2603
Sök

Macks: (Mazda 323 **RWD** '79 a 9400 mil) [..bilen med själ..]*..Han lever!..*

Räddningen från en säker död på skroten. En gång i tiden Farfars gamla Mazda 323 från 79 skall få en ny chans i livet. Frågan är om den tar chansen..det återstår att se. Inte världens snabbaste eller mest uppdatera tråd men jag... Visa mer

Forummoderator
572 560 Visningar
Uppdaterades senast 17 september 2024
Forummoderator
26 470 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Ryktas förresten även om en liten filmsnutt snart skall dyka upp..men en sån vill väl ingen se..?

Tydligen inte, men jag lägger upp den i alla fall. roll

Var svårt att filma och köra samtidigt. lol Blev lite skakigt.

Haha. Det var så jag funderade på vad du hade i görningarna när du plötsligt började på en omkörning...

amoreex skrev:
Tycker att vänster fram skärm ser lite blek ut om man jämför med dörren ?

En polering kanske eller har jag missat att den ska bytas eller så ? :o

Eller är de bara jag som lite dåligt efter varit vaken knappt en halvtimme ?

Det är en reservframskärm som sitter monterad. Rostig och jävlig, men det var för att han skulle gå igenom besiktningen. Den riktiga framskärmen är fortfarande olackerad..eller ja. Den blev lackerad av min vän men han blev inte nöjd med resultatet, petnoga som han är i sitt jobb, så han ville göra om det.

Stackarn skrev:
Om jag inte minns helt fel så är vänster framskärm inte lackad än.

Stämmer.

Mervolic skrev:
Stämmer bra, vänster framskärm är olackerad ännu...

Exakt.
Men som sagt..jag ska jaga på min vän lite mer. Vill ju kunna vistas i trafiken utan att skämmas!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 151 Inlägg
16 juni 2013
Mack skrev:
Haha. Det var så jag funderade på vad du hade i görningarna när du plötsligt började på en omkörning...

Nä, vadå... Jag brukar köra sådär ju. roll

Forummoderator
26 470 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
Mervolic skrev:
Mack skrev:

Nä, vadå... Jag brukar köra sådär ju. roll

Jajo, men jag var inte beredd på det, haha.

Forummoderator
26 470 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
Update!

130626

Vaknade av ett ytterst trevligt sms idag.

"Framskärmen äntligen lackad. Torr i morgon."

ÄNTLIGEN, som Gert skulle ha sagt!

Forummoderator
26 470 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
Stackarn skrev:
Härligt!

Nåt så in i norden!
Sen ska han ut på vägarna lite är det tänkt.
Ska även pilla lite med förgasaren..du råkar inte vara bra på sånt?

1 200 Inlägg
26 juni 2013
Nä förknasare är lite knepigt tycker jag. Ivf vissa originalförgasare. Lättare med webrar osv, för de vet jag hur de fungerar tongue

Forummoderator
26 470 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
Stackarn skrev:
Nä förknasare är lite knepigt tycker jag. Ivf vissa originalförgasare. Lättare med webrar osv, för de vet jag hur de fungerar tongue

Skit också.
Det är ju nåt galet med denna. Skulle tippa på tjuvluft eller nåt, eller att förgasaren behöver en liten översyn.

1 200 Inlägg
26 juni 2013
Tjyvluft är de ju snabbt kollat om det är, bara ösa på med startgas runt förgasare och insug smile

Forummoderator
26 470 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
Stackarn skrev:
Tjyvluft är de ju snabbt kollat om det är, bara ösa på med startgas runt förgasare och insug smile

Jo, det är nog första och enklaste steget.
Är ju så skumt. Kan ju lika gärna vara nåt med choken eller liknande, för om man har den utdragen någon centimeter så har han tomgång, alldeles utmärkt.
Men sen är det lite som han själv vill när den är helt intryckt. Ibland har man tomgång men oftast tvärdör han.

Forummoderator
26 470 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
Update!

130627

Var förbi och hämtade framskärmen tidigare idag. Var trött som fan - ursäkta svordomen - på grund av en mardröm som jag vaknade av alldeles för tidigt och sen inte riktigt kunde somna om efter..men hey. Framskärmen var ju klar, så man fick ju slita sig.
Att jag senare på kvällen inte kunde hålla mig ifrån att gå ut till garaget och åtmindstone påbörja bytet...det var väl kanske ingen förvåning..inte ens för min fru.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-cc6a7c7530046ca00a2c15a2e9049010.jpg
[Taget 130627]*..äntligen är han hemma den nya framskärmen..eller..flygeln..hur säger man?*

Det var ju lite saker som skulle plockas ner för att skärmen skulle kunna bytas. Visst..jag behövde säkert inte plocka av kofångaren och frontläppen, men det kändes som att jag då lika gärna hade kunnat repa den nylackade skärmen till förbannelse, så klumpig som jag ibland kan vara så..det blev det säkra före det osäkra..

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-2edf0cfae30f0056a64690bfeafa01c0.jpg
[Taget 130627]*..kofångaren lös..frontläppen under likaså..och lyktsarjen fick lossas lite temporärt..*

Självklart tappade jag ner en av skruvarna till skärmen, ned bakom spolarvätskebehållaren. Nog för att det är en gammal bil där det är gott om svängrum men just bakom spolarvätskebehållaren var det så tajt att det tog runt tjugo minuter att först lokalisera den- sedan svära åt tilltaget - och sist faktiskt fiska upp den..

