3613
Sök

Macks: (Mazda 323 **RWD** '79 a 9400 mil) [..bilen med själ..]*..Han lever!..*

Räddningen från en säker död på skroten. En gång i tiden Farfars gamla Mazda 323 från 79 skall få en ny chans i livet. Frågan är om den tar chansen..det återstår att se. Inte världens snabbaste eller mest uppdatera tråd men jag... Visa mer

Forummoderator
572 949 Visningar
Uppdaterades senast 17 september 2024
Forummoderator
26 471 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
Shewii skrev:
Har nu läst igenom hela tråden under dagens gång och måste säga (utan att låta taskig) att för att inte kunna så mycket tycker jag du har gjort ett för himla bra jobb, inte många som bara bestämmer sig för att renovera en bil utan vidare intresse big_smile Prenumererar på tråden och hoppas att din mazda rullar många år framöver smile

Roligt att höra att fler läser tråden.
Och hey! Jag tar inte illa upp! Jag var när jag började en total novis om..ja egentligen allt, och allt jag har gjort hittills har mycket varit tack vare hjälp från vänner, kollegor och många här på Garaget.
Skall inte säga att jag idag kan så himla mycket heller, men man kan i alla fall konstatera att jag kan mycket mer idag än när jag började, haha.
Och jag säger till dig som jag sagt till alla andra; får du några spontana idéer, så vräk ut dem bara. Säger inte att jag genomför alla men ibland händer det att jag nappar på en del saker.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Highland Street Crew
170 Inlägg
9 augusti 2012
Mack skrev:
Shewii skrev:
Har nu läst igenom hela tråden under dagens gång och måste säga (utan att låta taskig) att för att inte kunna så mycket tycker jag du har gjort ett för himla bra jobb, inte många som bara bestämmer sig för att renovera en bil utan vidare intresse big_smile Prenumererar på tråden och hoppas att din mazda rullar många år framöver smile

Och hey! Jag tar inte illa upp! Jag var när jag började en total novis om..ja egentligen allt, och allt jag har gjort hittills har mycket varit tack vare hjälp från vänner, kollegor och många här på Garaget.
Skall inte säga att jag idag kan så himla mycket heller, men man kan i alla fall konstatera att jag kan mycket mer idag än när jag började, haha.
Och jag säger till dig som jag sagt till alla andra; får du några spontana idéer, så vräk ut dem bara. Säger inte att jag genomför alla men ibland händer det att jag nappar på en del saker.

Va bra att du inte tog illa vid dig smile Kommer definitivt att säga till om jag kommer på något, men som dina idéer för bilen går nu tror jag att den blir superbra, cleant stuk med vissa förfiningar.  smile

Forummoderator
26 471 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
Shewii skrev:
Mack skrev:
Shewii skrev:

Va bra att du inte tog illa vid dig smile Kommer definitivt att säga till om jag kommer på något, men som dina idéer för bilen går nu tror jag att den blir superbra, cleant stuk med vissa förfiningar.  smile

Tacktack. Bara att hoppas på att det är som du säger då, hehe.

16 Inlägg
10 augusti 2012
Mack skrev:
teamvolvoracing skrev:
sitter å kollar, tror ja kan ha hittat nåt som skulle kunna passa men vet inte vilken typ av fälgar du vill ha

Jadu. Jag har inte tänkt så långt heller egentligen. Har ju ingen jättebudget.
Men drömfälgarna är väl av det äldre slaget. Kanske några med lite djup. Nåt sånt?

Kan meddela att vita är riktigt snyggt på den. har själv vita 15" på min oranga. Kan även rekomendera att köpa spacers då bultmönstret du har nu är svårt att hitta snygga fälgar till.

Forummoderator
26 471 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
Alucardi skrev:
Mack skrev:
teamvolvoracing skrev:
sitter å kollar, tror ja kan ha hittat nåt som skulle kunna passa men vet inte vilken typ av fälgar du vill ha

Jadu. Jag har inte tänkt så långt heller egentligen. Har ju ingen jättebudget.
Men drömfälgarna är väl av det äldre slaget. Kanske några med lite djup. Nåt sånt?

Kan meddela att vita är riktigt snyggt på den. har själv vita 15" på min oranga. Kan även rekomendera att köpa spacers då bultmönstret du har nu är svårt att hitta snygga fälgar till.

Vita säger du?
Hm, tål ju att funderas på.
Är det inte 4x100 på dessa, eller är det nån annan udda formel?

Forummoderator
26 471 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
Update!

