6975
Sök

Högre DB utan säkring??

782 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
Kommer jag att spela högre om jag ersätter säkringen med en kabel? om jag tex har 35 mm2 tar bort kablarna från säkringshållaren och skarvar kabeln..
Jag menar först största möjliga matning sen ska all ström igenom en säkring som är tunn som en telefonkabel?? verkar ju pucko!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

6 Inlägg
25 september 2007
Verkar puckat att ta bort den.. Anledningen till att den är minst är för att den skall brinna av och inget annat.. Och håller den så är stryper den ju inte för för mycket heller...

782 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
visst men kommer jag spela högre!!

6 Inlägg
25 september 2007
Tror jag inte.. Bara ifall säkringen brinner varge gång du vrider på på volymen nu... Men kan du maxa volymen utan att säkringer går.. så kommer det inte spela något högre.. Och är det den säkringen som skall vara till slutsteget.. så kommer du ändå bara spela sönder steget eller göra en brasa av bilen..

2 123 Inlägg
25 september 2007
bushmyra skrev:
visst men kommer jag spela högre!!

Svar nej, du kommer inte spela ett dyft högre om du plockar bort säkringen, däremot kan din bil börja brinna om du får kabelbrott nånstans, kanske inte lika kul då längre ?
Anledningen till att du inte kommer spela högre är att säkringen är så kort att du inte tappar märkbar spänning över den, blir betydligt större skillnad om det är en längre kabel då motståndet i kabeln blir högre.
Resistansen i säkringen är alltså inte så stor att du tappar effekt på det, men visst, prova du att mäta spänningen framme vid slutsteget med säkringen på plats och sen tar du bort den och gör som du säger så ser vi ju direkt ett resultat wink

296 Inlägg
26 september 2007
när det gäller motståndet så är det under en sån kort bit. gissar på att du har glas säkringar när du säger pytte liten tråd.   så den kan vara 1-2cm lång??    och det har inte så stor betydelse. speciellt när det inte är så himla mycket ampere. max 60/80???

trucken
563 Inlägg
26 september 2007
som sagt så får du inte någon skillnad me att byta ut säkring mot kabeln,mer än att alla kommer kalla dej idiot.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

782 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
Lugn nu jag är inte dum i huvet..Självklart vet jag varför man har en säkring.. jag hade bara en fundering känns lite som en flaskhals.. Ampere enligt kondingen pekar runt 145-50 amp kör med anl säkring
Och jag skulle bara ersätta säkringen vid själva mättillfället åker ju inte runt och lyssnar på max volym...
Senast redigerat av bushmyra (26 september 2007)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 september 2007
bushmyra skrev:
Lugn nu jag är inte dum i huvet..Självklart vet jag varför man har en säkring.. jag hade bara en fundering känns lite som en flaskhals.. Ampere enligt kondingen pekar runt 145-50 amp kör med anl säkring
Och jag skulle bara ersätta säkringen vid själva mättillfället åker ju inte runt och lyssnar på max volym...

Hade du förstått vad säkringen avr till för sa du? Vi repeterar: det har INGENTING med VOLYM att göra...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

10 287 Inlägg
26 september 2007
Antagligen kommer du att kunna spela högre eftersom du kommer att höja spänningen till slutsteget med 0.05V eller nåt i den storleksordningen. Måhända typ 0.01dB eller nåt sånt.

Likaså kommer du att spela högre om du kortar högtalarkabeln med 2 cm, etc, etc

Men sedan om det är mätbart och repeterbart är en annan sak. I verkliga världen så blir nog svaret nej.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 september 2007
Brlelvis skrev:
Har alla testat som skriver här inne???? Jag höjde när jag körde raka puckar!! MEN det är bara för tävling och det var det han undrade, finns till och med ett test i en gammal bistereotidning där detta testades, det var rutinerade rävar som gjorde testet och mätte med termlab! SÅ jag säger JA

MVH Elvis

Elvis,

det beror på vilken kontaktresistans du har i skarvarna bland annat.

