3033
Sök

Macks: (Mazda 323 **RWD** '79 a 9400 mil) [..bilen med själ..]*..Han lever!..*

Räddningen från en säker död på skroten. En gång i tiden Farfars gamla Mazda 323 från 79 skall få en ny chans i livet. Frågan är om den tar chansen..det återstår att se. Inte världens snabbaste eller mest uppdatera tråd men jag... Visa mer

Forummoderator
577 479 Visningar
Uppdaterades senast 17 september 2024
Forummoderator
26 546 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
Shotgun-Vix skrev:
Helfestlig

Uhm..jo, det kan man ju också tycka..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

313 Inlägg
30 juli 2012
Mack skrev:
Shotgun-Vix skrev:
Helfestlig

Ja, det är en rolig bil redan från början och absolut inte mindre rolig när den ser ut som ny!

Forummoderator
26 546 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
Shotgun-Vix skrev:
Mack skrev:
Shotgun-Vix skrev:
Helfestlig

Ja, det är en rolig bil redan från början och absolut inte mindre rolig när den ser ut som ny!

Ah, du menar så.
Jo, lite roliga är dom allt. Bakhjulsdrivna och små. Dessutom hysteriskt lustiga originalfärger, för det är ju bara att tänka sig denna skarpa färg, men i pippigult, eller varför inte snorgrönt? Haha.

313 Inlägg
30 juli 2012
Hade en vän på 90 talet som hade en -78 med guldfärg....Mycket vackert:)
Och små bakhjulsdrivna bilar borde ju komma tillbaks... Så himla trevligt året om.
Ja vad fan hände med alla färger, förutom grå/silver... blä!

Forummoderator
26 546 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
Shotgun-Vix skrev:
Hade en vän på 90 talet som hade en -78 med guldfärg....Mycket vackert:)
Och små bakhjulsdrivna bilar borde ju komma tillbaks... Så himla trevligt året om.
Ja vad fan hände med alla färger, förutom grå/silver... blä!

Trevliga minnen, haha.
Jadu. Man undrar ju. Dom var ju ganska orädda egentligen när dessa tillverkades, måste man ju erkänna, när de lackade dem i såna otroliga färger.

313 Inlägg
30 juli 2012
Ja, fast det var ju intressantare på den tiden, då man inte kunde få en uppsjö med olika motor/växel och inredningsalternativ. Då kör man balla färger istället...
Sygg blev den iaf. lycka till med monteringen.

Forummoderator
26 546 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
Shotgun-Vix skrev:
Ja, fast det var ju intressantare på den tiden, då man inte kunde få en uppsjö med olika motor/växel och inredningsalternativ. Då kör man balla färger istället...
Sygg blev den iaf. lycka till med monteringen.

Jo det är sant. Och så kunde man ju få andra färger på inredningen..blått i stället för rött till exempel..haha.
Tack ska du ha. Kommer du på några tips så är dom alltid välkomna!

313 Inlägg
30 juli 2012
Absolut!
Har för mig det var ljusbrunt halvsskinn i polarns. Rätt snyggt.

3 151 Inlägg
30 juli 2012
Blev riktigt bra, tycker jag. smile

.......
2 655 Inlägg
30 juli 2012
nu ska du inte ta detta som ett gnällande eller så utan de är nog bara min pedantiska norganhet som talar.

det var kul att det är färg på bilen, men för det priset du betalade och slutresultatet så tycker jag inte att det var värt de, man såg vart det var spacklat och inte fint nerslipat, det syns väldigt mycket repor igenom lacken för att den aldrig blev slipad med 240 pappret i slutet och alla små bucklor och småskavanker syndes jätteväl nu när lacken var på, hade jag bara fått som jag tyckte vi skulle göra och du inte var så stressad så hade vi kunnat undvika allt det där, och du hade sparat en väldigt massa pengar, jag kanske inte tyckte de var så roligt att jag själv inte skulle tjäna bra på det för jag sa ju ändå att jag inte ville ta nå spec betalt utan var mer för att lära mej ännu bättre, menmen det blev som det blev.. huvudsaken är att du som ägare av bilen är nöjd smile.

