3070
Sök

Tändstift som ger hk?

451 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
Kan tändstifter ge hästkrafter?..hmm http://www.ontop.nu/indexhalo.htm

SamLaG MeD FöRaReN UnDer FäRd Är StRänLiGeN FöRbJuDeT MeN JaG StAnNaR GäRnA!!

8 267 Inlägg
23 september 2007
O ja, stift kan ge effekt-/ vridökning på någon enstaka %.

5 198 Inlägg
23 september 2007
Minst lika mycket som sportratt och fartränder

451 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
de låter ju bra me hk.. inte så farligt me några hästar till wink

SamLaG MeD FöRaReN UnDer FäRd Är StRänLiGeN FöRbJuDeT MeN JaG StAnNaR GäRnA!!

741 Inlägg
23 september 2007
Seriöst kan detta vara något att prova? kan dom stiften användas till vilken bil som helst?

539 Inlägg
23 september 2007
bra stift ger bra förbränning, vad rfesultatet blir, lista ut själva...

741 Inlägg
23 september 2007
Garic skrev:
bra stift ger bra förbränning, vad rfesultatet blir, lista ut själva...

Aningen mer effekt ökning?

145 Inlägg
23 september 2007
Från internet... "The halo plugs worked well with the SC in term of generating power, so I left it there. The spark plug in cyl 2 was loosened. This plug has a ring + 3 legs designed anode. The ring was missing. The tip of the sparkplug was fine and has no sign of detonation. We suspected that the missing ring has caused damaged to the cylinder wall; enough for the piston rings to potentiate this damage leading to piston slap."

låter inte bra.

741 Inlägg
23 september 2007
Saab förare iallfall ska inte använda detta tändstift har jag nu fått klart för mig, anledning:

"Saab använder tändstiften och DI-kassetten för en extra uppgift. De används av motorstyrdonen Trionic för att mäta vad som händer i cylindrarna vid förbränningen. Av denna mätning detekteras spinkningar och knackningar (och även mängden etanol i BioPower-motorer) och om tändstiften har annan utformning än vad Saab har kalibrerat systemet får blir mätresultatet fel."
Senast redigerat av Joo (23 september 2007)

263 Inlägg
23 september 2007
Det där har jag oxå funderat över! Om man ska köpa nya såna stift till bilen eller ej...

Volvo-Real-Power!

654 Inlägg
24 september 2007
Jodå,stift kan ge effekt/NM.
MEN,bara stift som passar och är matchade till DIN motor..Inte en lika dan motor som din.
För att hitta stift som verkligen är optimerade osv för din motor så får man i princip köpa en massa stift och sen upp med motorn i bänk och köra den för att få fram vilket/vilka sitft som är bäst.
Och det kan även va så att du får ställa om tändningen för att hitta effekt.
På en relativt orginal motor så är det oftast bäst att följa tillverkarens rekomendationer.
Både vad gäller tillverkare och hårdhet osv på stiften.

low profile
253 Inlägg
24 september 2007
Kalla stift skall man ha

2 600 Inlägg
24 september 2007
kan man ha det på en orginal bil me eller?

gör som jag kör gubba racer=)

5 710 Inlägg
24 september 2007
GTI-95 skrev:
Kalla stift skall man ha

Nej....man skall ha korrekt värmetal.
Vad korrekt värmetal är beror helt på körsätt och motorspec.

MVH Jonas
..............

654 Inlägg
24 september 2007
På orginal bil/motor förljer man tillverkares rekomendation.
OM inte annat finns dokumenterat med faktiska resultat!

761 Inlägg
24 september 2007
det finns tillochmed dom som köper en drös med stift bara för att de ska hamna på samma sätt alliphopa, dvs att "tappen" pekar åt samma håll när stiftet är i botten. Rent båg om man frågar mig, men jag är en sådan människa som ska uppleva förändringen snarare än ett papper med lite nuffrer på.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Smålänning
7 887 Inlägg
24 september 2007
FINNS JU INTE TILL VOLVO B20!!!

Ville ju ha ett sånt i moppen, Och i sachs så är det samma stift som i B20...
Där borde det hålla åtminstånde 5000 mil... vilket betyder att jag antagligen aldrig mer behöver byta stift big_smile

I saaben vetefan om jag skulle våga sätta sånna stift. Var ju svindyra, och den har bränt upp alla märken utom NGK hittils, så... Va dom billigare skulle man ju provat...

EDIT: Nej stiften ger knappast en effektökning... Gnistan blir ju inte starkare än tändspolen orkar... Kanske håller längre om inte cirkeln trillar av som någon skrev... Inte så bra då...
Senast redigerat av twin_cam (24 september 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

121 Inlägg
25 september 2007
Detta är en rolig fråga.. Tror faktist på att rätt tändstift på rätt bil kan ge resultat..
Ägde tidigare 2 Ford V6 2.9i och dom motorerna älskade bosh super 4 konstigt men sant.. dessa stift helt enkelt fungerade mycket bättre än org. Tyckte att båda bilarna gick lite bättre med dom, kanske var inbillning va vet ja.
/MVH Ras

Smålänning
7 887 Inlägg
25 september 2007
Min bil hatar allt utom NGK smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

SKÅNING
1 215 Inlägg
25 september 2007
Du skrev:
Detta är en rolig fråga.. Tror faktist på att rätt tändstift på rätt bil kan ge resultat..
Ägde tidigare 2 Ford V6 2.9i och dom motorerna älskade bosh super 4 konstigt men sant.. dessa stift helt enkelt fungerade mycket bättre än org. Tyckte att båda bilarna gick lite bättre med dom, kanske var inbillning va vet ja.
/MVH Ras

precis det kan ju vara så att det är psykiskt tror mycket på att det är psykiskt

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Sök