MEN, jag rekommenderar INGEN som inte skall tävla att skita i säkringen. Det finns ju en del exempel på grejer som kan hända (tex Pioneers världsrekordsbil som brann upp för inte så länge sen....)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

820 Inlägg
26 september 2007
Det hade kanske funkat om det var så att det verkligen var ljudet som färdades i kabeln...

Men det är det ju inte smile
Senast redigerat av wh0re (26 september 2007)

340 Inlägg
26 september 2007
Jag förstår frågan och den är befogad, men jag håller med övriga att det inte kommer göra ngn skillnad. Så länge säkringen sitter fast bra och kontakten är så bra den kan bli så ska du nog inte oroa dig. Terotiskt skulle man eg haft kopparskenor istället för kablage osv men det är ju omöjligt. Ha så kort kablar du kan istället så blir det säkert bra

10 287 Inlägg
26 september 2007
Blir det mätbart och repeterbart så är det väldigt sannolikt något annat än själva säkringen i sig som spelar in.
Om skillnaden ligger i området tiondelar av dB så krävs det en hel del för att man skall kunna säkertställa att det är just säkringen som gör skillnaden (sådant som spelar in är bl a temperatur på slutsteg, barometertryck, temperatur på talspole, batterispänning, inre impedans hos batteri vid provtillfällena mm).

Att bara plocka bort säkringen och ersätta den med en bit svarvad koppar och mäta en enda parameter, dvs ljudtrycket, är inte en korrekt metod i detta fall.

/Göran

Brlelvis skrev:
Har alla testat som skriver här inne???? Jag höjde när jag körde raka puckar!! MEN det är bara för tävling och det var det han undrade, finns till och med ett test i en gammal bistereotidning där detta testades, det var rutinerade rävar som gjorde testet och mätte med termlab! SÅ jag säger JA

MVH Elvis

(Groucho Marx).

16 197 Inlägg
26 september 2007
0,1 dB kan va skillnaden mellan å vinna å förlora.. som om man ju kan vinna me 0,1-0,2 db så e de ju inge snack om att de spelar högre.. säkringar e för fegisar.. brinner de så brinner de.  sen finns de ju en massa andra sätt å spela högre på än att kanske ta bort säkringen men nu va de ju säkeringen tråden handla om.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

10 287 Inlägg
26 september 2007
Tangentbordsryttaren här har:

-  +20års erfarenhet som elektronikkonstruktör
- 10 års erfarenhet som rigger och ljudtekniker
- Civilingenjör Elkraftteknisk mätteknik
- Gymnasielärare Elektronik, reglerteknik och systemteknik
- Numera projektledare för systemverifiering

Jag tror att jag har mera torrt på fötterna än dom flesta när det gäller metodiken kring att säkerställa mätresultat och konsten att mäta - både teoretiskt och praktiskt. Det är nog inte osannolikt att jag kan avsevärt mera om mätteknik än dom som dömer på ljudtävlingar....

Med 10000W och ett enda 70Ah batteri bakom så har du så dålig styvhet i matande nät att du inte kan säkerställa att inte variationer i spänning/källimpedans har en signifikant påverkan på mätresultaten.
Har du inte ett oändligt styvt matande nät så måste du ha en transientrecorder som mäter källspänning under test så att du kan korrelera matande näts spänning mot dina mätresultat.

Notera att jag inte säger att man kan utesluta att det är säkringarna som ger dig 0.1dB mindre men det finns så många osäkerheter i en mätning som du beskriver nedan att du inte kan säga med säkerhet att det var just säkringarna som gav dig 0.1dB.

Nu kan jag inte Termlab men det verkar som att instrumentets upplösning när man mäter höga ljudnivåer är just 0.1dB. Om det är på det sättet så är det fullständigt barockt att påstå att  man kan med signifikans säkerställa skillnader på upplösningsgräns.

