Tjena har lite problem med bilen , den blåryker när jag gasar fullt och släpper av. bilen går bra inga fel så men den ryker som fan , tacksam för svar och råd
Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
SweHedis skrev: Tjena har lite problem med bilen , den blåryker när jag gasar fullt och släpper av. bilen går bra inga fel så men den ryker som fan , tacksam för svar och råd
Tjenare höghuset jag skulle tippa på att det är turbon som är dålig !! // Emil
"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
ja har varit med om att den tar olja pga att topplockpakningen är dålig. och då rök det blått. Dra ett komptest och kolla kompet och då får du reda på om ringarna är dåliga
Senast redigerat av Johan_leet (19 september 2007)
Johan_leet skrev: ja har varit med om att den tar olja pga att topplockpakningen är dålig. och då rök det blått. Dra ett komptest och kolla kompet och då får du reda på om ringarna är dåliga
okej okej . det låter som att motor tar olja någon stans. ja du .. kolla så du inte har stopp i vevhusventiliationen , om det är stopp i den så är det högt tryck på oljan och då kanske den trycker ut någon olja från topplockpakningen. ta dän tändstiften och kolla på dom, det syns när det är förbränd olja på dom. kolla om det är mkt oljigt under motorn. annars kan det vara att oljekylningen i turbon är trasig att det läker där. borde vara något utav det.
( låter kanske sjukt att det kan vara vevhusventillationen , men ja har varit med om det . )
Lycka till !
Senast redigerat av Johan_leet (19 september 2007)
Johan_leet skrev: okej okej . det låter som att motor tar olja någon stans. ja du .. kolla så du inte har stopp i vevhusventiliationen , om det är stopp i den så är det högt tryck på oljan och då kanske den trycker ut någon olja från topplockpakningen. ta dän tändstiften och kolla på dom, det syns när det är förbränd olja på dom. kolla om det är mkt oljigt under motorn. annars kan det vara att oljekylningen i turbon är trasig att det läker där. borde vara något utav det. Lycka till !
jag tror att de är vevhuset som spökar en polare hade samma problem dock har han ej en turbo men den rök den med
det är bara att ta dän och göra rent ! det skadar inte det bli massa oljekondens. som man på lättaste sätt förklarar : (ser ut som senap!) ta dän och blås rent med tryckluft! Lycka till!
Johan_leet skrev: det är bara att ta dän och göra rent ! det skadar inte det bli massa oljekondens. som man på lättaste sätt förklarar : (ser ut som senap!) ta dän och blås rent med tryckluft! Lycka till!
Tycker de låter exakt som turbon som håller på att ge sej... Har en kompis som mekat på volvo och som han förklarat de så finns de tre olika sätt man kan märka att en turbo är slut på, minns inte alla tre, men en var att den blåryker kraftigt vid gassläpp...
Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**