Forummoderator
26 546 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
Mervolic Tycker detsamma.

beemern Nejnej, jag tar det hellre som konstruktiv kritik, vilket är lite skillnad. Och jo, man ser en del skavanker, och jag vet mycket väl om att är mitt underarbete som inte direkt var världens bästa, men ja. Ser man på det stora hela, så är jag väldigt nöjd i och med att jag egentligen inte hade så himla stora förväntningar..över huvudtaget.
Man lär sig så länge man lever, heter det ju annars. Och ja. Det här är också en lärdom.
Det jag dock vill poängtera är dock att det måste balanserar tid kontra pengar, kontra kvalitét och vad faktiskt bilen är värd. Den är köpt för femhundra kronor. Han var på väg till skroten om jag inte hade funnit honom, och han är framför allt gammal.
De spår som Eva, den gamla senila kvinnan, som ägde den efter farfar, är så gott som borta idag. De inbuktningar och bucklor som farfar en gång i tiden stod för - är om inte utraderade men dolda, i alla fall dom flesta.
Det som är kvar, ser jag som..hur ska jag säga?
Äsch. Du fattar säkert. Vi har ju haft den här diskussionen tidigare.

Men, jag förstår vad du menar. Det är säkert inget du hade velat lämnat ut till en förväntansfull ägare, men för mig som inte ser det där finstilta och skarpa som andra mer kunniga ser - så är jag toppennöjd.

Forummoderator
26 546 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
Update!

120731

Idag var jag förbi garaget i Brunflo och hämtade det sista efter Mazdan. Var kofångaren fram och bakrutan jag fann. Tror inte det skulle vara nåt mer heller men man vet ju aldrig när det gäller mina grejer, haha.
Aja. Är det nåt kvar så blir det nog funnet, med tiden.

Edit: Och förresten, så betalade jag Johan för lackeringsjobbet. Bra att skriva där här nu, utifall det glöms bort av någon part eller vad som helst.
Senast redigerat av Mack (31 juli 2012)

3 151 Inlägg
1 augusti 2012
Fint. Skönt att ha det gjort. smile

Forummoderator
26 546 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Fint. Skönt att ha det gjort. smile

Mycket. Avskyr att ha skulder, hur små eller stora dom än är.

Forummoderator
26 546 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
Update!

120801

Dags för lite finlir. Var hem till farsan och Mazdan idag, och hade väl egentligen inte tänkt göra så himla mycket egentligen, förutom att leverera de sista grejerna - bakrutan och kofångaren - men det blev att man stannade till en bit över åtta på kvällen likt förb..

Till att börja med så började jag att sortera grejer, och plocka ut allt smått som låg inne i bilen. Farsan kommer bli galen om han tittar in i garaget..men..det får han ta..

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-17191b35a06d264b37855bdc3fd5bfff.jpg
[Taget 120801]*..ja då är det mesta utanför bilen då..ganska trångt i garaget men man har i alla fall tak över huvudet..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-148cb9bec51b2211419e9be03a643f67.jpg
[Taget 120801]*..från vänster har vi lite baklyktor som skall rengöras innan montering, sen en massa lådor med olika innehåll. Några uppmärkta, några är inte det. Sen är det de röda bogseröglorna och lite annat smått och gott. På golvet står dessutom dörrsidorna och väntar..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-2b8a3ba9ef20837946972fa3810bc15c.jpg
[Taget 120801]*..och där står kofångaren på hög kant, samt bakrutan, och väntar..*