120810

Då har jag och Oskar varit iväg på ännu ett uppdrag. Och ja..det blev väl kanske inte så mycket gjort egentligen, om man skulle punkta upp det hela, men egentligen..så blev det gjort en hel del ändå tycker jag.
Dels började vi med en av dom nya registreringsplåtarna. Använde den gamla som mall - visste ni förresten att de gamla i plåt är större än de nya i plåt? - och borrade modigt hål i de nya.
Dum som jag är så glömde jag förstås ta med monteringsdetaljerna, men de gamla skruvarna och distanserna var det ju inget fel på, så dom fick duga även denna gång.
Plastskydden skall dock monteras dit nästa gång, för de gamla föll isär av ålderdom..

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-08e8c34ded3aee654deaaa5c5bc57a12.jpg
[Taget 120810]*..och där var registreringsplåten monterad. Sitter som ett smäck!*

Dessutom så plockade vi lös dörrsidan igen på passagerarsidan, i och med att vi funderade på det här med backspeglarna. Att hitta några passande skruvar fungerar inte längre, så vi kom fram till att det är enklare att hitta passande bultar med muttrar och helt enkelt dra fast dem från insidan av dörren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-153d2f332c5e9cec18df723bceadb3ad.jpg
[Taget 120810]*..där syns det att dörrsidan åter är bortplockad. Tur det är ett par hål i insidan av dörren för annars vete fan hur vi annars skulle ha gjort för att få fast backspeglarna..*
Men några muttrar hittade vi dock inte. Så det blir att jag får ta vägen förbi någon av alla butiker i stan någon dag och helt enkelt köpa på lösvikt. (Låter som att jag ska köpa godis men..det är verkligen muttrar jag ska ha..)

Vidare så har vi monterat tillbaka inredningen i skuffen. Ja..det var i och för sig inte så himla svårt, för alla plastduttar satt ju i stort sett kvar i tyget, så det var bara att knäppa dit alltihopa igen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-90517c365411bf8a280de3d4a18620da.jpg
[Taget 120810]*..blir ju som lite finare invändigt när inredningen åter kommer på plats..*

Sen var det de här med tutorna. Visst, vi hade kunnat monterat dit dem och sett ut som ett par glada apor, men då hade det känts..lite dumt. Så vi hade isär dem och gnuggade dem med sandpapper och gav dem lite ny färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-38bf7e8e8fd926c2c4a1358828582fb0.jpg
[Taget 120810]*..isärplockade, nedslipade och maskerade tutor, redo för lack..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-c4db29b4873cb020b4ff4e5a6c6e0a9f.jpg
[Taget 120810]*Multitasking även kallat; fick telefonsamtal samtidigt som jag stod och lackade i garaget..här stannar man inte upp i produktionen inte!*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-992de6c043240ef3754ff972549969b6.jpg
[Taget 120810]*..även de fästen som var till tutorna fick sig lite färg för övrigt..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-b75923948f7237dc72e1a16d2cd7b2f1.jpg
[Taget 120810]*..och så blev dem med den nya färgen. Jao, blev i alla fall bättre..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-a2a38f2413610a7a17ec0645dd575b97.jpg
[Taget 120810]*..och så var huven äntligen monterad igen. Får se om det kommer behövas justering eller inte framöver..*

Här skulle nog ett par bilder ha varit på hur det såg ut efter att tutorna blev monterade, men dom bilderna är visserligen tagna, men med systemkameran som jag var så duktig att ta med mig..men den blev sen glömd ute i bilen så dom bilderna får komma upp sen.

Aja. Ska komma ihåg att skaffa dom där muttrarna, så man ÄNTLIGEN ska kunna få på dom där backspeglarna!

Edit; här kommer ett par bilder från systemkameran;

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-477b03855b4d0128711d823a2272368d.jpg
[Taget 120811]*..en liten närbild på bakre regionerna så att säga..cleant och snyggt blir det..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-7e1a385d74c7579be24c2b200cebf8f6.jpg
[Taget 120811]*..och så här såg det ut när supermeken med dom fräna kalsongerna, herr Mervolic, skruvade dit ena tutan..*
Senast redigerat av Mack (11 augusti 2012)

3 151 Inlägg
10 augusti 2012
Hehe, jag glömde visst att fota hur det blev med tutorna på...ajja..

Forummoderator
26 471 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Hehe, jag glömde visst att fota hur det blev med tutorna på...ajja..

Aja. Jag har ju bilder på det själv men ja..ute i bilen, haha.

2 712 Inlägg
11 augusti 2012
Det är väl snart dax för premiär och köra henne en sväng? wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Trucker
1 220 Inlägg
11 augusti 2012
I bagaget borde du skaffa en skiva och klä så man kan använda de oxå.. sist ja kände på de så var de bara en matta över reservhjulet. och btw du ha inte hört talas om dammsugare? tycker de ser ut som att en sån skulle behövas

Vissa är bara bättre än andra!

