5991
Sök

kickbas: Liten sluten låda fram

1 058 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
hej, vill ha lite "kick" i min bas, så jag funderar på att bygga en liten sluten låda med en 10 eller 8" element i. hur skulle det låta om man placerade denna under handsfacket på passagerarsidan?? nån som har provat eller har ideer?

PoLoud =D

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
27 september 2007
Finns flertalet som provat och ja det låter bra bara till att köra på smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

16 197 Inlägg
27 september 2007
säger bara.. mer effekt till framsystemet smile   hade sån sjuk middbas i min jetta ska du veta å då hade 6,5" kit fram å 12" basar bak big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

BilstereoNörd
576 Inlägg
28 september 2007
Det är en väl beprövad placering, ut med handskfacket..cool
Så att du får lite musik till basen...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

10 287 Inlägg
28 september 2007
Men hur skall du frekvenskära den? Låter du den spela högre än suben så blir ju ljudbilden pannkaka och låter du den spela i samma frekvensområde som subben så får du ju dels ingen kick från den och dessutom får du fasproblem.

Eller har du ingen sub i dagsläget och vill ha bara denna som bas?

/Göran

vw_performance skrev:
hej, vill ha lite "kick" i min bas, så jag funderar på att bygga en liten sluten låda med en 10 eller 8" element i. hur skulle det låta om man placerade denna under handsfacket på passagerarsidan?? nån som har provat eller har ideer?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 058 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
jag har en bas men vill ha lite mer punch i de högre frekvenserna. tänkte köpa ett billigt 4kanals eller nåt sånt köra två kanaler på kitsystemet och 2bryggat på "kicken".. hade tänkt mig att kicken börjar spela kanske runt 45-50 och kör på upp till 150 eller nåt?? vad tror ni om det?

angående iden att helt skippa facket och bara ha en låda där är ungefär det jag också tänkt.. borde räcka för en 20 liter eller nåt sånt.

PoLoud =D

6 851 Inlägg
28 september 2007
vw_performance skrev:
jag har en bas men vill ha lite mer punch i de högre frekvenserna. tänkte köpa ett billigt 4kanals eller nåt sånt köra två kanaler på kitsystemet och 2bryggat på "kicken".. hade tänkt mig att kicken börjar spela kanske runt 45-50 och kör på upp till 150 eller nåt?? vad tror ni om det?

angående iden att helt skippa facket och bara ha en låda där är ungefär det jag också tänkt.. borde räcka för en 20 liter eller nåt sånt.

Att dela den så lågt som 45-50hz verkar lite onödigt. Där har du ändå inte "kicken" i basen.
Testa att delan den från ca 65-80hz om du vill ha lite mer kraft i midbasen.
Vad har du mera för framhögtalare,storlek?

590 Inlägg
28 september 2007
Låda i dörren kanske skulle funka?

1 058 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
vw_performance skrev:

Att dela den så lågt som 45-50hz verkar lite onödigt. Där har du ändå inte "kicken" i basen.

det var bara förslag, ingen aning hur eller vart jag ska dela men det får man säkert labba sig fram lite vad som låter bra..
i övrigt har jag två 6.5"are, som iofs skulle kunna optimeras lite för att lämna lite mer bas, går att bygga låda bakom på några liter eller blir det för smått..??
ska kanske prova att fläska på mer effekt??

PoLoud =D

10 287 Inlägg
28 september 2007
Problemet är att du kommer att få en helt sjuk ljudbild. Skall du ha kick så är det bättre att göra ett ordentligt montage i dörrarna med dina 6.5":or och se till att fasa rätt gentemot sub-basen. (Kick är lika mycket att ha korrekt ljudbild/fas som att ha bra högtalare)
Nivåerna är också viktiga mellan subbas och midbas. Har du en subbas som klarar av att flytta berg så kan du inte få kick med mindre än att ha fett med midbas.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 851 Inlägg
28 september 2007
vw_performance skrev:
TT-Avant skrev:
vw_performance skrev:

det var bara förslag, ingen aning hur eller vart jag ska dela men det får man säkert labba sig fram lite vad som låter bra..
i övrigt har jag två 6.5"are, som iofs skulle kunna optimeras lite för att lämna lite mer bas, går att bygga låda bakom på några liter eller blir det för smått..??
ska kanske prova att fläska på mer effekt??

