4824
Sök

Högre DB utan säkring??

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 september 2007
För att inte nämna att mätningen för att statistiskt kunna säkerställas måste göras bortåt 10 ggr, (8 börjar det bli någorlunda tillförlitligt). Sen kan man ju välja ett konfidensintervall på 50% med, och då kan man bevisa det mesta, typ att humlan kan flyga...

Men okej, låt oss anta att Elvis har rätt, man ökar 0.1dB. DEN idiot som ens FUNDERAR på detta  - dvs skita i säkringen! - om han inte skall tävla (och enbart under tävling!!!) kan ju börja tänka...

mvh jonas

Sharky skrev:
Grundläggande problemet är att hålla koll på alla andra parametrar som påverkar mätresultatet. Har man inte det måste man utföra något hemskt som kallas störningsberäkning (har inget med elektriska störningar att göra utan är en beräkning på hur hur mycket tex en ändring på lufttemperatur på en grad påverkar - stör - mätresultatet).

/Göran

Brlelvis skrev:
Skulle inte skriva mer sa jag men jag blev tvungen;)  Köper dina tankar o funderingar MEN för mig får man vara bonde, smyg fikus eller jobba på nasa så länge instrumäntet visar plus siffror! detta mättes nämligen även med en "mikkometer" som den heter, en mycket finkänsligare mick än termlabets. denna mäter millivolt som det sedan finns en lista att följa vad det blir i dB! Kan vid intresse försöka scanna in dom papper o lägga ut här också om nån undrar hur den funkar o ser ut! Men nog om detta nu jag har fått plus resultat och det räcker för mig!

Tack o hej

Senast redigerat av jonash (26 september 2007)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
26 september 2007
Hur mycket ström drog anläggningen vid burparna ungefär?

736 Inlägg
26 september 2007
Puttson skrev:
jag undrar bara.   hur många tester gjordes och när det spelades  spela du med säkring första gången eller ?   bara en sån enkel sak kan ju göra det    ett 70Ah batteri + 800A =   låter jävligt tufft för det lilla batteriet,  efter första burrpen så kan batteriet ha sänkt sin kvalite....

Nåja startmotorn kan ju dra bortåt 200 A som max... Det klara de flesta batterier.

tokfrans
982 Inlägg
26 september 2007
jag kör aldrig med säkringar 8-)

21 761 Inlägg
26 september 2007
Men du är ju en tokfrans ju. wink

Fått till lådan än?
Senast redigerat av Drönirettab (26 september 2007)

tokfrans
982 Inlägg
26 september 2007
bytt bil 8-) blev en annan låda. hihih (A)

jag är en tokfrans wink

782 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
jonash skrev:
bushmyra skrev:
Lugn nu jag är inte dum i huvet..Självklart vet jag varför man har en säkring.. jag hade bara en fundering känns lite som en flaskhals.. Ampere enligt kondingen pekar runt 145-50 amp kör med anl säkring
Och jag skulle bara ersätta säkringen vid själva mättillfället åker ju inte runt och lyssnar på max volym...

Hade du förstått vad säkringen avr till för sa du? Vi repeterar: det har INGENTING med VOLYM att göra...

mvh Jonas

Mer ström till steget =högre volym!!!!!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

782 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
wh0re skrev:
Det hade kanske funkat om det var så att det verkligen var ljudet som färdades i kabeln...

Men det är det ju inte smile

ÄR du på riktigt???? ärta

Smålänning
7 887 Inlägg
26 september 2007
Brlelvis skrev:
Drönirettab skrev:
Hur mycket ström drog anläggningen vid burparna ungefär?

Mätte inte ampere, men spänningen sjunker från 13,7 "vilospänning" till 9,2 vid burp!

Nu måste jag lägga mig i med smile
Om batteriet sjönk till 9,2 volt vid burp, Hur kan du då ha 10000W?

Och om du hade det vid 9,2 volt, så måste säkrningen ha gått, eftersom anläggningen kräver en säkring på minst 1087A vid det vottalet...

Faktum är, att om du har 10000W så går din 800A säkring redan vid 12V, då anläggningen kräver 833A.

Ett friskt batteri är på ca 14 volt vilospänning, och sjunker det under 10 v så är det urladdat.
Med andra ord så är mätningen utförd med ett slitet eller halvladdat batteri, och då kan inte resultaten vara 110% tillförlitliga.

Men det verkar lågiskt att säkringen kan vara en flaskhals, eftersom du redan ligger på gränsen. Sätt dit en säkring på 1000A så kommer du inte få samma resultat.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

tokfrans
982 Inlägg
26 september 2007
när vi burpar så sjunker spänningen till under 10volt men stiger tillbara till kanske som i mitt fall från 13.9 till 13.7 efter burp..

och han elvis skrev att stegen är speacde 10kw inte att han fick ut det..

mvh kim

21 761 Inlägg
26 september 2007
bushmyra skrev:
Mer ström till steget =högre volym!!!!!!

Det stämmer iof men det är i ditt fall endast mätbart, inte hörbart.