Sedan stod jag länge och funderade på..jag ville ju göra någonting, men visste inte riktigt vad. Visst. Finns ju massor att göra men jag ville ha nåt "litet". Nåt som ger ett resultat snabbt. Så, det fick bli tanklocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-b522a9a16e33325bcfa8965b2476da0e.jpg
[Taget 120801]*..tanklocket hade vi uppe på hjeln, så det var bara att knata upp dit och hämta det, och samtidigt titta på dom andra fina grejerna. Väntar dock på att den sista framskärmen skall bli klar också..*

Tanklocket i sig är en ganska enkel konstruktion, med ett lås och ett fastsvetsat gångjärn..och det är också..eh..allt. Dock var det lite klurigt att få dit låset, då det även skall sitta en gummipackning - som för övrigt hade gått i två delar så egentligen skulle man ha haft fyra armar när allt blev ihopmonterat - men med lite jävlaranamma så klickade snart låset fast och man kunde fortsätta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-359027d11b35a2c564b0d933dde7b52d.jpg
[Taget 120801]*..och så blev tanklocket med låset åter monterat..*

Sedan kom ju kruxet, att jag ville det skulle fortsätta i den här stilen. Därför dög inte vilka skruvar som helst, så jag gick helt enkelt och plockade skruvarna från tanklocket - och det lilla clipset - från reservdelsbilen, då dessa skruvar såg bättre nu.
Och vips..

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-47d322dc6e6e9b6c68751e11dde7ae77.jpg
[Taget 120801]*..färdig med tankluckan..själva locket till påfyllningen fick sig dessutom en liten tvätt innan montering..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-88bb719f1cbec23af182bb7fc77fbf03.jpg
[Taget 120801]*..och där stängde vi butiken..*

Sedan lade jag märke till att de här..vadfasendenuheter..de där som dörrarna hakar fast i så att de håller sig stängda..de blev ju övermålade när Johan drog fram med färgen. Inga problem, hade ju såna på reservdelsbilen. Var bara att knata dit och skruva lös dem. Satt i två ordentliga bultar vardera, vilka satt ganska hårt, men ingen match för mig.
En match som jag förlorade var dock när jag skulle skruva lös dem på den riktiga Mazdan..

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-7a4442fcb31d42052a37f135456eb493.jpg
[Taget 120801]*..SNAP sa det..vaihelahelv..?*

Men. Jag ger mig inte. Ska bara hitta något bättre verktyg till nästa gång, så ska även dessa vara utbytta..vad dem nu heter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-c0338840f231c4d7d858d7dc16d8d929.jpg
[Taget 120801]*..en mycket fräschare list med alla kompletta plastskruvar monterad, inklusive plåten framför framrutan. Bytte dessutom ut skruvarna till frontplåten, från de mindre, klenare som satt på denna, till de som satt på reservdelsbilen då dessa kändes rejälare och ja..var kompletta..*

Sen gav jag mig även på att sortera lite bland listerna som mer kändes som en djungel av ålar..eller..vad man nu ska säga. Känns nästan enklare att skruva lös en och en från reservdelsbilen - då dessa känns fräschare dessutom - än att börja ens fundera på att leta fram vilken som ska passa var.

Men vi får se.

Allt för idag!

3 151 Inlägg
1 augusti 2012
Najs. Nu börjar den likna en riktigt fräsch liten Mazda...

Forummoderator
26 546 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:

Jo, sakta men säkert, haha.
Går dock saktare än vad jag trodde det skulle göra. Bara tanklocket tog ju flera timmar.

3 151 Inlägg
2 augusti 2012
Mack skrev:
Mervolic skrev:

Går dock saktare än vad jag trodde det skulle göra. Bara tanklocket tog ju flera timmar.

Jo, det tar ju lite tid att plocka ihop den igen...

Bara att säga till om du vill ha hjälp. smile

Forummoderator
26 546 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Mervolic skrev:

Jo, det tar ju lite tid att plocka ihop den igen...

Bara att säga till om du vill ha hjälp. smile

Det tackar vi för!

3 151 Inlägg
2 augusti 2012
Grattis till över 100,000 visningar och 1,000 inlägg förresten! smile

Sök