FAQ: Ta bort dekal/solfilm från bilglas

Alex_halvordsson
28 september 2007 · 657 Inlägg

Har sett flera gånger folk som funderar på hur man får bort dekaler/solfilm utan att det blir spår efter dem. Detta gäller på glas, rekomenderar inte att göra detta på bilens kaross smile

Lite tips från mig så som JAG tycker att det funkar bäst.

Börja med att plocka fram det du behöver dvs.
1st rakblad
1st hållare till rakbladet (annars så får du j*vligt ont i fingrarna
En bomullstrasa samt en frote'handuk
Lacknafta alt. t-röd
Ev varmluftspistol

Så börjar vi...

Innan man ger sig på att börja skrapa med rakbladet så skär man med hjälp av spetsen på rakbladet, skåror i dekalen/solfilmen som är ungefär lika breda som rakbladet. OBS! Tryck EJ hårt då rakbladet kan skada glaset. Detta gör man för att sedan underlätta att skrapa långa remsor

Sen om man vill kan man nu värma på det med varmluftpistolen, men det är för veklingar smile

Sen är det bara att skrapa men se till så att hela rakbladets egg ligger ann mot glaset. med andra ord så måste du trycka ganska hårt - därav är det skönt att ha en hållare till rakbladet. Skär så långa remsor du kan. Jag lyckades skrapa hela remsor från hö till vä på solfilmen på bakrutan i en volvo 745... OBS! Då var värmeslingorna redan trasiga. Annars så ska man vara försiktig med dem.

När du fått bort all dekal/solfilm så är det bara att dränka in bomullstrasan i lacknafta och sedan gnida detta över stället där du har lim kvar och låt det sitta där i ca 5min. Använd gärna skyddshandskar då lacknafta inte är bra för huden

Ta sedan frote'handuken och gnugga av - tada, rutan ser ut som om den vore helt ny

Så, lite tips från mig samt att jag slog ihjäl några minuter denna tråkiga fredag...

EDIT: Folk får gärna komma med fler bra idee'r på hur detta görs enkelt och med bra resultat

Senast redigerat av Alex_halvordsson (28 september 2007)

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
skallman
28 september 2007 · 91 Inlägg

Ja knegade som fönsterputsare en gång, allt man behöver är en fönsterskrapa och någon vätska, (vatten+diskmedel).

Inget trolleri liksom.

siriusx
28 september 2007 · 62 Inlägg

ge er in till en reklam filma som trycker bildekaler , de har en maskin som typ kokar bort dekalen ... blir lätt bäst !!!!

Snyggt ska det va !
VoS
29 september 2007 · 76 Inlägg

Tack för tipset Alex_halvordsson  .  Vart stoppad häromdan och får nu lov att ta bort framtoningen . Så det passade verkligen bra med denna guide så jag kan få bort det ordentligt smile tackar

LillNaisarn
29 september 2007 ·

skallman skrev:
Ja knegade som fönsterputsare en gång, allt man behöver är en fönsterskrapa och någon vätska, (vatten+diskmedel).

Inget trolleri liksom.

Håller med dig dära, det dära m värmepistol/hårfön funka inte alls lika bra som vanligt ljummet vatten med några droppar diskmedel spruta på och låt det värka och skrapa bort sen, funkar mkt bättre än annat jag prövat (Aceton,Bensin,T-röd) och liknande produkter.

Dessutom är det mkt enkelt m diskmedel & vatten smile dock så är en tapetserar kniv att föredra enligt mig då rakblad vill på att bli slöa fort/fortare än tapetserar kniv,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang