4010
Sök

hur mkt högre spelar sonic 15 vs sonic 10???

1 058 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
har nyligen köpt en Carpower sonic 10 och den spelar hur bra och snyggt som helst, men jag skulle vilja ha lite mer tryck ändå känns det som.. så funderar på köpa en likadan fast 15", och undrar om man kan veta på ett ungefär hur mkt högre den kommer spela.. känsligheten på 10" är 84DB och 15" är 88DB, innebär detta att man med en bra låda kan få ut ca +4DB?? och hur mkt är egentligen 4DB?

steget i fråga är ett mutant monoblock, levererar 800WRMS@1ohm.
Senast redigerat av vw_performance (19 september 2007)

PoLoud =D

16 197 Inlägg
19 september 2007
3dB e typ en fördubbling av ljudnivån..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team Autohifi!
865 Inlägg
19 september 2007
Det är svårt att säga i praktiken om du kommer spela högre... en 15"are kräver mer effekt än en 10"are eftersom den har en större kon yta och flyttar mer luft.
Jag skulle kanske rekomendera dig 2st Sonic 10"are då i stället.. Men om det är "trycket" du är ute efter så kan det bli så att du uplever det som bättre med en 15"are.

Good luck!

10 287 Inlägg
19 september 2007
Runt 8dB är en fördubbling av upplevd ljudnivå - "dubbelt så högt".

/Göran

evilaudio skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

16 197 Inlägg
19 september 2007
Sharky skrev:

/Göran

evilaudio skrev:

upplevd??   

va ja vet så brukar iaf ja mäta upp mina bilar me TermLab instrument.

kvittar ju hur man upplever de i mina ögon/öron.. en bil som flyttar mycke lyft upplevs ofta som högre än en dB-bil som "burpar"..

som alla dessa "demo-bussar" dom flyttar sjuka mängder me luft för de spelar dom inte så högt.

1 058 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
men anledningen att jag vill byta till en 15 istället för två 10or e att jag vill köra steget i 1ohm. men om man håller sig till specen på basarna så är det 2X400wrms tålighet på 15" och borde därför funka rätt bra med mitt steg tycker jag? vad tror ni??

PoLoud =D

1 058 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
evilaudio skrev:

läste nånstans att 3dB är en fördubbling av akustisk effekt, och 10dB är en fördubbling för mänskliga örat.. vet inte om det stämmer, och ännu mindre om hur mkt man egentligen upplever 3db i verkligheten.. kanske är det en sjuk skillnad eller kanske ingen skillnad alls. ??

PoLoud =D

10 287 Inlägg
19 september 2007
Ja precis. "Ljudnivå" kan avse dels Ljudtrycksnivå och dels upplevd ljudnivå.
Om vi tar ljudtrycksnivå så är alltid 3dB en ökning av ljudtrycket till det dubbla (inte "typ" utan alltid). Om vi går in på subjektiv uppfattning av ljudnivå så är en ökning på i intervallet 8-10dB det som människan uppfattar som dubbelt så högt. Dvs fördubbling av (upplevd) ljudnivå.

/Göran

evilaudio skrev:
upplevd??   
.

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
19 september 2007
Har du en hemmabioanläggning med remote? Där brukar man kunna krana upp ljudet en dB i taget. Då är det bara att sätta sig och prova hur man upplever förändringar på 1dB, 2dB etc.

/Göran

vw_performance skrev:
...och ännu mindre om hur mkt man egentligen upplever 3db i verkligheten.. kanske är det en sjuk skillnad eller kanske ingen skillnad alls. ??

(Groucho Marx).

16 197 Inlägg
19 september 2007
Sharky skrev:
Ja precis. "Ljudnivå" kan avse dels Ljudtrycksnivå och dels upplevd ljudnivå.
Om vi tar ljudtrycksnivå så är alltid 3dB en ökning av ljudtrycket till det dubbla (inte "typ" utan alltid). Om vi går in på subjektiv uppfattning av ljudnivå så är en ökning på i intervallet 8-10dB det som människan uppfattar som dubbelt så högt. Dvs fördubbling av (upplevd) ljudnivå.