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-c591427cc0910bd27ae3ad01912ee6a9.jpg
[Taget 130627]*..skillnaden på nya och "gamla", eller den så kallade reserven. Han fyllde sitt syfte såklart..men jag är glad att snart få slippa se den..*

Väl ditlagd noterade jag att det fattades en skruv för att ordentligt få skärmen på plats. Det är den lilla speciella till längst ner, nere vid förardörren. Får fixa en ny sådan framöver. Blir även att jag får plocka lite clips till innerskärmen, från reservdelsbilen.
Inpassning återstår eventuellt, om jag inte nöjer mig. Blev ganska bra, men "ganska" kan alltid bli bättre!

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-ca545c1969380f07d177e5f242546b83.jpg
[Taget 130627]*..framskärmen ditmonterad..sedan kofångaren och sist frontläppen..notera att blinkersglasen är borttagna, samt registeringsplåten..*

Registreringsnummerplåten blev borttagen därför att jag skall byta ut den till en ny, såklart i plåt. Har ju en liggandes sedan tidigare.
Blinkersglasen har jag tagit med mig för att försöka piffa upp dem lite försiktigt.
Detta äventyr återstår dock att se hur det kommer sluta..

3 151 Inlägg
27 juni 2013
Yay. It's whole again! smile

Forummoderator
26 470 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
Mervolic skrev:
Yay. It's whole again! smile

Så gott som i alla fall, hehe.

Forummoderator
26 470 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
Update!

130630

Blev en lång dag igår i ett helt annat ärende, men idag, söndag, kunde jag bara inte hålla mig så här på kvällskvisten, så jag tog och pysslade lite med Mazdan..

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-8682d406408cc531647ca0368309dd5e.jpg
[Taget 130630]*..efter lite putsande så blev blinkersglasen så här..*

I och med att jag tror att dessa plastdelar är ganska "mjölkiga" från fabrik redan, så fick jag helt enkelt nöjda mig med hur de nu blev.
Använde mig av vattenslip av grovlekar från 800p till 2000p, för att sedan avsluta med polermedel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-10ef79992de48fb1816a5db19295469f.jpg
[Taget 130630]*..blinkersglasen åter monterade på bilen..blir bara bättre och bättre!..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-608717aa5374bd0c11da2a7f21dca95b.jpg
[Taget 130630]*..en liten helhet på fronten i stunden. Sakta men säkert börjar han åter ta form..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-41075750e7e4fd43eab3f5db6a4fd202.jpg
[Taget 130630]*..gav mig även på att byta till den nya regplåten framtill. Vill använda den gamla hållaren, så använde mejsel så försiktigt som jag kunde för att sära på..vad man nu ska kalla den nedre läppen som klämmer fast plåten..*

Blir dock till att jag tar med både plåt och hållare hem till farsan och använder mig av bättre verktyg. Dels för att få till "läppen" så den åter blir fin igen, men också för att..ja inte skada något. Vore ganska tråkigt.

Det var allt för nu.

Körglad
68 Inlägg
1 juli 2013
Blev ju skitbra mä nye skärmen! big_smile Vad gäller blinkersen ska man efter vattenslip låta dom torka helt och sen lacka med klarlack för bästa resultat. Fast jag tyckte det där så ganska skapligt ut de mä wink

Forummoderator
26 470 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
Kompe skrev:
Blev ju skitbra mä nye skärmen! big_smile Vad gäller blinkersen ska man efter vattenslip låta dom torka helt och sen lacka med klarlack för bästa resultat. Fast jag tyckte det där så ganska skapligt ut de mä wink

Jo visst blev det!
Aha..det är så man ska göra.
Hm, ja dom är ju inte så svåra att plocka lös och lacka om inte annat.

3 151 Inlägg
1 juli 2013
Mack skrev:
Blev en lång dag igår i ett helt annat ärende

Määh, skojar du eller.. Jag sov fan bort hela söndagen! roll

Ser för jävligt bra ut med blinkersen, men du får göra som Kompe säger och dra på ett lager klarlack eller två så blir det supers. cool

Forummoderator
26 470 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Blev en lång dag igår i ett helt annat ärende

Määh, skojar du eller.. Jag sov fan bort hela söndagen! roll

Ser för jävligt bra ut med blinkersen, men du får göra som Kompe säger och dra på ett lager klarlack eller två så blir det supers. cool

Haha ja..söndagen blev lite som den blev faktiskt.
Och japp..blir ett par lager klarlack på dem. Ska det göras så ska det göras riktigt!

Forummoderator
26 470 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
Update!

130701

Hållaren till registreringsplåten fick - efter lite svärande hemma hos farsan - förpassa sig till bilhimlen. Blev i stället traditionella hål i skylten, för montering såsom man..ja. Brukar, så att säga.
Dock..så hittade jag nu då inte den lilla asken med skruvarna och dom där vita pluttarna..damnit!

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-527269fa13e98595022c4633af60927f.jpg
[Taget 130701]*..kan ju bli bra så här också med regplåten..*

Ska bara skaffa mig ett par brickor och lägga mellan..men ja. Hade inte tackat nej till dom riktiga grejerna som alltid följer med dom nya skyltarna.
Vart fan har jag gjort av dem?

Forummoderator
26 470 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
Update!

130703

Monterat regplåten fram fullständigt finito - check!

Sök