3716
Sök

Vad ska man tänka på när man plastar mot kaross??

X40 Nordic
784 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
Tjena jag tänkte nu börja med att plasta dit/ihop mina sidokjolar med karossen och lite breddare med. Så jag undrar helt enkelt hur man gör detta på bästa sätt för att undvika sprickor och hur man för själva glasfiberna och polyserterna att fasta på bästa sätt mot karossen.
Senast redigerat av m_a_c (23 september 2007)

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
22 september 2007
nu vet jag inte hur just billack reagerar, men på kompositverkstaden jag jobbade innan slipade vi alltid bort all färg innan laminering.. funkade helt enkelt inte att laminera över färg, färgen bubblade o plasten fastnade därmed inte.., plåt och metall biter det däremot alldeles utmärkt på. Men nu kanske de inte e samma sak, annan färg och troligtvis skarpare plast m.m. inom industrin där jag jobbade...

X40 Nordic
784 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
OK det var som jag trodde då men är det ingen mer som kan ge mer tips eller bara säga att det jag tror och det turbotompa säger är korekt.. Vet att det finns en massa som har plastat in kjolarna i karossen så mer svar borde man ju kunna få fram.

406 Inlägg
22 september 2007
Nu har jag inte provat att plasta fast några breddare och kjolar men jag vet iaf att färgen måste bort annars kommer det att lossna! Ett tips är att du vaxar (med ett speciellt släppvax) där du INTE ska ha någon polyster, så om du skulle råka spilla lr så och det skulle härda så har du möjlighet att ta bort resterna utan att slipa ner det.

My way or the highway? I take both sideways

X40 Nordic
784 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
OK tack för dom tipsen jag har fått. Finns det ingen mer som har något bra att tilläga allt är av intresse. Man vill ju att det ska bli så bra som möjligt.

16 197 Inlägg
23 september 2007
ska du plasta me vanligt polyeseter så behöver de inte va plåtrent.  bara slipa ytan me grovt papper (40-80) sen e de bara plasta på.. kan lova dig att de håller..  min jetta plasta ja ihop hela bodykitet me bilen å de höll tills för 2 veckor sen när ja åkte av vägen me den..

å me tanke på att ja hade rätt mycke stereo i bilen å spela sjukt högt för de mesta utan att de sprack elle bubbla sig så e de inge problem.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

X40 Nordic
784 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
OK tråkigt att höra om det där med bilen den var ju trots allt riktigt fin. men det känns ju bra att veta att det troligtvis kommer att hålla då.

Sök