3 151 Inlägg
11 augusti 2012
teamvolvoracing skrev:
I bagaget borde du skaffa en skiva och klä så man kan använda de oxå.. sist ja kände på de så var de bara en matta över reservhjulet. och btw du ha inte hört talas om dammsugare? tycker de ser ut som att en sån skulle behövas

Städningen kan vara smart att spara till sist, det hamnar bara nytt skräp där annars... Iden med en skiva var dock rätt bra, tycker jag. smile

Forummoderator
26 471 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
amoreex Tro mig, det kliar i fingrarna. Ska bara få ihop honom lite till så kan man ta en liten provtur.

teamvolvoracing Det skall dammsugas. Faktum är att det blir en rejäl rekond sen när allt är klart, för det ser bokstavligt talat ut rent förjävligt ut invändigt i bilen. Men man får hållas lite, för skulle man städa nu så har man det ogjort sen.
Smart det där med en skiva. Får fundera på saken.

Mervolic Håller med. Fundersam om det inte är en skiva där original egentligen?

3 151 Inlägg
11 augusti 2012
Mack skrev:

Tror nästan det. Vore lite dumt annars. Du får väl fixa dit en hur som, och se det som en "förfining". smile

Forummoderator
26 471 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Mack skrev:

Tror nästan det. Vore lite dumt annars. Du får väl fixa dit en hur som, och se det som en "förfining". smile

Mjo. Vem vet..kanske rent utav finns en i reservdelsbilen?

3 151 Inlägg
11 augusti 2012
Mack skrev:
Mervolic skrev:
Mack skrev:

Får ta en titt där! smile

Forummoderator
26 471 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Mervolic skrev:

Får ta en titt där! smile

Har faktiskt inte tänkt på vad som egentligen är i skuffen där ännu.
Det ska banne mig kollas upp.

Lägger strax upp ett par bilder från när du och jag var dit sist, de som var i systemkameran..

Forummoderator
26 471 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Update!

120815

Blev lite gjort idag också, då jag hade med mig Ronnie som sällskap. Uppdaterar dock nu från min frus lilla bärbara dator så innehållet kan bli lite kortfattat..

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-c446bbf7f0d8a955a67689017c428c6a.jpg
[Taget 120815]*..har man inte två likadana packningar så gör man sig två någorlunda likadana packningar, a 'la MacGyver. På bild är den tillgjorda till vänster, och en original från reservdelsbilen till höger. Tror man ser skillnaden här..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-3f9fd0852a44f481a2e5ec1ea29f6add.jpg
[Taget 120815]*..ny färg på torkararmarna..här är det grundfärgen som åkte på, efter nedslipning..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-0993701ae4c96c7550ecede86f1ddd7e.jpg
[Taget 120815]*..och resultatet. Blir givetvis nya torkarblad framöver..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-9873298be5bfe2fe3290b0569b6cb82d.jpg
[Taget 120815]*..dragöglorna åter monterade, både fram och bak..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-f8640f6a4c35e9babd1389bd33ac4c61.jpg
[Taget 120815]*..och så var båda backspeglarna, efter lite uppslitna armar och jävelskap med försvinnande skruvar - åter monterade..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-cdbef4d661454dd60462675768d4992f.jpg
[Taget 120815]*..rutlisten åter monterad. Blev att vi plockade i stort sett hela ramen från reservdelsbilen och polerade upp denna. Blev även att vi plockade så många plastclips som vi bara förmådde från reservdelsbilen..*

Dessutom blev det borttaget lite fula dekaler innan vi gav oss för dagen. Dels de ultratorra som satt på insidan av bakrutan, men också de röda dekalerna på sidorutorna, som berättade att bilen hade ett "Clarion security System..."
Och just ja. Stoppet till huven blev även monterat igen. Detta skall dock putsas upp lite bättre, men känns bra att ha ett fungerade stopp igen, så man inte skadar lacken i onödan..

Allt för idag!

Trucker
1 220 Inlägg
15 augusti 2012
blir bara finare och finare! och ja tror vissa ha glömt de där med att ringa tongue

Forummoderator
26 471 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
blir bara finare och finare! och ja tror vissa ha glömt de där med att ringa tongue

Och jag tycker det står mest på ett visst community att en viss person jobbar titt som tätt...haha.
Men jo, tacktack. Blir bara bättre och bättre.

Trucker
1 220 Inlägg
16 augusti 2012
Mack skrev:
teamvolvoracing skrev:

Och jag tycker det står mest på ett visst community att en viss person jobbar titt som tätt...haha.
Men jo, tacktack. Blir bara bättre och bättre.

haha så kan de va tongue just därför man ska ringa..

Sök