0,1dB skillnad i ljudet kan lika gärna bero på flera andra saker, tex om alla kablarna i hela systemet har perfekt kontakt eller inte. Det gör antagligen större skillnad om du sätter mer batterier, dämpar karossen bättre osv.

En annan sak är att om man belastar en säkring med den högsta specade strömmen så blir den varm, det innebär mer eller mindre förluster förstås. Då kan man vända på saken och säga att säkringen är underdimensionerad.

Jag tror inte att Brlelvis talar osanning om testet, men frågan är också hur stor energi man ska lägga på den lilla skillnaden med säkringen när det i värsta fall kan innebära kabelbrand och när det dessutom mest troligt kan göra större skillnad med andra knep.

16 197 Inlägg
26 september 2007
säger som ja sagt tidigare.. säkringar e töntigt..hehe.  må sämste bil brinna.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Smålänning
7 887 Inlägg
26 september 2007
Hur testade ni batteriets skick innan? Med syramätare? Det är det enda tillförlitliga, för då ser man i varje cell.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

782 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
Är införstådd i riskerna med att ta bort säkringen.. och jag kommer inte att göra det.. vi har spelat 137.9 med bilen vid sista tävlingen efter det så har hatthyllan smakat på sågen och ett banner batteri a 2400:- monterats och dämpat skuffen extra med byggskum och bitumen så vi hoppas på ett bättre resultat..

Passar på att fråga nu när vi pratar smågrejor ,vilken temperatur ska stegen ha för att lämna mest med effekt??.

kul att tråden blev så populär!
Senast redigerat av bushmyra (26 september 2007)

21 761 Inlägg
26 september 2007
twin_cam skrev:
Hur testade ni batteriets skick innan? Med syramätare? Det är det enda tillförlitliga, för då ser man i varje cell.

Nu var det ett Banner RunningBull som användes, det är ju ett AGM batteri och då är spänningsmätning det enda sättet att kolla laddstatus. För att kontrollera batteriets skick så är belastningstest det enda sättet att mäta.

16 197 Inlägg
26 september 2007
twin_cam skrev:

batterier elvis kör me i pandan e ett Banner runningbull.. tror inte de e möjligt å syraprova de eftersom de e ett Gel batteri om ja inte har fel..

hade ju 4 likadana battarier i jettan å storleken större har vi i Chevellen.

Smålänning
7 887 Inlägg
26 september 2007
Drönirettab skrev:
twin_cam skrev:

Nu var det ett Banner RunningBull som användes, det är ju ett AGM batteri och då är spänningsmätning det enda sättet att kolla laddstatus. För att kontrollera batteriets skick så är belastningstest det enda sättet att mäta.

Batterianalysator också wink En finurlig digital manick.
Okej. Har ingen kolla på Banners sortiment. Men sådana batterier är rätt tåliga, så jag antar att ditt resultat stämmer. Man får 0,1 dB ökning om man tar dän säkringen.

För det var naturligvis samma lufttryck, temperatur, luftfuktighet m.m...

Men jag tror faktiskt på dig. Efter att ha räknat lite och märkt att du ligger på gränsen i säkringsstorlek så blir den varm och därför så stryper den strömmen lite.
Jag anser det fullt möjligt att få någon enstaka procents ökning i dB om man tar bort säkringen. Särskilt om den ligger på gänsen.

10 287 Inlägg
26 september 2007
Om du påstår att du fick exakt samma resultat alla gånger så är det knappast sanningen du beskriver. Sannolikheten att du skulle på mätsystemet presentationsgräns få exakt samma utfall i sex differentiella mätningar på raken är fullständigt osannolik.

Berätta också hur du mätte ström in och ut ur stegen.

Det börjar bli stor instrumentpark nu. Du mätte med två mikrofoner, fem voltmetrar (späning in och ut ur steg samt batterispänning) och fyra "amperemetrar" (ström in och ut ur stegen).

Och du sade att du hade denna mystiska "mikkometer". Hur korrelerade du mätresultaten mellan Termlab och "mikkometern" för varje mätning. Eller du påstår väl inte att både Termlaben och "mikkometern" visade lika alla gånger.

/Göran

Brlelvis skrev:
Spelade 6 gånger per dag, varanan med och varanan utan! så totalt 12 gånger på 2 dagar! varav första gången lördag med, första gången söndag utan! och fick samma resultat under alla mätningar... alltså 0,1 högre utan säkringar! och som jag skrev tidigare mättes ström in respektive ut ur stegen hela tiden!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

16 197 Inlägg
26 september 2007
i mina ögon så räcker de me EN mätning me säkring å EN utan.. spelar de högre utan än me säkring så e väl svaret inte så svårt?? sen om de e 0,1 elle 7 dB kvittar så länge de e högre.

lika som att vissa bilar spelar högre om man viker fram stolar,fäller ner solskydd elle massa annat konstigt.

16 197 Inlägg
26 september 2007
sen finns de en till bra anledining till att man ska skita i säkringar.. de e skit jobbigt när som pajar...*S*

Sök