4747
Sök

Macks: (Mazda 323 **RWD** '79 a 9400 mil) [..bilen med själ..]*..Han lever!..*

Räddningen från en säker död på skroten. En gång i tiden Farfars gamla Mazda 323 från 79 skall få en ny chans i livet. Frågan är om den tar chansen..det återstår att se. Inte världens snabbaste eller mest uppdatera tråd men jag... Visa mer

Forummoderator
577 495 Visningar
Uppdaterades senast 17 september 2024
3 151 Inlägg
20 juli 2012
Hehe.. Det kan bli jobbigt när det blir för intensivt. smile Men det blir nog ett utomordentligt fint resultat, ska du se!

Forummoderator
26 546 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Hehe.. Det kan bli jobbigt när det blir för intensivt. smile Men det blir nog ett utomordentligt fint resultat, ska du se!

Jo men det finns ju gränser, haha.
Men ja. Samtidigt är jag glad att han vill det ska vara toppresultat, för då engagerar han sig i alla fall.
Grejen är väl bara den att jag blir frustrerad för att jag vill så mycket men känner att jag behöver så mycket hjälp också därtill, medans han är upptagen med sitt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 151 Inlägg
20 juli 2012
Tror att vi alla har haft den känslan någon gång... smile

Forummoderator
26 546 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Tror att vi alla har haft den känslan någon gång... smile

Kanske det..men jag gillar den inte.
Egentligen vill jag bara skrika till mig själv "håll käften Lars och gör det du ska", men ja..

Norrlänning
643 Inlägg
21 juli 2012
Kan skrika lite på dig om jag ser dig!
Bra resultat är ju faktiskt rätt kul wink

Forummoderator
26 546 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
gutfucker skrev:

Gör du det, haha.
Jag lär nog bli förvånad och tänka "vad är det där för idiot"..haha..
Jo. Det är självklart att bra resultat uppskattas. Så bra som bara möjligt!
Men ja..det finns ju gränser, och det säger jag inte för att hacka eller nåt på Larse men jag är bara lite..hm..realist.
Dock förstår jag honom också. Klart han vill lämna ifrån sig ett bra resultat, och är inte underarbetet bra så blir ju inte resten det heller.

4 Inlägg
21 juli 2012
Mack skrev:
Arne89 skrev:
Är imponerad av arbetet du lagt på din 323a, har en likadan själv och har svårt att hitta reservdelar till den. Ska byta länkarmar och har letat ihjäl mig efter dom men de finns inte nånstans. Du har inte nå tips var de finns reservdelar till våra bilar?

Kul att du tycker det.
Just nu är jag dock aningen less på att slipa..efter att denna är gjord så vill jag inte ens höra ordet "slipning" eller "slipa"..
Men ja, de bästa tipsen jag kan ge är antingen laga.se, där kanske inte alla, men många skrotar sammarbetar och lägger upp vad som finns på lager. Via den sidan har jag fått tag i till exempel ena framskärmen.

Annars har jag ju en reservdelsbil, men kan inte svära på att grejerna är i toppskick.

Jaa, har du en länkarm med en spindelled utan glapp köper jag den gärna!

Forummoderator
26 546 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
Arne89 skrev:
Mack skrev:
Arne89 skrev:
Är imponerad av arbetet du lagt på din 323a, har en likadan själv och har svårt att hitta reservdelar till den. Ska byta länkarmar och har letat ihjäl mig efter dom men de finns inte nånstans. Du har inte nå tips var de finns reservdelar till våra bilar?

Kul att du tycker det.
Just nu är jag dock aningen less på att slipa..efter att denna är gjord så vill jag inte ens höra ordet "slipning" eller "slipa"..
Men ja, de bästa tipsen jag kan ge är antingen laga.se, där kanske inte alla, men många skrotar sammarbetar och lägger upp vad som finns på lager. Via den sidan har jag fått tag i till exempel ena framskärmen.

Annars har jag ju en reservdelsbil, men kan inte svära på att grejerna är i toppskick.

Jag kan kolla upp det. Hoppas det inte är akut för dig dock, för det kan ta lite tid.
Annars såg jag att det fanns spindelleder på skruvat som förhoppningsvis passar våra bilar; http://www.skruvat.se/Kulled-Spindelled-P38037.aspx

4 Inlägg
22 juli 2012
Mack skrev:
Arne89 skrev:
Mack skrev:

Kul att du tycker det.

