2405
Sök

200sx s13 misständer på tomgång!

leo_m83
1 oktober 2007
Trådstartare
tjena grabbar!

Har nu äntligen fått igång bilen och den går som den ska. Dock drar den 2l/milen fortfarance och jag tror att jag är på spåret.

Det är nämligen så att bilen misständer när den är på tomgång. Vid höga varvtal kan jag höra enstaka avgasmällar. Den misständer inom några sec intervall, dock är tomgången stabil. Annars går bilen bra och responsen är bra.

Jag vart nere på stan och kollade upp avgasvärden inför besiktningen och de såg bra ut FÖRUTOM när den misständer. Då blir de hela kaos.

Jag har kollat up tändningen och såg att gnistan vart ganska svag (för 3 dagar sedan) på alla cylindrar. Och alla min stift ser likadana ut. Bränd på ovansidan och lite svart på kanterna, så den får lite för fet.

Det jag har gjort på bilen är:

* Fmic
* 3" avgassystem
* z32 lmm
* Skyline spridare
* Gt28rs turbo
* Ställt tändningen
  Jag kan tilläga att jag hade samma problem med orignal spridare och lmm så att trimmet har inte påverkat bilen på något sätt.

Kan tändförstärkaren (power transistor) ställa till med sånna problem?
   Tändkablar?

Uppskatar alla förslag och svar smile

leo_m83
1 oktober 2007
Trådstartare
ingen som kan komma med något förslag?

355 Inlägg
227 Inlägg
1 oktober 2007
Kollat lambdan..? Var iaf mitt problem med brukis beemern jag har och den betedde likadant som din..!

Dum spiro, spero...

leo_m83
1 oktober 2007
Trådstartare
lmm är bytt
lambdan är bytt

Jag kollade avgasvärden och de såg bra ut. Båda CO halten och lambda halten. Dock blev de höga så fort bilen misstände på tomgång. Måste fixa det innan jag kan besikta bilen och sen avställa sad

406 Inlägg
3 oktober 2007
Min misstände som fan innan jag bytade bensinpumpen, har du inte gjort det är det hög tid att göra det.

My way or the highway? I take both sideways

leo_m83
3 oktober 2007
Trådstartare
sant, fast jag bytte min soppa pump förra året till en walbro 255hl pump. Tror att det är dags att kolla upp soppa trycket och laddtrycket. Misstänker att de borde säga något...

200 Inlägg
3 oktober 2007
hadde ett problem med min 200a förut..jag hadde för höga avgasvärden på tomgång och det berodde på att lambdan inte fick någon signal att den gick på tomgång , så lamdan reglerade inte ..tror vi kom fram till att det var tomgångs motorn det var fel på men jag han aldrig få tag på en till besiktningen så vi höjde tomgången lite så den lurade lambdasonden så den reglerade och värdena blev bra..

kollat om lamdan får någon jord ?

// Fredrik

leo_m83
3 oktober 2007
Trådstartare
m3l1n : Jag har faktist bytt lambdan utan större resultat. Dock har jag ej kollar jorden om jag ska vara ärligt. Hur kan man se det enklaste?

Mina avgasvärden är bra på tomgång, förutom när den misständer. Då blir det kaos. Desutom drar bilen 2L soppar / milen konstant oavsett om man kör på motorvägen / stadskörning. Och det är 2l/ milen på pricken, inte mindre och inte mer (har kollat på det under fler tankningar)

64 Inlägg
3 oktober 2007
Har du bytt chip?

leo_m83
3 oktober 2007
Trådstartare
Jackeman : jag har provat flera olika ECU utan någon större framgång. den gjorde exakt samma sak när jag hade original chip. Dock just nu har jag steg 3 chip som är anpassat till min 444cc skyline spridare och z32 lmm...

64 Inlägg
3 oktober 2007
Det är antagligen något fel med lambdan, har liknande problem nu och min lamda mätare hoppar fram och tillbaka som om det vore krig! Fast om jag drar på går bilen aldrig snålt utan fett, men sedan på tomgång går den snålt, så jag får sitta och gasa på tomgång så att han får soppa ordentligt..

leo_m83
3 oktober 2007
Trådstartare
Jackeman : Hmm, saken är att min är ju stabil på tomgång och lambdan såg bra ut på avgasvärderna. Dock hoppade de till när den misstände vilket var inte så bra. Desutom ibland när jag står still och trycker nerkopplingen och sätter i 1:an växel, varvtalet ökar över 1000rpm (altså när man inte kör på tomgång) och jag hör massa misständningar efter varandra. Dock så fort jag ta ur växeln , då slutar den putra och misstända.  gör din också så?

64 Inlägg
3 oktober 2007
Låter helknasigt måste ju ha någonting med soppatrycket att göra, du har ingen btr? Ta och fråga Shogun om han vet vad det kan vara... han brukar kunna svara på det mesta tycker jag smile

64 Inlägg
3 oktober 2007
Tänkte att du kan väl byta till original chippet igen och nollställa boxen, den går väl inte för snålt om man bara testkör den på tomgång? Vet du även att tändningen är rätt inställd?

leo_m83
3 oktober 2007
Trådstartare
Har redan frågat shogun men han har inte ideer om vad det kan vara fel på den. Ska ta ett soppa tryck imorgon och kolla laddtrycket. Vette fan om den ligger på 2 bar med en walbro 255hl pump? för det ska ligga på runt 2 bar med original pump i alla fall.
Din drar inte 2l/milen eller?

Har ställt tädningen själv hemma efter manualen så den ligger på 15 grader som den ska göra. Har original btr . Laddar faktist helt original med min gt28rs (har inte mät så jag vet inte vad det ligger på) men den drar duktigt vid 4-5000rpm . Det enda problemet jag har just nu är miständningar i tomgång och drar i princip 2l/milen konstant
Senast redigerat av leo_m83 (3 oktober 2007)

64 Inlägg
3 oktober 2007
Har inte mätt riktigt om den drar 2l/milen men det är jävligt mycket över vad den ska göra iaf. Jag hör även när jag drar på att den går för fett. Får alltid 4-5 avgassmällar efter att ha gasat på. Jäkla tråkigt när man inte hittar felen, man önskar ibland att man hade en moppe istället!

leo_m83
3 oktober 2007
Trådstartare
LOL, körde mopped hela sommaren då jag inte hade körkort. FY FAN VA BILIGT det var. Skämt åt sidan, jag får nästan inga avgasmällar, någon enstaka ifall jag gasar för hårt och sen bromsar. 

Jag har felsökt på bilen i  över 3 månader nu och har bytt hittils:

* tempgivare
* lmm
* spridare
* lambda
* tändförstarkare
* tändspolar
* ECU
* CHIP

vette fan om det finns någon mer sensor kvar att byta å bilen.....
Senast redigerat av leo_m83 (3 oktober 2007)

64 Inlägg
3 oktober 2007
Det kanske kan vara soppapumpen som är slut och ger fel tryck soppa, glapp i kontakter eller liknande? Segt att ha haft felet i 3 månader, dags att tanka moppen istället...

leo_m83
3 oktober 2007
Trådstartare
bytte ju till nytt soppa pump förra året (walbro 255hl) . Men det är nog bäst att kolla soppatrycket och se vad den säger. soppatrycket och laddtrycket är de enda grejorna som jag inte har kollat upp. Vette fan om glapp i kontakten kan göra så att bilen drar 2l/milen. DÅ skulle den snarare dra mindre tongue

Sök