5980
Sök

Plus och minus

230 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
Hur kan man ta reda vilken av kablarna som är plus och vilken som är minus? Det är alltså kablarna som redan sitter i dörrarna som jag ska koppla på nya högtalare på. Ska göra en tillfällig installation så att jag inte behöver riva bort instrumentpanelen en gång för mycket, den ska ju ändå bort när baslådan ska in.

Jag tänkte summra mot jord men hittade ingen bra jordpunkt som jag nådde med sladden tongue

Second place is the first loser

638 Inlägg
28 september 2007
är det högtalarkablar? isåfall kan du ju itne sumra mot bilens "jord"

du får väll ta bort cdspelaren och kolla färgerna, eller söka på något renuallt forum vika färger minus resp plus har på högtalarkablar. tex vit rand är pluskabel

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

2 600 Inlägg
28 september 2007
eller så koppla du in högtalarna och sen så ser du om membranet jobbar rätt eller ej om dom inte jobba rätt så är det fel då är det bara att byta plats på dom smile

gör som jag kör gubba racer=)

230 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
Hur ska membranet jobba för att jobba "rätt" då? Ser man en tydlig skillnad?

Second place is the first loser

VW-driver
291 Inlägg
28 september 2007
empe skrev:
Hur kan man ta reda vilken av kablarna som är plus och vilken som är minus? Det är alltså kablarna som redan sitter i dörrarna som jag ska koppla på nya högtalare på. Ska göra en tillfällig installation så att jag inte behöver riva bort instrumentpanelen en gång för mycket, den ska ju ändå bort när baslådan ska in.

Jag tänkte summra mot jord men hittade ingen bra jordpunkt som jag nådde med sladden tongue

Dra en lång jordkabel ut till motorrummet och hitta bästa lämpliga mutter att jorda.

Sen bör du se vilken som är plus/minus. Annars finns det ju instrument för sådant. En multimeter kanske funkar? Annars finns en skruvmejselliknande sak.

820 Inlägg
28 september 2007
Jag kopplade in och testade och sen kopplade jag tvärtom för att höra vad som lät mest rätt... smile

Just another freak in the freak kingdom
378 Inlägg
28 september 2007
Krucial skrev:
empe skrev:

Dra en lång jordkabel ut till motorrummet och hitta bästa lämpliga mutter att jorda.

Sen bör du se vilken som är plus/minus. Annars finns det ju instrument för sådant. En multimeter kanske funkar? Annars finns en skruvmejselliknande sak.

Ja då lär det inte bli bra ljud om man drar minus från batteriet och + från cd:n. Tror att trådskaparen pratar om högtalarkablarna. wink

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.

Dåre
274 Inlägg
29 september 2007
haha ! smile

Ät mig

736 Inlägg
29 september 2007
Det är ju växelspänning i högtalarna så det finns inget plus eller minus, kommer att låta lika oberoende av hur du kopplar. MEN det är däremot viktigt att det är samma på alla högtalare annars kommer de att spela i motsatt riktning och det blir inte bra för ljudet. Så är det fördigdragna sladdar är det bara att ta samma färg på plus och minus på alla högtalare.

Sök