersom man inte kom åt överallt med maskinen. Undertill var ett lagomt fint - förmodat - lacksläpp, där det hade blivit lite ytrost, men det var inget som inte en trissa på borrmaskin löste..*
[Taget 120711]*..fick även bort resterna av lacken som desperat försökte hålla sig kvar runt där bakluckan lägger sig över..*
[Taget 120711]*..och så har det blivit handslipat i kanter och vrår..bland annat i..vad heter listen? Dropplisten? Aja..den övre där i alla fall..var mycket skit som försvann där..*
[Taget 120711]*..och så ska ju färgen bort från framskärmarna..och ja..den satt ganska bra. Tur man fick lite hjälp..*
Visade sig att när man ställde sig och slipade med maskin så brändes färgen in i plåten, och blev mer som nåt segt gummi att försöka få bort, så Beemern letade fram nåt mirakelmedel som efter applicering, fick färgen att bubbla och ha sig. Intressanta grejer han har liggandes.. Sen gick det att skrapa av färgen med en spackelspade, för att i sin tur fortsätta slipa med maskin.
[Taget 120711]*..och så blev den efter lite slit..dock är den inte riktigt klar på bilden men fick slut på slippapper. Blir mer i morgon..*
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Nej nu är det banne mig inte det. Lite mer maskering skall till, samt att det ska slipas ner en och en halv framskärm plus frontläppen..jag och så är det ju lite svetsning kvar i bakskärmen..men sen så..ja och sen är det väl alltid nåt mer Larse kommer på ska göras innan..SEN så, haha.
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Jag har själv en orange 323 från -78 som skall monteras ner nu i helgen. Skall börja med att försöka få dit en b23:a motor med tillhörande låda och bakaxel Enligt mätningar skall den gå att få dit men vem vet.
Detta kommer göra att jag har 2 uppsätning bromsbackar bak. En komplett helt omonterad sats (inkl monteringssats) och en som sitter på nu. Likaså har jag klossar fram som är i ny skick 2 uppsätningar. Är det intresant kan du ju höra av dig då det ändå alldrig kommer användas.
Haha, lät som ett ganska spännande projekt du har framför dig i så fall. Skall fundera på saken såklart. Det är inga inredningsdetaljer du vill släppa ifrån dig..?
Är bara motor delar och drivlina jag kan släppa. Laddningsrelä är också nytt kom jag på. Byttes för 3 månader sen. Sen har jag 2 startmotorer varav en är fräsh men en behöver nytt kol. Är ju inga fruktansvärda pengar det handlar om då dom ändå bara skräpar. Bara glad man får något tillbaka för dom.
Jag letar faktiskt själv efter en orginal stereo och 2 fram säten :S
Jag har själv en orange 323 från -78 som skall monteras ner nu i helgen. Skall börja med att försöka få dit en b23:a motor med tillhörande låda och bakaxel Enligt mätningar skall den gå att få dit men vem vet.
Detta kommer göra att jag har 2 uppsätning bromsbackar bak. En komplett helt omonterad sats (inkl monteringssats) och en som sitter på nu. Likaså har jag klossar fram som är i ny skick 2 uppsätningar. Är det intresant kan du ju höra av dig då det ändå alldrig kommer användas.
Haha, lät som ett ganska spännande projekt du har framför dig i så fall. Skall fundera på saken såklart. Det är inga inredningsdetaljer du vill släppa ifrån dig..?
Är bara motor delar och drivlina jag kan släppa. Laddningsrelä är också nytt kom jag på. Byttes för 3 månader sen. Sen har jag 2 startmotorer varav en är fräsh men en behöver nytt kol. Är ju inga fruktansvärda pengar det handlar om då dom ändå bara skräpar. Bara glad man får något tillbaka för dom.
Jag letar faktiskt själv efter en orginal stereo och 2 fram säten :S
Låter som att vi letar samma saker båda två då, haha. Har ju en reservdelsbils själv med ganska fräscha grejer, men det är inredningsdetaljer jag söker numer.
Ännu en dag avverkad i garaget. Går framåt i full fart nu, i jakt på målet. Väl hemma så har man färgdamm lång in i näsan, och färgen på det som kommer ut när man snyter sig, ska man inte ens börja diskutera.. Men hursomhelst. Har fått en hel del gjort även idag.
