1993
Sök

6/9 eller 6/5?

37 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
tja, jag har hål i dörren för 6´9 men blir det bättre ljud med 6´5 i dörren eller?..har en caddy så får inte plats med så mkt.

BilstereoNörd
576 Inlägg
22 september 2007
Om du har hål i dörrarna för 6x9" så ska du absolut inte stoppa in mindre 6,5" det blir inte bättre.. (förutsatt att det är samma märke på högtalarna)
finns ju givetvis billiga skit 6x9 som spelar sämre än ett par bra 6,5"..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

schtek
478 Inlägg
22 september 2007
Är väll en smaksak egentligen, jag hade stoppat i 6½'or dem ger bättre diskant än ett par 6*9'or som ger mer basigt ljud..

37 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
jojo men om deet blir bättre ljud med ett par 6x5" så hade ja ju tänkt göra nya hål i dörren men om det inte är nån skillnad om inte bättre så har ja ju kvar 6x9" hålen .

BilstereoNörd
576 Inlägg
22 september 2007
Det är inte säkert att ett par 6x9" har mindre diskant!  de brukar ju ofta vara 3-vägs..
så det är helt enkelt en fråga om märke och hur de konstruerat högtalaren...
Finns många märken som ger mer diskant och mellan i 6x9" än i sina mindre 6,5"..
Bas är ju inget man får för mycket av i dörrarna...hehe

Men du ska alltså bygga bafflar för att förminska dörrhålen då till 6.5".. men jag tycker du först ska lyssna på samma märke o serie av högtalare och jämföra 6,5" och 6x9"
innan du bestämmer dig. skulle det bli för mycket bas med 6x9" så finns det ju faktiskt basreglage på stereon.
// Tommy

BAE SPLpro (dB-mätare)

539 Inlägg
22 september 2007
låt vara kvar 6x9"

det finns massa bra högtalare i en storleken som ger en kristallklart ljud

37 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
ah kanske ska ha kvar hålen då då,,men blir det inte lite skumt ljud om jag har 6x9" i dörrarna plus att jag har en dubbel 10"bas fram i mittkonsollen,,eller kanske inte gör nått?..så det inte låter fram ifrån bara asså:P

21 761 Inlägg
22 september 2007
Du delar ju av 6x9" så att de inte spelar samma frekvensområde som basarna, då ska det inte låta konstigt. Med den storleken på elementet så blir det inte några problem att möta upp dubbla 10", eftersom basarna sitter fram så borde ljudet dessutom bli riktigt tajt och synkat med varandra tycker jag iaf.

Men det där ska BAE kunna svara på, han vet hur ljudet kan låta när man har baslådan fram.

37 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
Okeej,,det blir nog bra:P..Tack för hjälpen!

BilstereoNörd
576 Inlägg
22 september 2007
Ja det är en strävan för alla välljuds fantaster att få ha allt ljud ifram, alltså ha en scen med djup och bredd. då med basen spelandes i fas (utan tidskomp).
Det blir helt klart tajtare..

Så det inte ligger en låda i bagaget o låter som om den spelar en annan låt lol
// Tommy

BAE SPLpro (dB-mätare)

37 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
heh eokeej:P..så det låter bra fast man har allt fram med bra grejer?tongue
Senast redigerat av LowVW (22 september 2007)

Sök