5864
Sök

inkoppling av paralelkoppling i mono slutsteg.

guffe_L
28 september 2007
Trådstartare
tjena alla...
  nu hör jag av mig igen angående en paralelkoppling som nu ska utföras i ett bygge där hemma... har skaffat hem ett monosteg som ska kopplas till två högtalare...i tidigare forum tipsades jag om en paralelkoppling så jag antog uppmaningen..
steget har två ljud utgångar med + -i vardera .. men när jag kollar i manualen för en paralelkoppling så visas det en bild på att de båda högtalarnas minuspol skall dras till stegets ena ljudutgångs minuspol...sedan skall man dra från den andra ljudutgångens pluspol , + till högtalarna....är detta rätt eller ska det utföras på annat vis....försökte få in några bilder i tråden men lyckas inte... hmm

men men..takcar för svar smile

guffe_L
28 september 2007
Trådstartare
anledningen till varför jag frågar sånna för er kanske urfåniga frågor är för att min ljudtekniker är borta på uppdrag och jag har ett bygge som måste färrdigställas innom en viss tid. hmm smile och det är ingen höjdare att modifiera baslåderna förens man tycker att de låter bra. smile
Senast redigerat av guffe_L (28 september 2007)

21 761 Inlägg
28 september 2007
Om man har ett monosteg med två ljudutgångar, så är de båda utgångarnas minus ihopkopplade med varandra inuti steget och båda plusutgångarna också ihopkopplade med varandra inuti steget.

Det spelar alltså ingen roll om du kopplar ena högtalaren på ena utgången och andra högtalaren på andra utgången, utgångarnas respektive plus och minus är ihopkopplade inuti steget.

Orsaken till att steget har två par utgångar fastän det är ett monosteg, är att det ska vara lättare att koppla in tex dubbla högtalare eller om man har en högtalare med dubbla talspolar.

Hoppas att jag inte krånglade till det nu.

guffe_L
29 september 2007
Trådstartare
jahaja okej...åfasen..jahaja..

nemen tackar som fasen...perfekt förklaring..wink
nu kan man ta och forsätta byggandet då man kan koppla ihop allting först smile

21 761 Inlägg
29 september 2007
Jag såg att du har fått ungefär samma förklaring i en annan tråd också, då har du fått två förklaringar iaf. smile  Bara att tuta och köra.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
29 september 2007
som sagt så är utgångarna på monostegen paralelkopplade

Sök