Jag kan kolla upp det. Hoppas det inte är akut för dig dock, för det kan ta lite tid.
Annars såg jag att det fanns spindelleder på skruvat som förhoppningsvis passar våra bilar; http://www.skruvat.se/Kulled-Spindelled-P38037.aspx

Hmm, är inte de där en styrlled. Kanske passar på länkarmen också men jag tror de kan bli svårt att få fast den på länkarmen...

Forummoderator
26 546 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
Arne89 skrev:
Mack skrev:
Arne89 skrev:

Hmm, är inte de där en styrlled. Kanske passar på länkarmen också men jag tror de kan bli svårt att få fast den på länkarmen...

Uhm..det här kan i så fall låta väldigt korkat men jag är inte så himla haj på vad saker heter, vilket du kanske lägger märke till nu..haha.
Du har ingen bild på hur en sådan du söker, ser ut?
Senast redigerat av Mack (23 juli 2012)

Norrlänning
643 Inlägg
23 juli 2012
Mack skrev:
gutfucker skrev:

Gör du det, haha.
Men ja..det finns ju gränser, och det säger jag inte för att hacka eller nåt på Larse men jag är bara lite..hm..realist.
Dock förstår jag honom också. Klart han vill lämna ifrån sig ett bra resultat, och är inte underarbetet bra så blir ju inte resten det heller.

Haha, lär inte bara var du som tänker så wink

Forummoderator
26 546 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
gutfucker skrev:
Mack skrev:
gutfucker skrev:

Gör du det, haha.

Haha, lär inte bara var du som tänker så wink

Förhoppningsvis inte, hehe.

4 Inlägg
23 juli 2012
Mack skrev:
Arne89 skrev:
Mack skrev:

Uhm..det här kan i så fall låta väldigt korkat men jag är inte så himla haj på vad saker heter, vilket du kanske lägger märke till nu..haha.
Du har ingen bild på hur en sådan du söker, ser ut?

Hehe ingen fara, hade inte koll på vad de var för mindre än ett år sen... Så här ser en länkarm som liknar den som passar våra bilar ut http://www.ebay.co.uk/itm/Toyota-Starle … 45ff039b85

Somliga kallar de bärarm också. Prylen som glappar är bulten med gummidamask och de är den som kallas spindelled.

3 151 Inlägg
23 juli 2012
Det var ju en sådan jag fick bytt på BMW:n nu, Lars. Den var helt krökt, av någon anledning... yikes

Forummoderator
26 546 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
Arne89 Aha, hm. Då kanske jag har lite mer koll då. Skall undersöka saken, men jag kan inte garantera något inom den närmsta tiden, eller att jag för den delen har några fräscha grejer.

Mervolic Hm, vad krävs för att kröka en sån där kan man ju undra?

3 151 Inlägg
23 juli 2012
Mack skrev:

Rejält mycket. Dem trodde att bilen hade blivit bogserad någon gång och upphissad i länkarmen, men det är inget jag känner till någonting om. Hade helt missat att den var krökt. tongue

Forummoderator
26 546 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Mack skrev:

Rejält mycket. Dem trodde att bilen hade blivit bogserad någon gång och upphissad i länkarmen, men det är inget jag känner till någonting om. Hade helt missat att den var krökt. tongue

Hm..det lät ju inget vidare..

Forummoderator
26 546 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
Update!

120723

"Jahaja", är ett ord som passar in just nu. Jahaja.
Blev ju inget skruvande i helgen. Dels så har man ju ett liv utanför Mazdan också, och dels så behövdes det att kureras det sista när det gällde förkylningen. Blev en hel del sömn, vilket var välbekomligt.
Nåväl. Hade dock tänkt planera lite, så ringde Larse under söndagen - eller egentligen på lördagen redan men då var det enda jag hörde ett kluckande, som om personen befann sig på en båt - så jag ringde på riktigt på söndagen i stället. Inget svar.
Ringde igen..och igen..och ja..ett par tjugotal gånger till. Inget svar.
Men vi hade ju pratat innan om att jag skulle köpa överlackningsbar underredsmassa så idag, måndag, införskaffade jag det på vägen till garaget - bara för att finna det igenbommat, och Mazdan stående utomhus.
Ringde igen..inget svar. Ringde..ett tjugotal gånger till utifall att han kanske inte hörde telefonen eller vad som helst. Man vet ju aldrig - men inget svar.
Var där i..runt en och en halv timme, plus eller minus. Men ingen dök upp.