[Taget 120712]*..Beemern fick en snilleblixt då han tyckte att lacken kommer bli för fin för dom fula plåtfälgarna, och provade genast sina BMW-fälgar..som visade sig inte ens gå på navet. Och mja..jag vet inte..visst. Det är rätt tidsepok men..jag har hellre börjat fundera på om där kanske finns Mazda originalfälgar..?*
[Taget 120712]*..dagens middag - korv med mos, och en dricka. Lägg gärna märke till att middagen blev intagen i färgdammet och bland alla verktyg, samt framskärmarna som stod och väntade på tur. Sittplatsen blev en fälg för övrigt..*
[Taget 120712]*..och så var det maskerat även där ja..jag blir för övrigt bättre och bättre på att just maskera känns det som..*
Blev även lite bakslag idag, då bilen var ut en ofrivillig sväng utanför dörrarna då regnet kom förbi. Och tejp reagerar inte så positivt på regn, vilket medförde att jag fick i stort sett göra om hela maskeringen till bakrutan. Men ja..det blev ju till det bättre, så inga onda känslor där ändå..
Träffade förresten dessutom Marcus, som skall ordna färgen. Och anledningen till varför det var lite problem med att få tag i färgen var därför att färgkoden var så gammal att den hade trillat ur deras system då de hade uppdaterat maskinerna..yey!
Men det ordnar sig.
Har för mig dessa Aztmor har en skum bultcirkel, 4/110, inte helt lätt att hitta fälgar.
4x100 verkade gå på i alla fall, men navet var för stort för fälgen. Men ja..även om det skulle vara 4x100 så är det inte lätt ens då att hitta tror jag. I alla fall inga passande, rent utseendemässigt sett.
Nice. Ja, man har ju fått äta lunch på lite lustiga ställen ibland, men...så länge man får i sig maten så funkar det ju!
Kan man inte använda någon slags spacer då? Egentillverkad om inte annat.
Precis. Smakade gott i alla fall, haha. Jo det kan man säkert göra, men jag var inte så sugen på dom fälgarna i alla fall.
Nice. Ja, man har ju fått äta lunch på lite lustiga ställen ibland, men...så länge man får i sig maten så funkar det ju!
Kan man inte använda någon slags spacer då? Egentillverkad om inte annat.
Precis. Smakade gott i alla fall, haha. Jo det kan man säkert göra, men jag var inte så sugen på dom fälgarna i alla fall.
Nä, nä, men jag tänkte om du skulle hitta några andra fälgar som du blir sugen på...
Ah, du menar så. Finns ju såna spacers som ändrar om bultcirkeln också.
Nä, nä, men jag tänkte om du skulle hitta några andra fälgar som du blir sugen på...
Ah, du menar så. Finns ju såna spacers som ändrar om bultcirkeln också.
Ja, precis. Det var sådana jag på mitt fumliga sätt försökte beskriva...
Lugnt. Då är vi inne på samma spår i alla fall, haha. Aja, ett steg i taget helt enkelt.
Känns som att slitet börjar ta ut sin rätt på kroppen, men vi kör på i alla fall! Idag - fredag den trettonde av alla dagar - blev färgen uthämtad, med tillbehör. Blev en nätt nota på runt 1700 kronor. Tur man har kontakter, för bra mycket dyrare än så kunde det ha blivit.. Hursomhelst. Så nu är egentligen det mesta på plats inför själva lackeringen.
[Taget 120713]*..tanken var ju att vi i det - då - fina vädret skulle hålla till utomhus för en gångs skull, och göra det sista finliret. Men det fina vädret skiftades om i stort sett i samma veva som jag kom till garaget..*
Hörde förresten av min far senare på kvällen, att det tydligen hade varit så mycket vattensamlingar i Brunflo att personalen på banken inte fick gå hem, för det var så mycket vatten utanför entrédörren.. Menmen..bara att pyssla inne i garaget då i stället. Blev då ett ypperligt tillfälle att torka av hela bilen med papper, för att se om där var missat någonstans i slipningen..
[Taget 120713]*..vet inte riktigt vad jag tog kort på..men ville inte slänga bilden heller..*
Bjuder på ett bonusklipp dessutom, då Beemern skulle provstarta en av bilarna lite längre in i garaget..
Man anar ju Mazdan där i början av filmen i alla fall, och man får ju lite perspektiv på hur det ser ut där jag håller till, för dem som inte vet, haha.
Kommer du få ut samma grymma ljud ur mazdan sen med?
Haha..mjaaa..men kanske blir snarlikt..? Hahaha
Kommer du få ut samma grymma ljud ur mazdan sen med?
Haha..mjaaa..men kanske blir snarlikt..? Hahaha
Eller släng i en Twin Turbo från en Rx7 ? Stora motorn på 1,3 Liter med typ 280 hk?
Lär väl få Mazdan oh röra på sig?
Åjovars..du menar wankeln? Jo, det hade varit nåt det, men..tror det funkar bra med originalmotorn också, hehe.