Tangentbordsryttaren här har:
- +20års erfarenhet som elektronikkonstruktör
- 10 års erfarenhet som rigger och ljudtekniker
- Civilingenjör Elkraftteknisk mätteknik
- Gymnasielärare Elektronik, reglerteknik och systemteknik
- Numera projektledare för systemverifiering
Jag tror att jag har mera torrt på fötterna än dom flesta när det gäller metodiken kring att säkerställa mätresultat och konsten att mäta - både teoretiskt och praktiskt. Det är nog inte osannolikt att jag kan avsevärt mera om mätteknik än dom som dömer på ljudtävlingar....
Med 10000W och ett enda 70Ah batteri bakom så har du så dålig styvhet i matande nät att du inte kan säkerställa att inte variationer i spänning/källimpedans har en signifikant påverkan på mätresultaten.
Har du inte ett oändligt styvt matande nät så måste du ha en transientrecorder som mäter källspänning under test så att du kan korrelera matande näts spänning mot dina mätresultat.
Notera att jag inte säger att man kan utesluta att det är säkringarna som ger dig 0.1dB mindre men det finns så många osäkerheter i en mätning som du beskriver nedan att du inte kan säga med säkerhet att det var just säkringarna som gav dig 0.1dB.
Nu kan jag inte Termlab men det verkar som att instrumentets upplösning när man mäter höga ljudnivåer är just 0.1dB. Om det är på det sättet så är det fullständigt barockt att påstå att man kan med signifikans säkerställa skillnader på upplösningsgräns.
(Snabbkurs: Anta att vi har exakt 147.54 dB. Instrumentet kan bara visa en decimal och fyran avrundas till noll . Dvs instrumentet visar 147.5dB. Antag nu att vi höjer till 147.55dB. Nu avrundas femman uppåt så nu kommer instrumentet att visa 147.6dB. Man upplever alltså pga instrumentets avrundning en skillnad på 0.1dB när i verkligheten skillnaden var bar 0.01dB)
/Göran
Brlelvis skrev:
vore väll själva helvetet att ingen tror på ett rent test, bara en jävla massa tangentbords ryttare är vad alla värkar vara! Har gjort ett utförligt test på detta och mätt dB med termlab, volt in och ut ur steg under spelning och tomgångs spänning före o efter burp! Testet är gjort med 10.000 specade watt på 2st 12" basar och gjort i nuvarande Fiat panda! skillnaden var 0,1dB... Testet är gjort med 8st 50mm kablar med ANL säkringar på 100A i varje alltså 800A totalt. Batteriet var ett Banner 70A. Tog en hel helg för att testa detta på grund av laddning så jag hadde rätt spänning i batteriet plus att det blir utmattat hela tiden därav lååånga väntetider mellan varje burp! Tänker inte skriva en rad till i denna tråd nu, så får ny kasta bajs eller ros till testet istället.
Varsågoda
MVH Elvis