Har du 6½" fram så tycker jag att du skall optimera dem. Det du kan göra är att du ist. placera den 10" fram som sub.
Skicka på mera effekt kan hjälpa, men frågan är hur du delar det idag och vad du driverdem med för effekt nu.
Själv har jag "enbart" ett steg so är specat. 4x40Wrms till HELA mitt ljud system. Det driver på mycke bra och går spela högt nog.

trucken
563 Inlägg
28 september 2007
bas under instrumentpanelen är en skitbra tanke, funkar mycke bra! MENsamtidigt har du middarna i dörrarna, du får lixom 2st fasförskjutningar och fysikens lag (+)+(+) = - tyvärr. så optimera alt byt midbasar.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

1 058 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
mina 6.5or sitter inte i dörrarna utan sitter dumt placerade nere vid fötterna.. jag driver bara med stereons effekt så nån vidare tryck i dem är det inte.. i bagaget har jag en carpower sonic 15, så lite ljud som möter upp den hade inte vart fel.. men som sagt vill jag inte bli ruinerad heller.. vet inte vad jag ska göra riktigt..

PoLoud =D

2 911 Inlägg
28 september 2007
Inga problem att få till en sjujäkla spark i kickarna på E34, fläska på med ett steg och du har rejäl spark i midbasen, så slipper du bygga om handskfacket också.

Låna steg av nån polare först och testa, se till att det är tätt och väldämpat.
Jag har provat allt ifrån Sinus live till Amega i kickarna på min E32 och aldrig misslyckats helt, det mesta funkar kanon.

1 058 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
Decibel skrev:
Inga problem att få till en sjujäkla spark i kickarna på E34, fläska på med ett steg och du har rejäl spark i midbasen, så slipper du bygga om handskfacket också.

Låna steg av nån polare först och testa, se till att det är tätt och väldämpat.
Jag har provat allt ifrån Sinus live till Amega i kickarna på min E32 och aldrig misslyckats helt, det mesta funkar kanon.

du menar alltså i 6.5orna? kan man få bra tryck i dom om man driver på steg och bygger stabilt och tätt? alltså tillräckligt för att möta en Sonic 15? självklart åker jag inte runt med fullt ös på sonicen..

PoLoud =D

2 911 Inlägg
28 september 2007
Det tycker jag, låna ett steg av nån polare och prova.
Ta lös kickarna, sätt en 12mm skiva på insidan av dom för att styva upp och montera, fyll med dämpull.

Jag har nyligen kirrat det i en 525ix med ett par Phoenix Gold för typ 800kr paret, och dom rockar på som fasiken.

BilstereoNörd
576 Inlägg
29 september 2007
in med en rapp 10" i handskfacket, bandpass dela den ca 70 - 110Hz /12dB.
Sen ska 6.5" optimeras enligt tidigare förslag och delas vid 110-120Hz/12dB..
Subben i bagaget ska sen dras ner till 70Hz/12dB...
Det är vad jag anser behövs i denna bilen som jag lyssnat på för att det ska lira med ordentligt tryck i 60-100Hz regionen...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

1 058 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
BAE skrev:
in med en rapp 10" i handskfacket, bandpass dela den ca 70 - 110Hz /12dB.
Sen ska 6.5" optimeras enligt tidigare förslag och delas vid 110-120Hz/12dB..
Subben i bagaget ska sen dras ner till 70Hz/12dB...
Det är vad jag anser behövs i denna bilen som jag lyssnat på för att det ska lira med ordentligt tryck i 60-100Hz regionen...
// Tommy

ja du vet ju precis vad jag menar, du har ju hört hur det spelar..

men tyvärr så har jag inte orken tiden eller pengarna för detta, så jag tror jag får nöja mig med att optimera de 6.5or jag har och fixa ett steg som öser på lite.. lite musik till basen är aldrig fel ;P

jag har ju monterat 6.5orna i 22mm spånskiva så stumt sitter dom, men tänkte fylla på hålrummet uppåt med dämpull och dämpa plåten med asfaltsmatta..

borde ju funkar hyffsat, eller vad tror ni??

PoLoud =D

Sök