Väl hemma igen så fick jag numret till Kalle, en schysst kille som också hyr det där garaget. Vi pratades vid, mest därför att jag ville berätta om läget och att jag hoppades att jag inte var allt för mycket i vägen under tiden som man var där.
Blev beslutat sen att vi skulle åka dit båda två och kolla läget, för utomhus kunde ju inte Mazdan stå, för då skulle ju allt jobb vara förstört.

Väl där så var det inga problem att komma in, eftersom Larse hade forcerat dörren uppenbarligen. Dock stod det en annan bil där, som vi beslutade att rulla ut. På med hjulen och sen ut. Tillsammans med några fler på besök så puttade vi sedan in Mazdan, längst in, snyggt och prydligt.
Sedan blev det lite detektivarbete.
Jag har ju lite vänner och kontakter, och tidigare under dagen - när jag var där i Brunflo tidigare och väntade på att nåt skulle ske - så ringde jag redan då och undersökte om där fanns nån som kunde hjälpa mig.
Och tur som var så nappade en som heter Johan. En som jobbar som lackerare, och jag känt sen urminnes tider.
Perfekt!
Så. Eventuellt så kunde han ta emot bilen, på sitt jobb, på onsdag den här veckan, för att börja grunda och lägga den nya lacken..

And the story keeps on going..

OBS: Jag pekar inga fingrar här. Tydligen har jag gjort nåt oerhört ohyggligt dumt, så pass att Larse den vänliga själen inte längre ville ådta sig jobbet att lacka bilen, och jag dömer honom inte för vad han har gjort.
Han har säkert sina anledningar..vad dom nu är. Men hursomhelst.
Tack för hjälpen så här långt!
Senast redigerat av Mack (23 juli 2012)

.......
2 655 Inlägg
23 juli 2012
höll på att skriva väldigt långt här men så dog telefon pga lite ström och nu hann du före. för det första, tolererar inte att på öppet forum bli kallad bla tönt... de känns tacksamt när man är så snäll och ska lägga ner massa tid och energi på mazdan.

för det andra, jag känner ingen längre motivation att göra klart mazdan pga att jag har ingen lust att lägga flera 10tals timmar på att  lacka och svetsa den när jag inte ens får göra jobbet riktigt, ställer mej inte och lackar en bil med ojämt slipat spackel och bucklor överallt, då hade det ju varit bättre att inte röra bilen från första början och bara dragit en riktig polering istället...

bara för att få lite klarhet i saker o ting, hade rullat ut mazdan tillfälligt för de var bra väder och fick den inte inåt då jag var själv här, låset fick jag slå upp för hade inte med mej nyckeln den gången, men är ju dit svetsat igen nu.

nej har hjälpt dej så här långt men nu säger jag tack för mej. lycka till.
Senast redigerat av beemern (23 juli 2012)

Forummoderator
26 546 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
beemern skrev:
höll på att skriva väldigt långt här men så dog telefon pga lite ström och nu hann du före. för det första, tolererar inte att på öppet forum bli kallad bla tönt... de känns tacksamt när man är så snäll och ska lägga ner massa tid och energi på mazdan.

för det andra, jag känner ingen längre motivation att göra klart mazdan pga att jag har ingen lust att lägga flera 10tals timmar på att  lacka och svetsa den när jag inte ens får göra jobbet riktigt, ställer mej inte och lackar en bil med ojämt slipat spackel och bucklor överallt, då hade det ju varit bättre att inte röra bilen från första början och bara dragit en riktig polering istället...

nej har hjälpt dej så här långt men nu säger jag tack för mej. lycka till.

Vänta nu..jag har väl då aldrig kallat dig för tönt i alla fall? Aja..har jag det så har jag antingen skrivit fel, för du vet väl att jag aldrig skulle kalla nån för nåt sånt? I alla fall inte i illvilja.

Hursomhelst. Jag vet dock om att jag har varit ganska gnällig mot slutet, men mycket hade med att göra att vi hade olika mål. Jag kunde acceptera någon liten inbuktning här eller där, medans du ville att det skulle vara..ja..perfekt.
Och det är absolut inget fel i perfekt men..perfektion kändes inte riktigt..hm..uppnåeligt med den här bilen, haha.

Det är därför det är lite tråkigt tycker jag att det blev så här, vad som nu hände. Men du har din flytt att tänka på och ja..vi kom ju en bra bit på vägen så vafasen, jag är glad ändå, även om man fick göra om planerna lite grand.

Lycka till själv.

Sök