(Snabbkurs: Anta att vi har exakt 147.54 dB. Instrumentet kan bara visa en decimal och fyran avrundas till noll . Dvs instrumentet visar 147.5dB. Antag nu att vi höjer till 147.55dB. Nu avrundas femman uppåt så nu kommer instrumentet att visa 147.6dB. Man upplever alltså pga instrumentets avrundning en skillnad på 0.1dB när i verkligheten skillnaden var bar 0.01dB)

/Göran

Brlelvis skrev:
vore väll själva helvetet att ingen tror på ett rent test, bara en jävla massa tangentbords ryttare är vad alla värkar vara! Har gjort ett utförligt test på detta och mätt dB med termlab, volt in och ut ur steg under spelning och tomgångs spänning före o efter burp! Testet är gjort med 10.000 specade watt på 2st 12" basar och gjort i nuvarande Fiat panda! skillnaden var 0,1dB...  Testet är gjort med 8st 50mm kablar med ANL säkringar på 100A i varje alltså 800A totalt. Batteriet var ett Banner 70A. Tog en hel helg för att testa detta på grund av laddning så jag hadde rätt spänning i batteriet plus att det blir utmattat hela tiden därav lååånga väntetider mellan varje burp! Tänker inte skriva en rad till i denna tråd nu, så får ny kasta bajs eller ros till testet istället.

Varsågoda

MVH Elvis

(Groucho Marx).

369 Inlägg
26 september 2007
Detta har iof inget med just säkringen att göra, men (sharky), visst har du erfarenhet och visst tror jag att du e mkt kunnig, fast då tycker ja ändå att man ska vara öppen för "nya" ideér, man kan aldrig kunna något helt 100, utan alltid finns det något nytt att lära sig, specielt inom elektronik, som förbättras och utvecklas med all världens fart.
Om nu du (brlelvis) har provat o mätt med rätt teknik o verktyg så tror ja på att d e sant, låter teoretiskt rätt, men som sagt inget för en helt vanlig bil med okej ljud....

Avant för varje slant.

10 287 Inlägg
26 september 2007
Det har inte med "elektroniken" att göra - det är en fråga om att ha koll på alla parametrar som kan påverka ett mätresultat. Den teorin är oberoende av instrument eller generation av elektronik.

Sedan pekade jag på ett specifikt problem med digital representation som också är oberoende av generation av elektronik.

/Göran

turbos4 skrev:
Detta har iof inget med just säkringen att göra, men (sharky), visst har du erfarenhet och visst tror jag att du e mkt kunnig, fast då tycker ja ändå att man ska vara öppen för "nya" ideér, man kan aldrig kunna något helt 100, utan alltid finns det något nytt att lära sig, specielt inom elektronik, som förbättras och utvecklas med all världens fart.
.

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
26 september 2007
Grundläggande problemet är att hålla koll på alla andra parametrar som påverkar mätresultatet. Har man inte det måste man utföra något hemskt som kallas störningsberäkning (har inget med elektriska störningar att göra utan är en beräkning på hur hur mycket tex en ändring på lufttemperatur på en grad påverkar - stör - mätresultatet).

/Göran

Brlelvis skrev:
Skulle inte skriva mer sa jag men jag blev tvungen;)  Köper dina tankar o funderingar MEN för mig får man vara bonde, smyg fikus eller jobba på nasa så länge instrumäntet visar plus siffror! detta mättes nämligen även med en "mikkometer" som den heter, en mycket finkänsligare mick än termlabets. denna mäter millivolt som det sedan finns en lista att följa vad det blir i dB! Kan vid intresse försöka scanna in dom papper o lägga ut här också om nån undrar hur den funkar o ser ut! Men nog om detta nu jag har fått plus resultat och det räcker för mig!

Tack o hej

(Groucho Marx).

296 Inlägg
26 september 2007
jag undrar bara.   hur många tester gjordes och när det spelades  spela du med säkring första gången eller ?   bara en sån enkel sak kan ju göra det    ett 70Ah batteri + 800A =   låter jävligt tufft för det lilla batteriet,  efter första burrpen så kan batteriet ha sänkt sin kvalite....

Sök