/Göran

evilaudio skrev:
upplevd??   
.

de e mycke möjligt... de där me upplevd nivå har ja inte forskat så mycke i smile

vem bara att 152,5 dB i vår lilla panda e högt wink

1 058 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
okej, nu har vi fått bekräftat hur det funkar med dB också.. tack ;P

åter till min fråga då, är det värt att ta chansen att köpa 15"?? kommer det spela högre, alltså kommer jag uppleva en vesäntlig skillnad i "tryck" som gör det värt att köpa denna basen??

PoLoud =D

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
19 september 2007
Sharky skrev:

/Göran

evilaudio skrev:

Saxat från Wiki:

Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas. För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring.

21 761 Inlägg
19 september 2007
vw_performance skrev:
är det värt att ta chansen att köpa 15"?? kommer det spela högre, alltså kommer jag uppleva en vesäntlig skillnad i "tryck" som gör det värt att köpa denna basen??

Jag har jämfört  två 10" med 600W inmatad effekt, mot en 15" med 800W inmatad effekt och att båda basmodellerna sitter i en sluten låda med samma Qtc. Då spelar 15" teoretiskt ca 3-5dB högre vid 30-90 Hz.

Samma jämförelse fast med endast en 10" med 600W inmatad effekt, mot en 15" med 800W inmatad effekt och fortfarande samma Qtc. Då spelar 15" teoretiskt ca 6-8dB högre vid 30-90 Hz.

Enligt teoretisk beräkning i ett lådberäkningsprogram så kan alltså 15" spela nästan dubbelt så högt ljudtryck som en 10" i en sluten låda med samma Qtc i båda lådorna. Du kommer att märka ordentlig skillnad.

1 058 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
okej, men då kan man ju säga att jag kommer få en hyffsat stor skillnad då alltså! får väl helt enkelt testa och se..  ;P

PoLoud =D

med lem
1 925 Inlägg
19 september 2007
vw_performance skrev:
okej, men då kan man ju säga att jag kommer få en hyffsat stor skillnad då alltså! får väl helt enkelt testa och se..  ;P

jag köper gärna 10an av dig smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

BilstereoNörd
576 Inlägg
20 september 2007
Har du optimerat den 10" du har? Med tanke på att du verkar ha en BMW sédan så kommer det bli ändå svårare att få in trycket i cupén!
15" vill flytta ändå mer luft och kommer bromsas av ditt täta bagage.
Hur högt spelar du med 10"??
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

1 058 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
BAE skrev:
Har du optimerat den 10" du har? Med tanke på att du verkar ha en BMW sédan så kommer det bli ändå svårare att få in trycket i cupén!
15" vill flytta ändå mer luft och kommer bromsas av ditt täta bagage.
Hur högt spelar du med 10"??
// Tommy

jag har öppen skidlucka och 2st 110mm portar i hatthyllan på bmwn så det funkar hyffsat bra trots allt. den sitter inte i nån speciellt anpassad "spela högt" låda om du menar det, utan i en vanlig musik anpassad låda.

har inte nån aning om hur högt den spelar, men mäter bertilssons dB så kan jag kika förbi och kolla detta nån gång.

PoLoud =D

tokfrans
982 Inlägg
20 september 2007
jag vet att man kan spela höööögt med 1st sonic 15.. wink mkt högt..

1 058 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
k1mm0 skrev:
jag vet att man kan spela höööögt med 1st sonic 15.. wink mkt högt..

tror du detta även gäller i min bmw med endast 800wrms?? du spela väl två sinus 3000 på din eller ;P

PoLoud =D

BilstereoNörd
576 Inlägg
21 september 2007
Det går fint att komma hit och mäta så kan vi titta på vad som går att optimera.
För det kommer att spela betydligt mer med en 15" om den utnyttjas väl.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Sök